Dit vind ik een nogal zwart-witte, infantiele opmerking...
Infantiel? Ik kan me voorstellen dat jij af en toe wat geweld oproept...
Het verband tussen hogere straffen en daardoor afnemend geweld is nog nooit aangetoond. Het is mijn schuld, ik dacht dat ik het eenvoudig kon opschrijven maar ik moet het dus uitleggen.
In Amerika wordt hard en lang gestraft. Dat zou dus moeten resulteren in afnemend geweld in Amerika, als hogere straffen de oplossing zouden zijn als antwoord op geweld. In Amerika is geen afname van geweld. Dat komt omdat de dader er altijd van uit gaat dat hij niet gepakt wordt, als ie al stil staat bij een mogelijke straf. Vaak is er bij geweld sprake van alcohol of drugs gebruik. Ook/vooral iemand die onder invloed is, staat niet stil bij een straf die hij zou kunnen krijgen. Staat eigenlijk helemaal nergens bij stil.
Een hoge straf in het vooruitzicht stellen aan iemand gaat er van uit dat bij het geweldplegen een redelijke afweging gemaakt wordt, als ik dit doe gebeurt er dat. Die redelijkheid is bij een geweldpleger simpelweg niet aanwezig. Ik ben beroepshalve betrokken bij feesten. Ik heb niet de indruk dat dat zooitje ongeregeld dat herrie aan het schoppen is aan het nadenken is. Ik vind dat je al ingehaald bent met je ordehandhaving op het moment dat er geweld tegen ambu en brandweermensen plaats vindt.
Gisteren bij de Sinterklaasoptocht werd een van de reddingsboten bekogeld met eieren door een paar jongens, wat een vieze zooi is dat! (die eieren dus) Mensen zagen het en staken geen poot uit. Een Boa werd er op aan gesproken, maar bewoog niet eens.
Als je niet bereid bent als maatschappij enige sociale controle uit te oefenen en als toezichthouder moe wordt bij de gedachte van bewegen alleen al krijgt de maatschappij de samenleving die het verdient. Over het algemeen komt de straf en het overheidsgeweld te laat, het kwaad is dan al geschied. Dat bedoel ik met onvermogen. Geweld is een pleister, een noodoplossing die nodig is omdat andere oplossingen faalden.
@ Wout: Het mag nooit zo zijn dat je als agent maar alvast geweld pleegt om het geweld tegen jouw voor te zijn. Buiten het gevaar dat je kop op youtube verschijnt en dat je misschien eens aan de andere kant van het beklaagdenbankje komt te staan, geweld tegen geweld ontaart in een geweldspiraal. De film
Der Baader Meinhoff Komplex is in die kontekst het bekijken meer dan waard en schept inzicht in wat een geweldspiraal tussen burgers en overheid te weeg kan brengen. Die kant willen we met zijn allen niet op hoop ik.