Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 543427 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #1220 Gepost op: 26 februari 2012, 11:53:50
Benzinedieven na wilde achtervolging aangehouden
Maar toen reed de bestuurder vol gas achteruit in op de agenten

Het is niet de eerste keer dat ik dit hier zeg, maar dit topic blijft zich vullen met voorbeelden van geweldadig verzet tegen aanhouding.
In mijn optiek, en naar uit eerdere discussie bleek is dit ook de mening van andere forumleden, is dit niet te beschouwen als geweld tegen hulpverleners, hoe verwerpelijk het gedrag van de bijna-arrestant(en) ook is.
Is het wellicht een idee om hier twee verschillende topics van te maken?
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #1221 Gepost op: 26 februari 2012, 13:08:09
@jarno en arie, ik begrijp jullie reacties, maar ben het er toch niet mee eens, want dit zijn dingen die ik niet via de "sensatie"media zie, maar met eigen ogen waarneem. en ja die ene hulpverlener die in de fout gaat staat dan op dat moment voor de gehele hulpverlening op het moment dat je om wat voor oorzaak dan ook in een zelfde situatie terrecht kan komen, je zou in Nl buiten een boete ook zoiets als een officiele geregistreerde waarschuwing kunnen invoeren een boete hoeft in mijn ogen niet altijd, maar das een hele andere disscussie, die ik niet voeren wil hier nu.
Ik wees alleen op gedrag dat agressie bij andere weggebruikers kan oproepen jegens hulpverleners, want er zijn in Nl veels te veel mensen die een te kort lontje hebben gekregen.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #1222 Gepost op: 26 februari 2012, 17:15:52
@jarno en arie, ik begrijp jullie reacties, maar ben het er toch niet mee eens, want dit zijn dingen die ik niet via de "sensatie"media zie, maar met eigen ogen waarneem. en ja die ene hulpverlener die in de fout gaat staat dan op dat moment voor de gehele hulpverlening op het moment dat je om wat voor oorzaak dan ook in een zelfde situatie terrecht kan komen, je zou in Nl buiten een boete ook zoiets als een officiele geregistreerde waarschuwing kunnen invoeren een boete hoeft in mijn ogen niet altijd, maar das een hele andere disscussie, die ik niet voeren wil hier nu.
Ik wees alleen op gedrag dat agressie bij andere weggebruikers kan oproepen jegens hulpverleners, want er zijn in Nl veels te veel mensen die een te kort lontje hebben gekregen.

Agressie behoort in geen enkel geval naar boven te komen. Men weet, dat wanneer men de wetgeving overtreedt, dat men dan een prent kan verwachten. Als men niet met de consequenties kan omgaan, dient men zich ook zo te gedragen, dat men niet in aanraking komt met de toezichthouders van de wet.

Dat jij overtredingen ziet van hulpverleners (met name politie, zoals je zelf aangeeft) heeft te maken met de vrijstelling op de wegenverkeerswet. Wat de politie hier in Twente heeft aangegeven (ik meen dat het een uitzending van Blik op de weg ergens in 2011 was) over bijvoorbeeld het inhalen over een doorgetrokken streep, dat de medeweggebruiker dan maar eventjes last heeft van de inhaalmanoevre, terwijl wanneer zij met OGS rijden, de medeweggebruikers meer last krijgen (omdat bijvoorbeeld men schrikreacties vertoont van een ineens in de spiegel opdoemend voorrangsvoertuig)


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #1223 Gepost op: 26 februari 2012, 17:49:25
@jarnof , lees U reactie eens goed na, en dan begrijpt U wat ik bedoel, en dan weet U dat ik de kern van het probleem aanstip. Er wordt door U als een politicus om de hete brei heengedraaid.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #1224 Gepost op: 26 februari 2012, 18:54:51
@jarnof , lees U reactie eens goed na, en dan begrijpt U wat ik bedoel, en dan weet U dat ik de kern van het probleem aanstip. Er wordt door U als een politicus om de hete brei heengedraaid.

Ik heb diverse malen mijn reactie overgelezen, maar ik snap niet wat er in de kern ontbreekt? Als een politicus om de hete brei draaien.. Nee, ik geef feiten.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1225 Gepost op: 26 februari 2012, 22:00:58
@jarno en arie, ik begrijp jullie reacties, maar ben het er toch niet mee eens, want dit zijn dingen die ik niet via de "sensatie"media zie, maar met eigen ogen waarneem. en ja die ene hulpverlener die in de fout gaat staat dan op dat moment voor de gehele hulpverlening op het moment dat je om wat voor oorzaak dan ook in een zelfde situatie terrecht kan komen, je zou in Nl buiten een boete ook zoiets als een officiele geregistreerde waarschuwing kunnen invoeren een boete hoeft in mijn ogen niet altijd, maar das een hele andere disscussie, die ik niet voeren wil hier nu.
Ik wees alleen op gedrag dat agressie bij andere weggebruikers kan oproepen jegens hulpverleners, want er zijn in Nl veels te veel mensen die een te kort lontje hebben gekregen.


Als ik al je laatste berichten in dit topic lees, lijkt het erop dat je zegt: het is logisch dat er geen respect is voor hulpverleners, en als men geen respect heeft voor iemand, dan is het ok om geweld te gebruiken.... (ik neem maar aan dat je dit niet bedoel, maar zo lijkt het wel)
En dat alles omdat er, bij uitzondering, ook hulpverleners zijn die volgens jou de regels overtreden?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #1226 Gepost op: 26 februari 2012, 23:18:01
Met zo'n antwoord kan ik uit de voeten, maar ik probeer idd te zeggen dat respect voor hulpverleners zal kunnen verminderen door de daden van een enkeling, wat eventueel kan uitlopen op geweld (in dit geval zal het veelal verbaal zijn ipv fysiek, maar het blijft geweld). En je weet hoe het gaat je kunt 100 dingen goed doen , maar de massa zal alleen onthouden als je 1 ding fout doet. En in sommige reacties wordt gesproken dat ik zeg dat minder resept, geweld oproept, ik zeg duidelijk KAN dus niet ZAL,  en sommige mensen staan op hun werkplek onder grote stress, en de weg is voor sommige mensen al een werkplek, en als je iemand tijdens zun werk stoort kunnen sommigen een heel rare reaktie vertonen die je niet zou verwachten, helaas, das niet goed te praten maar gebeurd wel.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1227 Gepost op: 28 februari 2012, 15:26:38
@jarno en arie, ik begrijp jullie reacties, maar ben het er toch niet mee eens, want dit zijn dingen die ik niet via de "sensatie"media zie, maar met eigen ogen waarneem. en ja die ene hulpverlener die in de fout gaat staat dan op dat moment voor de gehele hulpverlening op het moment dat je om wat voor oorzaak dan ook in een zelfde situatie terrecht kan komen, je zou in Nl buiten een boete ook zoiets als een officiele geregistreerde waarschuwing kunnen invoeren een boete hoeft in mijn ogen niet altijd, maar das een hele andere disscussie, die ik niet voeren wil hier nu.
Ik wees alleen op gedrag dat agressie bij andere weggebruikers kan oproepen jegens hulpverleners, want er zijn in Nl veels te veel mensen die een te kort lontje hebben gekregen.

Jouw beredenatie staat vol aannames,

Hoe weet jij dat die agent, op dat moment, tijdens de overtreding, niet bezig is met de uitoefening van zijn bediening ?

Ik ben zelf ook werkzaam bij de politie. Het komt helaas wel eens voor dat je onderweg naar een melding telefoon krijgt. Aangezien het een werk-telefoon is, bellen daar alleen klanten op, of collega's.
Dus die telefoon neem ik vaak niet op, alleen soms ontkom je er niet aan.  Als ik, en ja ook bij de politie wordt er solo gereden,  dan een melding heb waar ik naartoe MOET (prio 1 en 2) dan ga ik de auto niet aan de kant zetten. Dan ziet het er inderdaad niet uit. Maar voor de uitoefening van mijn werk mag ik dus wel die overtreding maken. Dus bijvoorbeeld die doorgetrokken streep pakken en inhalen, of door het rode licht rijden zonder O&G etc etc etc.

Dat jij dat niet leuk vindt. Dat je daar geen respect voor kan opbrengen, dat is niet mijn probleem, dat is jouw probleem. De reaktie ik mag het niet, dus zij ook niet. Die lijkt meer op de reaktie van een klein kind.

Als iemand daar mij over denkt te moeten aanspreken. Prima, als ik er tijd voor heb, ga ik het uitleggen zoals ik hier ook doe. Ik vind je opmerkingen erg kortzichtig en vooral een gebrek aan kennis en kunde tonen. Daar kan ik geen respect voor opbrengen. Moet ik je daarom verbaal en fysiek aanpakken ? Pfff Misschien wel kortzichtig van mij, maar DAT snap ik al helemaal niet.

De politie mag voor de uitoefening van haar werk overtredingen maken. Dat jij niet altijd direct het nut ervan ziet, betekend niet dat dat nut er niet is. Ik weet niet wat voor werk jij doet, maar ik laat je je werk ook gewoon doen, zonder dat ik je vertel hoe je het moet doen. Zal een zooi worden als ik de bakker ga vertellen hoe die ze brood moet bakken... dat wordt gewoon niet te vreten... ;D ;D
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #1228 Gepost op: 4 maart 2012, 01:21:20
Agenten gewond bij aanhouding dronken man
Dordrecht, 01-03-2012 • Twee agenten van de politie in Dordrecht zijn op 29 februari op de Wibautstraat gewond geraakt toen ze een 65-jarige man uit Dordrecht wegens openbare dronkenschap wilde aanhouden. Toen agenten ter plaatste kwamen, bleek de zoon van de dronken man aanwezig om zijn beschonken vader mee naar huis te nemen. Deze wilde echter niet en er ontstond ruzie tussen vader en zoon, waarop de agenten ingrepen en de vader wilden aanhouden.

Er ontstond een worsteling tussen één van de agenten en de vader, waarbij de laatste zijn evenwicht verloor en met zijn hoofd door een ruit van een geparkeerde auto vloog. Toen dat gebeurde, werd de 20-jarige zoon uit Zwijndrecht boos en viel de agent aan door hem klappen op zijn hoofd te geven. Een tweede agent greep de zoon vast om zijn collega te ontzetten, maar kwam samen met de zoon ten val, waarbij de agent op zijn achterhoofd terecht kwam. De agent liep een bloedende hoofdwond op die in het ziekenhuis behandeld moest worden. De dronken vader werd door ambulancepersoneel behandeld, maar hoefde niet naar het ziekenhuis. Ook de agent die klappen op zijn hoofd kreeg, liep kneuzingen op, maar hoefde niet naar het ziekenhuis. Beiden verdachten konden uiteindelijk probleemloos aangehouden worden.

http://politie.nl/zuid-holland-zuid/nieuws/persberichten/120301agentengewondbijaanhoudingdronkenman.asp


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1229 Gepost op: 18 maart 2012, 16:27:18
Agent spreek hardrijdende bestuurder aan en krijgt vuistslag in het gezicht

bron: http://www.politie.nl/flevoland/nieuws/18032012agentspreekhardrijdendebestuurderaanenkrijgtvuistslaginhetgezicht.asp

Almere, 18-03-2012 • Zaterdagnacht rond 00.30 uur sprak een agent een bestuurder aan bij tankstation Autoradam aan de Strubbeweg te Almere. De bestuurder van de auto kwam met zeer hoge snelheid en piepende banden aanrijden

De bestuurder van de auto kwam met zeer hoge snelheid en piepende banden aanrijden. Op het moment dat de chauffeur werd gevraagd zijn rijbewijs te tonen reageerde deze zeer agressief richting de agent. De man verzette zich en op het moment dat hij werd aangehouden sloeg hij met zijn vuist in op de agent die hierdoor een wond opliep in het gezicht. De verdachte kon maar met moeite onder bedwang worden gehouden. De belaagde agent gebruikte hierop zijn peperspray. Zijn medepassagier bemoeide zich eveneens met de aanhoudingssituatie en er ontstond een grimmige sfeer. Doordat de gewelddadige situatie verder escaleerde is de diensthond ingezet. Met behulp van meerdere agenten die ter plaatse kwamen werd de situatie onder controle gebracht. Beide verdachte mannen zijn overgebracht naar het politiebureau alwaar zij zijn ingesloten nadat zij ter controle naar het ziekenhuis waren gebracht. De gewonde agent moest zich vanwege oogletsel onder behandeling laten stellen in het ziekenhuis. Tegen de verdachten, afkomstig uit Almere (27 en 35 jaar), wordt ondermeer zware mishandeling van een politieambtenaar, verzet en opruiing ten laste gelegd.
Samen sterk in de hulpverlening!