Treinwagon in brand (Grip 1) - Rotterdam 18-11-2006

Auteur Topic: Treinwagon in brand (Grip 1) - Rotterdam 18-11-2006  (gelezen 2678 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 20 november 2006, 13:52:13
http://www.ad.nl/rotterdam/article824744.ece

Reddingsactie brand in trein hapert
Door ZITTEN FOTO’S BIJ, BV VAN EVACUATIE ADRIANNE DE KONING

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00098/Treinbrand_98655h.jpg

ROTTERDAM - De reddingsoperatie na het klein brandje in een particuliere feesttrein zaterdagavond in Rotterdam-Blijdorp ...


Passagiers worden uit de brandende trein geëvacueerd. FOTO: MARCEL VAN DER KRAAN.... verliep allerminst vlekkeloos. Het gevolg waren bibberende feestgangers, gestrande reizigers in de stoptrein exact naast de brandende trein en pas na anderhalf uur één commandopost voor alle hulptroepen.

Direct na het uitbreken van de brand om 19.15 uur, vermoedelijk door een technische defect in het voorste treinstel, waren er kort communicatieproblemen tussen spoorwegpolitie en regionale politie. Er zou niet duidelijk zijn geweest wie de leiding had. Dit zijn problemen die vaker de kop op steken bij incidenten op het spoor.

Toen de rook de andere vijf wagons introk werden de 250 feestvierders , personeelsleden van Schiphol, geëvacueerd. Sommige hadden hun jas op het vliegveld laten liggen, waar de trein van Herik Rail na een ritje door Nederland weer zou eindigen. Pas rond negen uur stapten zij op de Vroesenkade bibberend in de bus, na een vervaarlijke tocht in het donker over het spoor.

,,Het is een spectaculair personeelsfeest,’’ lachen Ruben en Martijn, twee van feestvierders. ,,Aan boord was het al gezellig, met een hapje, een drankje, een nepcasino. Maar de sfeer is nu nog steeds goed. We gaan zo op het vliegveld verder.’’

Volgens hen was het kleine brandje door kortsluiting ontstaan. ,,Een man ging met een brandblusser kijken. Toen hij terug kwam, trok hij aan de noodrem. Glazen vlogen door de wagons.’’

Waarom de stoptrein uit Gouda exact naast de brandende trein halt hield, wist zaterdagavond niemand. Bij een uitslaande brand had de trein het bluswerk kunnen bemoeilijken of het vuur over kunnen slaan.

Omdat dit gevaar nu niet bestond, werden de tachtig treinreizigers zo lang mogelijk binnen gehouden. Ook de veertig Feyenoord-supporters, die op weg waren naar de Kuip. ,,We mochten absoluut niet naar buiten,’’ vertelt Peter de Mik. Met zijn 8-jarige zoontje Brian zat hij daarom ruim twee uur in de trein. ,,Iedereen had er de pest in, maar echt gespannen werd het nooit.’’

Het treinpersoneel voelde zich op momenten wel bedreigd. Daarom kwam uit voorzorg de ME. Door chips en drinken uit de getroffen trein uit te delen werd escalatie voorkomen. ,,Complimenten voor de catering,’’ zegt een NS’er.

Ruim anderhalf uur na het uitbreken van de brand werd pas groot alarm geslagen, waarna er één commandopost ter plekke kwam voor overleg. De politie kon niet uitleggen waarom dit pas toen gebeurde. Om half elf werd de getroffen trein weggesleept. Tot die tijd lag het treinverkeer stil.