Diverse functies in één gebouw

Auteur Topic: Diverse functies in één gebouw  (gelezen 2617 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Gepost op: 27 december 2006, 10:22:04
Wanneer ik een nieuwbouwpand heb van 1500 m2 waarvan 1000 m2 industrie en 250 m2 kantoor en 250 m2 bijeenkomst, moet dan het hele pand voldoen aan de grenswaarden voor kantoor en bijeenkomst???? Wanneer is een functie ondergeschikt (zoals ze dat volgens mij noemen) aan de hoofdfunctie?


Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 27 december 2006, 10:40:56
Iedere functie moet voldoen aan de eisen voor de betreffende gebruiksfuncties. Dus een kantoor ligt in een BC  van max 1000 m2. :)
De gezamelijke onderdelen (HDC, vluchtwegen, enz) moeten aan de zwaarste eisen voldoen die volgt uit één van de gebruiksfuncties.

Via het gelijkwaardigheidsbeginsel kan aangetoont worden dat als je afwijkt van de eisen uit het BB je een gelijkwaardige veiligheid hebt...  ;)


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #2 Gepost op: 27 december 2006, 14:29:06
Moet er dan een BMI gedeeltelijk bewaakt met doormeling in zoals geeist wordt vlgs. Bouwverordening (optellen van oppervlaktes?)
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 27 december 2006, 16:03:31
Moet er dan een BMI gedeeltelijk bewaakt met doormeling in zoals geeist wordt vlgs. Bouwverordening (optellen van oppervlaktes?)

Je zou het conform het BB kunnen uitrekenen als je eisen hebt voor diverse functies.... Bij bijvoorbeeld 1 vluchtweg met diverse gebruiksfuncties ;)


Firechief010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2006, 10:01:11
Het is vrij lastig om aan te geven wat onder een nevenfunctie wordt verstaan..
Hoe ver zal men gaan om iets als nevenfunctie te zien ?
naar mijn idee gaat de aanvrager steeds verder.. wat wel inhoud dat je bijvoordbeeld minder strenge eisen krijgt.

Maar wat denken anderen hierover ??


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2006, 11:28:23
Let er wel op dat een 'nevenfunctie' geen functie is waar eisen voor  gelden, het is slechts een omschrijving voor een ondergeschikte functie in een andere functie.

Elk VG moet een functie-omschrijving kennen die genomen is uit de twaalf die het bouwbesluit in art. 1.1 lid 3 geeft. Daar gelden eisen voor, en zaken welke gemeenschappelijk zijn moeten aan meerdere eisenpakketten voldoen waarbij de zwaarste eis telt.

Qua installties moet je denk ik het verschil maken tussen OAI en BMI. Qua OAI is het makkelijk, Nevenfunctie of niet, je verdeelt het gebouw in zijn functies, verdeelt de gemeenschappelijke ruimten naar rato en gaat dan kijken of je per functie een OAI-installatie nodig hebt. Qua bouwkundige voorzieningen zit er als het goed is voldoende veiligheid ingebouwd om mensen binnen korte tijd het gebouw uit te hebben.

Qua BMI heb je een ander probleempje. Wanneer een functie die van zichzelf geen BMI nodig heeft in brand gaat, en gelegen is in een andere functie welke er wel een nodig heeft, zal de brand bij detectie onbeheersbaar zijn. Wat BMI betreft zou je dus eigenlijk de 'strengste' functie van toepassing moeten brengen op het hele gebouw, of alle functies 60 min. brandwerend scheiden (maar dat is aan de aanvrager natuurlijk)

Je moet je altijd afvragen of de installatie bij een bepaalde configuratie nog voldoet aan het doel waarvoor ze gesteld is.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Harry007

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2007, 18:54:27
Qua BMI is het dus als ik het goed begrijp de zwakste schakel die de keten bepaalt?