Is ons rechtssysteem zo slecht ?, Kijk eens in vergelijking tot andere landen.
De discussie over de doodstraf, vind ik echt bizar, en defundamentele rechten van de mens hebben we niet voor niets..
Harder straffen ? gevangenissen lijken net hotels.. ?? populaire kreten.. maar heb je er echt in verdiept. ?
Ja, witte boorden criminelen worden vaker zwaarder gestraft (als ze gestraft worden) dan een veel pleger, of een geweldpleger.. Ik kan niet inschatten of dat terrecht is of niet..
Maar harder straffen, als de maatschappij juist steeds meer accepteerd en mensen niet op hun gedrag corrigeren.
Respectvol gedrag word niet gestimuleerd, maar meer onderuit gehaald.
Dat ligt niet aan het rechtsysteem, maar meer aan hoe wij burgers (allemaal) met elkaar omgaan..
Een verdachte is pas schuldig als hij dat door ons rechtssysteem ook daadwerkelijk is bevonden.. Tot dan.. heb je te maken met een voorlopige hechteniss of een voorlopige in vrijheidstelling.. De echte straf komt pas later en word door een rechter of een groep van rechters beoordeeld..
Wij met z'n allen kiezen onze politieke partijen, en die maken met elkaar onze wetten. Dus we krijgen wat we zelf met elkaar kiezen.. Tja, niet iedereen stemt VVD of Wilders.. (en misschien is dat maar goed ook..)
Strenger straffen.. (Levenslang, 3x levenlang, taakstraffen, TBS )
Gevangenissen lijken net hotels ?, bedoel je Drachten of Lelystad. Een iets luxere gevangeniscel is exploitatie technisch vele male goedkoper dan kale cel waardoor veel onrust in de gevangenis onstaat. In Lelystad loopt een proef met 6 personen op 1 cel. Dat klinkt gek. maar dat zijn kleine woonvormen in een afgesloten omgeving. Daar kan je met veel minder bewaarders mensen toch menswaardig opsluiten. Uiteindelijk kost ons dat als belastingbetaler minder, dan in een meer spartaanse omgeving waar veel meer bewaarders nodig zijn en andere dure maatregelen nodig zijn.
Als ergens genuanceerd over nadenkt en je echt ergens in verdiept, dan merk je dat je er niet altijd simpele antwoorden zijn.. De wereld is niet eenvoudig (al doen sommige mensen dat wel denken..)
Ja, ook in ons rechtsysteem worden fouten gemaakt.. (ik ken ook systemen waar geen fouten worden gemaakt..of daar word niet gewerkt, of de mensenrechten met voeten getreden. En in China maken ze nooit fouten en heb je geen enkel recht als verdachte)
En als er fouten gemaakt worden, moeten die worden opgelost en dat kan niet altijd..
Justitie werkt onvoldoende, absoluut mee eens, Maar om dan te zeggen dat onze rechtsysteem niet deugd.. gaat me veelste ver..