Den Helder - Op Den Helder Airport staat vanaf 23 december een vervangend toestel klaar voor de SAR-helikopter die drie weken geleden na de evacuatie van personeel van een boorplatform een noodlanding maakte op de Noordzee.
Het onfortuinlijke toestel van Bristow is voor zeker een halfjaar uit de roulatie. Onder offshorepersoneel brak ongerustheid uit omdat concrete alternatieven die hun veiligheid op de platforms en gedurende de heen-en-weer vluchten waarborgen uitbleven. Het Staatstoezicht op de Mijnen stelde zelfs een ultimatum wanneer de maatschappijen die op de Noordzee naar olie en gas boren niet snel met een deugdelijk actieplan zouden komen.
Secretaris-generaal Bram van Mannekes van Nogepa, de organisatie van olie- en gasmaatschappijen, is op gelucht dat een pakket maatregelen is afgesproken dat de veiligheid moet garanderen. Bristow huurt van een zustermaatschappij een vergelijkbaar toestel als de SAR-helikopter. Dat staat vanaf 23 december op Den Helder Airport en is voorlopig overdag inzetbaar bij calamiteiten. Pas in februari, wanneer de speciale trainingen van de bemanning achter de rug zijn, is de tijdelijke search and rescue-helikopter permanent paraat.
Tot dan gelden er beperkingen voor vluchten na halfvijf ’s middags. Dat geldt met name voor het aantal inzittenden per helikopter dat offshorepersoneel naar platforms vliegt die ver van Den Helder gelegen zijn. Voor vluchten naar booreilanden op meer dan tachtig zeemijlen afstand zal er tijdelijk zelfs helemaal niet worden gevlogen buiten “kantoortijden”.
De restricties zijn nodig omdat Defensie slechts één in plaats van twee lynxhelikopters op marinevliegkamp De Kooy voor noodsituaties beschikbaar houdt. Defensie ging ook niet in op het verzoek om die ene helikopter ’s avonds op korte afroeptijd beschikbaar te hebben. Het kost nu tenminste drie kwartier voordat het toestel in de avonduren kan opstijgen om bijvoorbeeld mensen uit het water op te pikken. Drenkelingen mogen niet langer dan twee uur in het water liggen.
Desondanks is de Nogepa tevreden. Mannekes:”Er zal overdag veel intensiever gevlogen moeten worden. En voor ver weg gelegen platforms gaan er ’s avonds flinke beperkingen gelden. Positief is dat we voor het eerst een draaiboek hebben voor het geval de SAR uitvalt. Deze situatie heeft zich niet eerder voorgedaan.”
De ingrijpende beperkingen kunnen er toe leiden dat offshorepersoneel bij slecht weer langer op het booreiland moet blijven.
Noordhollands Dagblad van 12-12-06
------------------------------------------
Weet iemand inmiddels welke heli de tijdelijke vervanger wordt?