Even los van het feit dat het tegenwoordig BZK striping heet.
Volgens mijn schoonvader die vroeger bij GOM(tapwacht) heeft gewerkt is de nu gebruikte striping een rip-off van de destijds door GOM gebruikte. En deze hadden de striping vanuit de USA van een schoonmaakdienst voor de horeca uit Florida.
Ik ben toch al wel aan het zoeken naar foto's, maar kan ze niet vinden.
Nu vraag ik mij af: Wat voor een effect gaat het hebben als blijkt dat het wel een kopie is van het huismerk van GOM en de huidige eigenaren willen verkeerd?
Over het gebruik van de BZK striping kan ik maar 1 ding zeggen en dat heb ik al eens eerder gezegd.
Sta het toe bij beveiligers, maar leg het dan wel vast 1 kleurencombinatie voor de hele sector en geen afwijkende mogelijkheden. Dan krijg je hooguit het verschil zoals tussen de KMar en Politie, voorzijden allemaal hetzelfde achterzijde kan in kleur verschillen.
De hoofdreden dat deze bedrijven gelijkende striping willen gebruiken is niet wannabee, maar eigen veilligheid. De gemiddelde inbreker vlucht nog steeds eerder weg dan dat ie een agent iets aan doet.
BTW, ook in wegwerkland zou het een verbetering zijn als de wegbeveiliging in 1 kleur of striping zou worden gedaan. Zie maar eens hoe goed dat heeft gewerkt bij de transportbegeleiding. Voorheen reden die in alles en werden veel minder serieus genomen doordat ze onopvallend waren.
En als we dan toch gaan kijken in het land van ratjetoe BZK striping wat ik nog veel erger vind zijn de handhavers. Ze hebben een publieke taak maar niemand weet nog waar ze bij horen en/of wat hun functie is. Qua uniformen wordt daar al wat aan gedaan, maar qua voertuigen vind ik deze vaak meer op :
lijken dan op ordehandhavers.