ILS lesstof

Auteur Topic: ILS lesstof  (gelezen 6019 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 30 november 2006, 18:26:09
Vanmorgen een mailtje van de ERC gekregen, voor de liefhebbers, het is een vrij goekoop boekje, ik dacht 16 euro

Jacques

(ILS klinkt mij overigens nog steeds als Instrument Landing System in de oren)

New Immediate Life Support Manual available. (http://www.erc.edu/index.php/view_category/en/)

Immediate Life Support (ILS) covers the essential knowledge and skills needed to start treating adult patients in cardiac arrest. It is ideal for those who rarely attend cardiac arrests but are expected to start resuscitation before expert help arrives. It also prepares healthcare staff to be members of a resuscitation team. This manual is used for the new ERC ILS course and is based on the ERC 2005 Guidelines. This ILS Manual is the latest publication in our series of Basic Life Support/Automated External Defibrillation (BLS/AED), Advanced Life Support (ALS) and European Paediatric Life Support (EPLS).


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2006, 19:34:35
Ik neem aan dat iedereen nu dat boekje besteld  8)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 4 december 2006, 19:44:34
Tja jammer van de handling en verzendkosten, die maken het een stukje duurder, maar misschien kan er gemeenschappelijk wat ingekocht worden.Misschien iets voor de hulpverleningswinkel, die hebben nog niet veel instructie materiaal (hint hint  ;D)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 6 december 2006, 14:30:49
Wie heeft het boekje al in huis...? ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 11 december 2006, 21:59:44
ik heb het boekje inmiddels in huis en doorgelezen...

Het boekje ziet er goed uit. Echter wel volledige gebasseerd op de engelse zorginstellings/ziekenhuis omgeving en bevat veel leerstof welke niet geschikt zijn voor diverse nederlandse doelgroepen.. Wel een zeer aardige boekje te lezen, maar zeker niet geschikt voor bijvoorbeeld reddingsbrigade werk..

Een aantal componenten zijn erg handig.. In dit ILS boekje staan een flink aantal in Nederland voorbehouden handelingen..  Zover ik van een van de schrijvers begrepen heb, willen ze ook een aparte versie hebben voor mountain rescue-teams en reddingsbrigades in Engeland.

Word vervolgt..


kamphuis

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2006, 15:45:57
Het boekje ziet er goed uit. Echter wel volledige gebasseerd op de engelse zorginstellings/ziekenhuis omgeving en bevat veel leerstof welke niet geschikt zijn voor diverse nederlandse doelgroepen.. Wel een zeer aardige boekje te lezen, maar zeker niet geschikt voor bijvoorbeeld reddingsbrigade werk..

Ik geloof dat ik je dat al enige tijd geleden hier op het forum heb gemeld. Het boekje is voor de PROFESSIONELE hulpverleners. Gelukkig zie je dat eindelijk ook in.

Zover ik van een van de schrijvers begrepen heb, willen ze ook een aparte versie hebben voor mountain rescue-teams en reddingsbrigades in Engeland.

COMPLETE NONSENS. Stop met het verkopen van onzin.  Dit is de Immidiate lesstof en niets anders. Er komt GEEN andere versie. Dat heeft de directeur van de Engelse Reanimatieraad mij al maanden geleden bevestigd. Als jij denkt dat het anders is, geef dan de naam van de schrijver die jou die informatie gegeven heeft, dan zal ik het persoonlijk bij hem/haar checken (wedden dat je die naam, evenals al je andere onzinbronnen niet geeft?).


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2007, 22:45:09
Het topic is alweer een paar maanden uit, maar ik wilde toch nog even een reactie toevoegen.

Enkele weken geleden heb ik het ook besteld en ik moet zeggen dat het een erg interessant en leuk boek is, maar zoals hierboven vermeld, absoluut niet geschikt voor de EHBO of EHBO+. De verhalen die op dit forum de ronde hebben gedaan over ILS als 'tussenvorm van EHBO en ALS' kunnen we rustig vergeten.
Een tussenvorm is het inderdaad, maar op een beduidend hoger niveau dan EHBO+.

De beschreven ILS methode is, zoals ook beschreven op de website van de ERC (http://www.erc.edu, bedoeld voor medisch personeel waarvan verwacht wordt dat ze al dan niet in een ziekenhuissetting de eerste start maken voor het opschalen naar ALS.

In het boekje wordt onder andere besproken:
- Oorzaken van en het herkennen van stoornissen in ABCDE
- Opstarten van resuscitatie in het ziekenhuis (niet specifiek een bepaald land)
- Veiligstellen van de Airway doormiddel van chinlift, jaw-thrust, mayo-tube en het larynxmask
- Beademen met pocketmask en ballon
- Herkennen van enkele schokbare en niet-schokbare ritmes
- Beknopte uitleg algoritme ALS
- Beknopte uitleg over defibrillatie met AED en Manual Defibrillator
- Beknopte uitleg over het toedienen van medicatie en beperkte achtergrondinformatie over gebruikte medicatie bij reanimatie
- Beknopt overzicht van Post-Resuscitation Care

Verwacht geen uitgebreide handleiding hoe de diverse handelingen moeten worden uitgevoerd, het boekje geeft met name een illustratie van het hele gebeuren rond het opstarten van de 'Chain of survival' in het ziekenhuis en welke stappen worden ondernomen. Ik denk dat het leuk is om te lezen en nuttige achtergrondinformatie kan geven aan mensen die vaker met reanimaties te maken hebben of voor mensen die een medische opleiding volgen.

De 16 euro voor het boekje is niet veel, maar de verzendkosten, ruim 12 euro, maken het boekje relatief duur.


kamphuis

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2007, 01:00:20
De 16 euro voor het boekje is niet veel, maar de verzendkosten, ruim 12 euro, maken het boekje relatief duur.

Het boekje bij de boekhandel bestellen en afhalen is goedkoper. Of laat het voor € 21,90 door bol.com bij je thuisbezorgen!


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2007, 09:30:15
Aha, de vorige keer (twee maanden terug) dat ik bij Bol.com keek hadden ze het niet ...