Treinongeval (Grip 2) - Rotterdam 20-11-2006

Auteur Topic: Treinongeval (Grip 2) - Rotterdam 20-11-2006  (gelezen 11424 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #20 Gepost op: 20 november 2006, 13:53:42
Ik zal me ook al af te vragen met alleen maar materiële schade en dan grip2.
Maar goed het kan natuurlijk.

Het instellen van een GRIP-niveau houdt veel meer in dat de omvang van de ramp op de locatie zelf.  ;) Ook zaken als impact voor de omgeving etc.. spelen een belangrijke rol, veel opschaling is dan ook op bestuurlijk gebied.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #21 Gepost op: 20 november 2006, 13:55:01
Het instellen van een GRIP-niveau houdt veel meer in dat de omvang van de ramp op de locatie zelf.  ;) Ook zaken als impact voor de omgeving etc.. spelen een belangrijke rol, veel opschaling is dan ook op bestuurlijk gebied.

Ik weet het.  ;)


pesje2

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 20 november 2006, 13:56:29


Gr. Niels


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 20 november 2006, 20:00:27
www.mediatv.nl

foto's en film van treinongeval en foto's van de grote brand

ennnee idd GRIP officier heeft weer dienst.. En de bekende COPIleider(politie) heeft ook weer dienst op de COPI auto dusss goeie combinatie!  ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 20 november 2006, 23:41:21
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/11/art000001C70CECE5E654EB.html

20 November 2006
Treinverkeer R'dam blijft ontregeld

Het treinverkeer tussen Rotterdam en Utrecht blijft ook de komende dagen nog hinder ondervinden van de botsing bij het Centraal Station. Op het traject Rotterdam-Utrecht valt meer dan de helft van de treinen uit.

Vanmorgen botste bij Rotterdam-Centraal een lege sprinter op een goederentrein met containers. Er waren geen gewonden.

Het opruimen van de volle containers gaat een paar dagen duren. Daarna moet de schade aan het spoor, de wissels en de bovenleidingen worden hersteld. Dat kan weken in beslag nemen. Met een extra spoor probeert Prorail de treinen zo goed mogelijk te laten doorrijden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2007, 21:58:41
http://www.perssupport.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=95002

Dit is een origineel persbericht.

Het passeren van een rood sein is de oorzaak van de botsing tussen een rangeerdeel en een
goederentrein op 20 november 2006 bij station Rotterdam Centraal. Dat verklaart de
Inspectie Verkeer en Waterstaat in haar onderzoeksrapport over dit incident.

De machinist van het lege rangeerdeel nam het rode sein niet waar en reed tegen de
achterkant van de goederentrein. De laatste vijf wagens van deze goederentrein
ontspoorden en zes containers vielen van de wagens. De materiële schade aan het
spoor was groot. Er vielen geen gewonden.

Het sein dat gepasseerd werd, voldeed aan alle plaatsing- en zichtbaarheideisen. Werkgever
NedTrain kan niet aantonen dat de machinist tijdens zijn opleiding Machinist Beperkte
Bevoegdheid op de juiste wijze is geïnstrueerd en voldoende praktijktijd heeft
gehad. Op het moment van de botsing had de machinist het certificaat van het
exameninstituut nog niet uitgereikt gekregen. Tijdens het incident zat er ten onrechte
een meerijdende schoonmaker in de cabine.

Ook naar aanleiding van het ongeval in Arnhem de dag daarop, constateerde de inspectie een
tekortkoming in de opleiding van machinisten. De inspectie vergroot de aandacht hiervoor.
De gestelde eisen aan de opleiding en de naleving ervan worden opnieuw bekeken. NedTrain
heeft inmiddels het administratieve proces rond de opleiding van machinisten verbeterd.
Het bedrijf bespreekt met NS Reizigers de mogelijkheid gebruik te maken van haar
machinisten voor extra training.


///////////////////////////////////////////
Het rapport is te downloaden via www.ivw.nl


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #26 Gepost op: 26 juni 2007, 22:37:43
@ Palmpie

Wellicht wordt de Nedtrain opleiding ook verzorgd door sneltevreden bijklussers zonder enige onderwijskundige verantwoording; net zoals bij de brandweer.

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 26 juni 2007, 22:53:36
@ Palmpie

Wellicht wordt de Nedtrain opleiding ook verzorgd door sneltevreden bijklussers zonder enige onderwijskundige verantwoording; net zoals bij de brandweer.

Fred Vos.

Fred,

DGMR is het helemaal met je eens dat de brandweer geen kennis heeft: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11683.msg506694.html#msg506694  ;)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #28 Gepost op: 26 juni 2007, 23:34:16
@ Palmpie

Veel gekker moet het toch niet worden in NL.
Private partijen met commerciele belangen die de publiek-wettelijk geregelde brandweerzorgtaak 'overvalllen' en qua normstelling overnemen.

De 'vette' cursussen (SAVE), geven het 'loon' na werken.

Als hun adviezen tot rampen of schade leiden, zijn ze m.i. in ieder geval aansprakelijk.
(Onrechtmatige daad schat ik. Vlgs BW 3, 14 en zeker 15 en zeker ook gelet op het Staatsmonopolie volgens de Brandweerwet.)

Het 'kennisinstituut' Nifv/Nibra is hiermee ingehaald; dat is sowieso niet moeilijk.

Maar die personeelsleden aldaar, of van de NVBR,  zouden zomaar als 'docenten' kunnen opduiken in deze
 'Brave new world'.

We gaan het zien!

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul