Personen in brandweerlift

Auteur Topic: Personen in brandweerlift  (gelezen 4259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

email

• Gast
Gepost op: 6 maart 2007, 11:00:52
Hallo

Ik ben erg benieuwd of je tijdens een brand een brandweerlfit mag gebruiken voor het vervoer van manschappen, richting de brandverdieping. Of dat je alleen maar materieel mag vervoeren? In de lesboeken kan ik hier niets over vinden.

Bedankt en groetjes

Email

Rene112

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2007, 23:18:31
Zover ik weet is de brandweerlift bedoeld voor het vervoer van zowel brandweermensen als materialen....

Stel je voor : brand op de 19e verdieping.... de brandwacht die de brandweerlift moet bedienen neemt de aanvalskorf mee... en de ploeg moet via de trap naar boven  ;) ;D ;D

In dit voorbeeld zal de brandweerlift gebruikt worden voor het pendelen tussen de begane grond en bijv. de 17e of 18e verdieping.

groeten,
René de Caluwé

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2007, 23:23:59
Klopt helemaal. Dat is ook de reden waarom vanaf 20 meter je een brandweerlift krijgt in een gebouw. De stijgsnelheid (lopend) is gemiddeld (vrij conservatief  ;)) 1 verdieping per minuut. 20 Meter is ongeveer 7 verdiepingen. Dus met de brandweerlift naar één of twee verdiepingen onder de brand en vandaar inzetten. De liftbediende kan dan voor de logistiek gaan zorgen.  :)

email

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2007, 08:56:59
Ben het helemaal met jullie eens, maar in de cursusboeken (lees brandweerbijbel voor sommigen) staat daar niets over geschreven. " De lift moet vanuit de liftkooi bedient worden, en er moet een brandwacht in de buurt van de lifkooi blijven' zijn teksten die ik vind. Waar staat geschreven dat wij die lift mogen gebruiken als manschap lift????

Groetjes

Email

Firechief010

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2007, 10:04:59
In rotterdam, waar ik vroeger gewerkt heb is zelfs een protocol / beschrijving voor hoogbouw

Daar wordt de nummer 3 van je voertuig liftboy en zorgt voor het vervoer van manschappen en materialen naar boven (1 verdieping onder de brand) en naar beneden..

Maar waar het staat in de lesboeken, geen idee..

Informeer daar eens ???

Martijn Slotboom

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2007, 17:46:45
in wat voor hoogbouw vind je die liften ?

Ik zelf woon in een flat van 11 hoog met twee liften aan elke kant van de flat ( even - oneven )

Michelle1983

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2007, 17:56:23
Een gebouw waar dergelijke liften onder andere te vinden zijn is het nieuwe gebouw van de rechtenfaculteit van de Universiteit van Tilburg: kelder, begane grond en tien verdiepingen. Drie liften (twee gaan er tot de negende en een tot de tiende verdieping). De lift die naar alle verdiepingen gaat, geldt mede als brandweerlift. Die lift gaat bij een brandalarm naar de begane grond, de liften zijn dan verder niet te gebruiken.

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2007, 18:11:53
Een gebouw waar dergelijke liften onder andere te vinden zijn is het nieuwe gebouw van de rechtenfaculteit van de Universiteit van Tilburg: kelder, begane grond en tien verdiepingen. Drie liften (twee gaan er tot de negende en een tot de tiende verdieping). De lift die naar alle verdiepingen gaat, geldt mede als brandweerlift. Die lift gaat bij een brandalarm naar de begane grond, de liften zijn dan verder niet te gebruiken.

als het goed is gaan alle liften naar de begane grond maar is alleen de brandweerlift nog te gebruiken toch?

ik weet dat in ieder geval in de NS kantoren bij utrecht CS ook een brandweerlift zit die ook door beveiliging gebruikt MOET worden bij verificatie van een brandalarm.
Politie Aspirant niveau 4