Onze zuiderburen hebben er ook last van:
Meer geweld tegen ambulanciers maandag 21 december 2009Auteur: (lej) ANTWERPEN - Een 35-jarige ambulancier is vrijdagavond in elkaar geslagen door enkele jongeren.
Vrijdagavond. Een 35-jarige vrijwillige ambulancier stopt in de Sint-Fredegandusstraat in Deurne bij Antwerpen om enkele jongeren te vragen waarom ze sneeuw en ijs naar zijn ziekenwagen gooiden. Dat wordt hem niet in dank afgenomen. Hij wordt geschopt en geslagen. Zelfs de vader van een van de jongeren komt zich ermee bemoeien.
'Ik hoorde een harde klap tegen de wagen en stopte in een reflex', zegt de ambulancier. 'Als ik moet stoppen voor elke sneeuwbal, zou ik meer stilstaan dan rijden. Dit was een echt harde klap.'
Na de afranseling raakte de ambulancier bewusteloos en werd hij naar het Stuivenbergziekenhuis gebracht. Hij kan een maand lang niet gaan werken. De politie kon de twee jongeren en de vader oppakken, maar de parketmagistraat zag geen reden om hen aan te houden.
Het slachtoffer kon daar zaterdagavond niet om lachen. 'Ik ben vrijwilliger. Ik denk dat het stilaan tijd wordt een andere hobby te zoeken. Dit is al de derde keer in mijn carrière dat ik met serieuze agressie te maken krijg.'
'Agressie door patiënten en omstanders is een tendens', zegt Peter Van de Voorde, voorzitter van de Vereniging Verpleegkundigen Brandweer Vlaanderen (VVBV) en zelf ambulancier in Antwerpen.
'Het aantal agressiegevallen stijgt al jaren en het ziet ernaar uit dat 2009 een “topjaar, wordt.'
Er zijn verschillende vormen van agressie, zegt Van de Voorde. 'Er is heel veel verbale agressie, van patiënten die onder invloed zijn van drank of drugs. Of van mensen die, onder invloed van alle medische programma's op televisie, denken te weten hoe de verpleegkundige te werk moet gaan. En die het niet pikken als we niet doen wat zij zeggen.'
Ook agressieve omstanders zijn een probleem, zeker in bepaalde wijken van de grootsteden. 'Voor bepaalde wijken of straten vragen we altijd de politie erbij.'
Dr. Jan Christiaen van Falck Ambuce noemt de aanval op zijn ambulancier 'een extreem voorbeeld van normvervaging' waartegen amper iets te doen is.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=PE2JVV5H