http://www.ad.nl/binnenland/article983060.ece donderdag 11 januari 2007
RandstadRail was gewaarschuwd
Door OLOF VAN JOOLEN LAURA SCHALKWIJK
DEN HAAG - RandstadRail is al tijdens de bouw gewaarschuwd voor technische storingen in de wissels.
Op een van de wissels die kuren vertoonden, gebeurde later een ongeluk met zeventien gewonden als gevolg.
Dat blijkt uit het bouwdossier van het 1,1 miljard euro kostende project. Volgens vervoerder RET blijkt uit intern onderzoek dat een technische storing in de wissel de oorzaak was van het ongeluk. Uit een e-mailwisseling blijkt dat elektronicaleverancier Siemens op 10 juli 2006 al alarm slaat: wissels zijn niet goed gelast, ze worden onvoldoende getest en twee wissels zijn niet onder controle te krijgen. ,,Ik maak me ernstig zorgen over de wissels, schrijft de verantwoordelijke Siemens-manager.
Midden september zijn de problemen nog niet voorbij. Siemens mailt dat tien wissels storingen vertonen en drie zijn er kapot gereden. De storingen zijn zo ernstig dat het testprogramma in gevaar komt. Een van de probleemwissels is die bij Forepark, waar later zeventien gewonden vallen.
Brieven van Siemens leren dat ook de software die de wissels aanstuurt niet deugt. Daardoor kan een trein ten onrechte op volle snelheid over een afbuigende wissel rijden. ,,Dit kan tot ontsporing leiden, stelt Siemens in september. Maar RandstadRail voert de aanbevolen update pas eind november uit, als de Verkeersinspectie de sneltrams na een reeks incidenten al heeft stilgezet.
Het projectbureau RandstadRail stelt dat het de montageprocedure voor de wissels heeft verscherpt na de waarschuwingen van Siemens. De softwarefout zegt RandstadRail zelf te hebben ontdekt. Het uitvoeren van een update zou, kort voor de ingebruikname op 29 oktober, te veel tijd kosten. De gevaren zijn daarom opgevangen door op de wissels een tijdelijke snelheidsbeperking in te stellen. De Inspectie ging hiermee akkoord.
RandstadRail presenteert vandaag de resultaten van twee eigen onderzoeken.