Ontsporing RandstadRail - Den Haag 29-11-'06

Auteur Topic: Ontsporing RandstadRail - Den Haag 29-11-'06  (gelezen 9355 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 7 december 2006, 14:37:08
Het is misschien opvallend, maar volgensmij gebeuren de ongevallen alleen op de Erasmuslijn en niet op lijnen van Zoetermeer... Zou het dan niet aan de voertuigen liggen i.c.m. andere omstandigheden?

Ik zag laatst op TV dat het inderdaad aan het spoor zou liggen (snel slijtende materialen). Het fijne weet ik er niet van.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Niels.

  • Hobby Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 732
Reactie #21 Gepost op: 14 december 2006, 17:08:19
Het wordt tijd de Arriva of Connexxion iets gaan verzinnen wat over het spoor rijd  ;P
Dat hebben ze al lang verzonnen ;D


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 14 december 2006, 17:12:11
Dat hebben ze al lang verzonnen ;D

De Trolleybussen :P Die heb ik nou nog nooit gezien :( Rijd de randstadrail overigens weer of ligt die nog steeds plat, heb het nieuws hierover niet meer gevolgt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 14 december 2006, 17:43:03
http://www.ad.nl/rotterdam/article906048.ece

RandstadRail maanden plat
Door MAAIKE KRAAIJEVELD

DEN HAAG - Reizigers van RandstadRail moeten er rekening mee houden, dat het tot volgend voorjaar duurt voordat de sneltram tussen Den Haag en Zoetermeer weer gaat rijden. Tot dat uitstel wordt besloten als blijkt dat noodmaatregelen op het traject tussen Den Haag CS en de halte Ternoot niet mogelijk zijn. De HTM beslist daar komend weekeinde over. Algemeen directeur van de Haagse openbaar vervoerder, Ton Kaper, heeft dit gezegd naar aanleiding van de ongelukken van vorige maand.

Hij gaf toe dat het traject Den Haag CS naar Ternoot het meest risicovolle stuk van de hele lijn was. „Dat heeft te maken met de aanloop naar de bocht. Vervanging zou binnen zes maanden sowieso nodig zijn. Maar theoretisch was het stuk veilig. Zeker bij hoge snelheden en bij een ontsporing bij lage snelheden vallen geen gewonden, dat is ook gebleken.’’

Verantwoordelijk wethouder Pieter van Woensel van Den Haag, ook als regiobestuurder van het stadsgewest Haaglanden betrokken bij RandstadRail, benadrukt dat vervangend vervoer geregeld blijft, dat dat uit eigen middelen kan worden betaald en dat wordt gezocht naar een bedrijf dat aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade.

Door een wisselstoring bij Forepark ontspoorde op 29 november ook een RET-voertuig waarbij vijftien gewonden vielen. Volgens Kaper heeft die ontsporing te maken met een defecte wissel, die desondanks groen licht had gekregen. „Dat is verontrustend en daar ligt ook het probleem. Een extern bureau, Delta Rail, onderzoekt hoe dit kan.’’ Het probleem lijkt hem in elk geval sneller op te lossen dan het uit de rails lopen bij halte Ternoot, bij het Paleis van Justitie.

In aanvulling op alle gerezen perikelen gaat Delta Rail op verzoek van de HTM ook de nieuw aangekochte voertuigen van RandstadRail nog eens helemaal onderzoeken. „De wielophanging, hoe de voertuigen bochten maken. Daartoe wordt ook een voertuig uitgerust met een camera ter hoogte van de wielen,’’ zegt Kaper.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #24 Gepost op: 15 december 2006, 00:10:05
De Trolleybussen :P Die heb ik nou nog nooit gezien :( Rijd de randstadrail overigens weer of ligt die nog steeds plat, heb het nieuws hierover niet meer gevolgt.

Euhm Trollybussen rijden niet over het spoor :P maar ik zou zeggen kom eens in Arnhem kijken ;)
Overigens rijdt connexxion al met een sneltram en nu ook een trein over de rails.
Nurse powerrrrr


goud3634

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #25 Gepost op: 15 december 2006, 01:38:35
Overigens rijdt connexxion al met een sneltram en nu ook een trein over de rails.

En Arriva rijd tussen Dordrecht en Geldermalsen met een trein en ook in het noorden tussen Groningen en Leeuwarden  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2007, 23:43:29
http://www.ad.nl/binnenland/article983060.ece

 donderdag 11 januari 2007
RandstadRail was gewaarschuwd
Door OLOF VAN JOOLEN LAURA SCHALKWIJK

DEN HAAG - RandstadRail is al tijdens de bouw gewaarschuwd voor technische storingen in de wissels.

Op een van de wissels die kuren vertoonden, gebeurde later een ongeluk met zeventien gewonden als gevolg.

Dat blijkt uit het bouwdossier van het 1,1 miljard euro kostende project. Volgens vervoerder RET blijkt uit intern onderzoek dat een technische storing in de wissel de oorzaak was van het ongeluk. Uit een e-mailwisseling blijkt dat elektronicaleverancier Siemens op 10 juli 2006 al alarm slaat: wissels zijn niet goed gelast, ze worden onvoldoende getest en twee wissels zijn niet onder controle te krijgen. ,,Ik maak me ernstig zorgen over de wissels,’’ schrijft de verantwoordelijke Siemens-manager.

Midden september zijn de problemen nog niet voorbij. Siemens mailt dat tien wissels storingen vertonen en drie zijn er kapot gereden. De storingen zijn zo ernstig dat het testprogramma in gevaar komt. Een van de probleemwissels is die bij Forepark, waar later zeventien gewonden vallen.

Brieven van Siemens leren dat ook de software die de wissels aanstuurt niet deugt. Daardoor kan een trein ten onrechte op volle snelheid over een afbuigende wissel rijden. ,,Dit kan tot ontsporing leiden,’’ stelt Siemens in september. Maar RandstadRail voert de aanbevolen update pas eind november uit, als de Verkeersinspectie de sneltrams na een reeks incidenten al heeft stilgezet.

Het projectbureau RandstadRail stelt dat het de montageprocedure voor de wissels heeft verscherpt na de waarschuwingen van Siemens. De softwarefout zegt RandstadRail zelf te hebben ontdekt. Het uitvoeren van een update zou, kort voor de ingebruikname op 29 oktober, te veel tijd kosten. De gevaren zijn daarom opgevangen door op de wissels een tijdelijke snelheidsbeperking in te stellen. De Inspectie ging hiermee akkoord.

RandstadRail presenteert vandaag de resultaten van twee eigen onderzoeken.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2007, 15:31:40


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2007, 18:22:07
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=806772/sc=4d1c07

Opening RandstadRail uitgesteld

Gepubliceerd op zaterdag 27 januari 2007
DEN HAAG (ANP) - Het traject van de lightrailverbinding RandstadRail tussen Loosduinen en station Den Haag Centraal gaat niet op maandag 29 januari open voor publiek. Vervoerder HTM heeft besloten de opening een week uit te stellen nadat tijdens proefritten tweemaal een treinstel ontspoorde.

Bij het eindpunt van de lijn, het Arnold Spoelplein in Loosduinen, liep woensdag- en vrijdagavond een treinstel uit de wissel. Niemand raakte daarbij gewond, het ging om een testtrein zonder passagiers. Uit veiligheidsoverwegingen heeft het vervoerbedrijf besloten een week langer testritten uit te voeren. ,,We willen te allen tijde voorkomen dat reizigers het gevoel krijgen dat het reizen met RandstadRail niet veilig is.''

Vooralsnog gaat de moderne lightrailverbinding op maandag 5 febrauri voor het eerst met passagiers rijden, aldus HTM.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 3 februari 2007, 17:41:25
http://www.ad.nl/denhaag/article1053291.ece

Opnieuw vertraging voor RandstadRail

DEN HAAG - Er komt maar geen eind aan de problemen met RandstadRail. Vrijdagavond maakte het ...

Randstadrail FOTO ANP
...Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM bekend dat lijn 3 (Den Haag Centraal Station-Loosduinen) tot nader order niet in gebruik kan worden genomen.

De eerste rijtuigen van RandstadRail zouden komende maandag gaan rijden. Dat was al een week later dan gepland. Vorige week werd de ingebruikname van lijn 3 op het laatste moment afgeblazen nadat er tijdens testritten opnieuw twee voertuigen waren ontspoord.
De afgelopen week werden opnieuw testritten uitgevoerd en die verliepen volgens HTM ,,naar volle tevredenheid''. Desondanks werd vrijdag besloten tot nieuw uitstel, omdat een onafhankelijke deskundige nog nadere metingen wil verrichten.