Verdachte Julien C. bajesklantdoor Johan van den Dongen en Cees Jansen
HOOGERHEIDE - De 22-jarige man die wordt verdacht van de schoolmoord op de achtjarige Jesse Dingemans, is de Antilliaans/Surinaamse Julien C. Zijn pleegbroertje Yuri zat in dezelfde groep als Jesse.
Wat Julien C., die geen bekentenis heeft afgelegd, vrijdagochtend in de school kwam doen en wat hem bracht tot zijn vermeende daad, is nog onduidelijk.
Julien C. heeft een crimineel verleden. Hij woonde de afgelopen jaren in Den Haag, Bergen op Zoom en Hoogerheide. In dit Brabantse dorp werd hij verzorgd door zijn pleegouders, Gosse (53) en Lidia (43).
Zij staan beiden staan bekend als topkarateka's en vechtsportleraren van internationale faam, net als zijn biologische vader Eric C. Die was gisteren met stomheid geslagen toen hij door De Telegraaf op de hoogte werd gebracht dat zijn zoon wordt verdacht van de schoolmoord. ,,Ik kan me er geen voorstelling bij maken. Dit overvalt me enorm", stamelt C., die het nieuws over het drama in Hoogerheide zijdelings heeft meegekregen. Overigens zijn Gosse en Lidia volgens hem de schoonouders van Julien.
Biologische vader Eric en zoon Julien hebben elkaar vele jaren van hun leven niet gezien, als gevolg van een breuk tussen de Antilliaanse vader en de Surinaamse moeder. Vorig jaar zocht Eric C. zijn zoon op in de gevangenis van Bergen op Zoom. ,,Hij zat daar vast wegens een overval op een winkel of zoiets", zegt vader C. ,,Ik had hem van kinds af aan niet meer gezien, omdat ik van de moeder geen contact meer met hem mocht hebben. Toen ik hem vorig jaar in de gevangenis ontmoette, schrok ik enorm. Het jongetje dat ik indertijd had achtergelaten, bleek helemaal te zijn vergeten wie ik ben."
Volgens Eric C. was zijn zoon vroeger geen probleemkind. ,,Ik herinner me Julien als een heel rustig jongetje." Julien C.'s pleegvader Gosse zegt in een reactie dat hij zich vooral zorgen maakt om zijn achtjarige zoontje Yuri, niet alleen het klasgenootje van Jesse, maar ook zijn clubgenootje bij Hikari, de vechtsportclub waar Gosse bestuurslid van is. ,,Met hem gaat het niet zo goed. Dat is onze eerste zorg. Daar wil ik het graag bij laten" , zegt hij aangeslagen. De politie meldde dat de verdachte 'rustig en kalm' was tijdens en na zijn aanhouding. Ook volgens zijn advocaat mr. H. van Asselt lijkt Julien C. de rust zelve. ,,Hij komt niet over als iemand die net iets vreselijks heeft gedaan. Of hij moet knettergek zijn..." Van Asselt wil verder niets kwijt over zijn cliënt, ook omdat C. morgen nog moet worden voorgeleid bij de rechter-commissaris. De moord wordt door dertig rechercheurs onderzocht.
Vandaag is in de kerk in Hoogerheide een herdenkingsdienst. In de kerk is ruimte voor maximaal 400 mensen. In een nabijgelegen sporthal komt een scherm te staan. In de hal is plaats voor nog eens 800 mensen.
Bron :
www.telegraaf.nl