SAR en computers

Auteur Topic: SAR en computers  (gelezen 3343 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 27 november 2006, 20:45:38
Wie oh wie kan mij helpen? Bij ons stond jammer genoeg de logging van ShipPlotter niet aan en zoek dus een ShipPlotter logfile van zaterdagavond 26 nov. tussen 17:00 en 19:00 met daarop de actie van de reddingboot Prinses Margriet uit Stellendam.
De inzet van het KHV Ouddorp is vastgelegd d.m.v. portable GPS en het zou leuk zijn om beide tracks voor deze actie naast elkaar te kunnen presenteren met GPSVisualizer.

Kees  8)




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2006, 19:53:08
Ikke getriggerd door het onderwerp.. gniffel..

Ik denk direct aan : Tracking and tracing van eenheden tijdens SAR acties, mapping van zoekgebieden, indelen van zoekgebieden met laptops, pda's, administreren van ingezette eenheden, zoektijden, inzettijden, ondersteunende applicatie's en infrastructuur...  Wil je alleen een log van shipplotter  :P,

Helaas kees ik kan je er niet aan helpen..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 5 december 2006, 13:57:13
Ikke getriggerd door het onderwerp.. gniffel..

Ik denk direct aan : Tracking and tracing van eenheden tijdens SAR acties, mapping van zoekgebieden, indelen van zoekgebieden met laptops, pda's, administreren van ingezette eenheden, zoektijden, inzettijden, ondersteunende applicatie's en infrastructuur...  Wil je alleen een log van shipplotter  :P,

Helaas kees ik kan je er niet aan helpen..
Uiteraard dacht ik precies hetzelfde als jou.
Alarmering en tracks van schepen is één ding maar het is uiteraard nog leuker om hierbij ook de waloperaties in te passen voor een totaalplaatje, mogelijk een evaluatie van zo'n actie en hoe het in de toekomst beter zou kunnen.
Feit is dat zoals in de KNRM verslaggeving is opgenomen de opstappers van de reddingboot Prinses Margriet een flink stuk (1000 m) hebben moeten lopen naar de drenkelingen. Zij hebben vervolgens met z'n allen in overlevingspak de tocht vervolgd door o.a. het oversteken van een aantal geulen naar een gedeelte waar men (overigens ook door het water) met het KHV kon komen. Door het ontbreken van de track van de Prinses Margriet heb ik nog steeds geen exact beeld waar de mensen zich hebben bevonden en of de reddingsactie zoals die is uitgevoerd ook de beste oplossing was.
Dit is niet om de kennis en kunde van hulpverleners ook maar enigzins te betwijfelen maar om te bekijken of er mogelijkheden zijn om een redding in dat gebied in de toekomst nog vlotter te laten verlopen.

Bedenk wat voor invloed of minder gunstige omstandigheden zoals hieronder aangegeven hebben op het scenario zeker bij combinatie van factoren.
Hierbij denk ik aan slechtere weersomstandigheden zoals regen en of mist, lagere watertemperatuur, dreigende hogere waterstand of mensen in nadeliger positie, gewonde/zieke die hulp nodig heeft om te verplaatsen, ouderen of jongeren, evt. ontbreken van een GSM zodat na langere tijd een zoekactie gestart wordt.
Mijns inziens zou bijv. de waterscooter van de Ouddorpse ReddingsBrigade mogelijk voorzien van een simpel opblaasbootje onder zulke omstandigheden een wereld van verschil kunnen maken.

Kees  8)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 5 december 2006, 14:22:54
Mijns inziens zou bijv. de waterscooter van de Ouddorpse ReddingsBrigade mogelijk voorzien van een simpel opblaasbootje onder zulke omstandigheden een wereld van verschil kunnen maken.

Even off-topic: heb je een foto van die waterscooter?

De rescuerunner zou ook een goede oplossing zijn denk ik (alleen wel wat duur ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 6 december 2006, 22:14:35
Mooie foto's en wie weet ook bij ons bruikbaar.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 8 december 2006, 00:35:15
De RNLI heeft samen met McMurdo een nieuw alarmsysteem MOB Guardian ontwikkeld wat sinds kort op de markt wordt gebracht.
In de faq. staat vermeld dat ook de KNRM hier in de toekomst iets mee kan dus minimaal wordt uitgerust met een walaansluiting.

Het systeem van Mc-Murdo is in deze vrij uniek omdat het zelfstandig een alarm naar de wal doorgeeft. Punt is echter wel dat het een verbreek alarm betreft zodat de persoon in het water geen sterk radiosignaal uitzendt om hem makkelijker op te sporen.
Ook maakt het systeem geen onderdeel uit van het GMDSS zodat het niet geïnstalleerd zal worden op RCC's. Dit houdt tevens in dat er voor gebruik van de satellietfrequentie apart betaald zal moeten worden. Schepen in de nabijheid worden ook niet automatisch geïnformeerd.
Men kan bijv. wel ook thuis het vaartuig volgen waarbij dit voor anderen onbekend blijft wat mogelijk voor de visserij interessanter is als AIS.

Een aantal jaren geleden heeft zowel RNLI als KNRM een aantal tests uitgevoerd met deze Personal Lacator Beacons, die op de man worden gedragen en in eenmaal in het water worden geactiveerd. Er zijn er die alleen een noodsignaal uitzenden maar ook tevens een positie gecombineerd met GPS. Probleem met de laatste variant is dat de GPS antenne niet voortdurend overspoeld mag worden omdat er dan geen signaal wordt ontvangen wat resulteert in "geen positie" en dus niets extra's toevoegt.
M.a.w. werkt prima onder zwembad omstandigheden maar mogelijk minder goed op zee onder zware omstandigheden.
De KNRM vond de uitkomsten van de tests niet bevredigend en men heeft tot op heden dan ook geen PLB's aangeschaft.

Antwoord van de KNRM op navraag naar invoering van de MOB-Guardian:
De KNRM volgt dit systeem met veel interesse, maar heeft nog geen beslissing genomen om dergelijke apparatuur aan te schaffen. De firma die het produceert is hier op bezoek geweest en heeft een presentatie gegeven over de werking ervan. We zijn zelf ook al enige tijd bezig met een soorgelijk project. Maar het mag duidelijk zijn dat we op zoek zijn naar een geschikt PLB (personal locator beacon) apparaat die onder alle weersomstandigheden zijn werk doet. Overigens zoeken wij een geschikt apparaat voor onze eigen bemanningsleden.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #6 Gepost op: 10 december 2006, 01:34:06
De oplossing lijkt mij toch heel eenvoudig, 243 Mc bakentje, heli in de buurt van de laatste positie en klaar is kees.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 10 december 2006, 19:05:36
Noodradiobakens zenden meest op de 406  MHz (COSPAS/SARSAT) en de 121.5 MHz voor homing (civiele units hebben haast nooit homing mogelijkheden voor 243 MHz). Positieindicatie van een 406 MHz EPIRB is grofweg (100 NM2)
GPS EPIRB's zijn uiteraard veel nauwkeuriger en geven verder ook iedere 20 minuten een positie-update zodat een reddingsactie veel doelmatiger zal zijn. De units zijn dan over het algemeen weer wel groter en duurder (€ 1000 - € 1500).
De enige unit die ik ken en een beetje in de richting komt is de Fastfind Plus PLB van McMurdo met alleen manuele alarmering voor de buitensporter (ongeveer € 650).
De unit moet verder niet in de weg zitten bij uitoefening van taken, maar niet alleen manueel zijn te activeren doch ook weer niet te snel automatisch worden geactiveerd. Oftewel failsafe en hufterproof. Vervolgens moeten zend- en ontvangstantenne's ook onder zware omstandigheden goed boven water blijven en doelmatig zijn. Het lijkt dus echt een stuk eenvoudiger dan het is.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 10 december 2006, 22:58:09
243 Mc is inderdaad militair en ik denk dat het voor de KNRM praktisch is aan te sluiten op wat daar al bestaat.
Gezien de goede relatie met defensie moeten daar toch mogeelijkheden liggen, voor C2000 zijn ze immers ook aangesloten bij de Marechaussee.

Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke oplossing wordt en denk dat er zeker behoefte is aan een goed systeem en als zelfs de KNRM niet uitkomt dan houdt het voorlopig op.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #9 Gepost op: 2 november 2009, 11:58:58
Hmmm, ziet er naar uit dat het PLB probleem komend jaar opgelost wordt.....
NoordBorgh go's North again in 2009