Beste Ger@rd,
Natuurlijk moeten de straffen omhoog, ik denk ook dat binnen niet afzienbare tijd dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Voor een gedeelte is dit al gebeurd.
Echter ben ik van mening dat er ook van binnenuit wat aan gedaan moet/kan worden.
Voorlichting b.v. in de vorm van een tv-documentaire of herhaaldelijke aandachtspunten tonen op tv zodat het voor iedereen nog eens duidelijker wordt wat er gedaan wordt voor de medelanders. En dan bedoel ik niet de programma opzet van 112 daar redt je levens mee. Nee, echt laten zien wat het werk van politie, brandweer, ambulance, conducteur, buschauffeur betekent in deze samenleving. Dus niet met blauw blauw door de straten, camera erbij en hup we hebben weer een filmpje.
Nee, echt inhoudelijk werk waarbij aan de burger getoond wordt met welke aspecten een diender te maken heeft. De goede kanten maar ook de minder goede kanten, erover praten en een eventuele oplossing aandragen.
Ik denk dat er genoeg kundige mensen zijn binnen de diverse diciplines die hier een fantastische docu over kunnen maken.
Misschien, heel misschien wordt dan ook begrepen waarom een ambulanceverpleegkundige omstanders wegstuurt, waarom een politieman vraagt of je even afstand wil houden en waarom een brandweerman niet gehinderd wil worden tijdens zijn werk. Maar dus ook hoe een buschauffeur uitlegt waarom hij niet direct achter het stuur vandaan kan kruipen om iemand toe te snellen enz.... zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik ben blij met een tolerant Nederland maar dan met hele andere kenmerken.
Ik denk tevens dat er iets aan gedaan kan worden als we samen een sterk signaal geven. En dan bedoel ik niet samen op de dam gaan staan. Nee, we moeten werken aan begrip voor het uitoefenen van je beroep. (al ben ik niet werkzaam in enige dicipline die hier thuishoort)
Ik hoop met deze opmerkingen te bereiken dat er iets van de grond komt zodat er weer normaal gewerkt kan worden en ik hoop niet dat jullie me het kwalijk nemen dat ik me ermee bemoei.
Groeten,
Jan (uut Emmen)