Verlichting

Auteur Topic: Verlichting  (gelezen 14581 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 15 september 2003, 13:37:49
Wat ik begrijp uit deze discussie is dat jullie het blauw op de wagens voldoende vinden ook bij daglicht. Hier begrijp ik niets van. Zelf vaar ik op een reddingsboot, wij hebben een oranje lamp. Deze lamp zie je overdag en s'avonds uitstekend. De KNRM vaart met een blauwe lamp en het valt mij op dat je die lamp overdag bijna niet ziet (of hij moet naast je varen  ;D) en s'avonds is hij ook veel minder te zien dan die oranje van ons.

Ook op de diverse hulpverleningsvoertuigen, vaak volgehangen met blauwe lampen, vind ik het wel tegen vallen met het opvallen van de lampen.

Hoe komt het dan, dat jullie het hier zo over eens zijn?

Met betrekking tot de 2 tonige horn heb ik begrepen dat ze in Brussel besloten hebben het te uniformeren.
Vandaar 2 tonen.

Graag een uitleg, want ik begrijp het echt niet  ???

Dave


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 15 september 2003, 14:04:24
Wat ik begrijp uit deze discussie is dat jullie het blauw op de wagens voldoende vinden ook bij daglicht. Hier begrijp ik niets van. Zelf vaar ik op een reddingsboot, wij hebben een oranje lamp. Deze lamp zie je overdag en s'avonds uitstekend. De KNRM vaart met een blauwe lamp en het valt mij op dat je die lamp overdag bijna niet ziet (of hij moet naast je varen  ;D) en s'avonds is hij ook veel minder te zien dan die oranje van ons.

Ook op de diverse hulpverleningsvoertuigen, vaak volgehangen met blauwe lampen, vind ik het wel tegen vallen met het opvallen van de lampen.

Hoe komt het dan, dat jullie het hier zo over eens zijn?

Met betrekking tot de 2 tonige horn heb ik begrepen dat ze in Brussel besloten hebben het te uniformeren.
Vandaar 2 tonen.

Graag een uitleg, want ik begrijp het echt niet  ???

Dave

nou wij als korpsen hebben niks te vinden,het min van BZK heeft dit zo besloten jaren geleden.Maar je kunt de vergelijking tussen op het water en aan land niet helemaal maken.Op het water is het zicht snel beperkt door mist  en golven enz.Maar er is nu eenmaal besloten om blauwe zwaailichten te voeren,en geen andere kleuren behoudens het oranje op plaats incident


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #42 Gepost op: 15 september 2003, 18:59:33
Op de forumdag lagen er enkele schepen in de rivier, maar het blauwe licht zag ik je inderdaad bar slecht.
Door ambulances wordt er gebruikt gemaakt van grootlicht flitsers (of hoe ze ook heten), die zijn heel erg goed te zien. Inderdaad, een andere kleur...

Christian


Dave

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 16 september 2003, 12:16:11
Dat 'wij' niets uitmaken qua kleur, e.d., maar het ministerie, begrijp ik.

Maar er is als ik het goed begrijp, worden er nu bepaalde veranderingen doorgevoerd. Op basis van wat word dat gedaan, dan?
En kunnen mensen uit de praktijk hier geen suggesties voor inbrengen?

Dave


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 16 september 2003, 12:50:54
nou die veranderingen worden nog niet doorgevoert hoor,ze praten erover en zijn aan het bekijken of het haalbaar is in Nederland.Maar de ideeen om blauw en/ofrood te gaan rijden die komen uit Amerika,er zal best een kern van waarheid inzitten.

Tja wat vinden we er zelf van,eerst maar eens zien wat er allemaal gaat gebeuren en laten we eerst de problematiek rond c2000 aanpakken.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #45 Gepost op: 17 september 2003, 19:20:34
dalijk willen ze met al dat bezuinigen helemaal niks meer


AJ

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 5 januari 2004, 20:35:52
Hallo,

Ik ben werkzaam bij een verkeersdienst van de politie en o.a. belast met de uitvoering en inrichting van de voertuigen.

De tweetonige hoorn komt inderdaad uit "Brussel"

de "alternerende koplampen", werken fantastisch, zijn ontzettend goed zichtbaar....maaar..... verboden.....
(nu moet ik de eerste agent nog tegenkomen die er voor bekeurd...maar goed.. kost ongeveer EUR 45,=)

officieel, mag een hulpverleningsvoertuig voorzien zijn van 1 blauwe lamp die uit alle richtingen zichtbaar is, als dit door de bouw van het voertuig niet mogelijk is, door 2 lampen.
(brndweerauto's mogen tevens aan de voorzijde op 1.20m hoogte 1 blauwe lamp hebben .)

Wel kun je ter vervanging van het "groot licht knipperen"met de hand, een voetschakelaar laten monteren, kun je de handjes aan het stuur houden en met de voet OF de 2 toon inschakelen/versnellen OF een lichtsignaal geven.

Je kan bijv. blauw aanzetten, de 2-toon (naast de permanente schakelaar) op het voetpedaal aanzetten, en de versneller schakelen over de claxonschakelaar in/op het stuur.

Daarnaast hebben de led's in de spiegels ook een geweldig effect.

Laat je niet verleiden tot de oscilaser ofwel de "wiebellamp"in de grille... erg snel stuk en werking in de praktijd minimaal...

Er is een nieuwe "regeling optische en geluidssignalen" deze ligt nu ter beoordeling bij de "blauwe driehoek". Alleen....van deze worden wij ook niet vrolijker...


Blauw/rood is reeds onderzocht door het Politie Verkeersinstituut.....  heeft geen meerwaarde.

Beste is combinatie van blauw zwaai en flitslicht.


aj

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 5 januari 2004, 20:40:04

de "alternerende koplampen", werken fantastisch, zijn ontzettend goed zichtbaar....maaar..... verboden.....
(nu moet ik de eerste agent nog tegenkomen die er voor bekeurd...maar goed.. kost ongeveer EUR 45,=)


het apparaatje dan he.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 5 januari 2004, 20:40:42
kun je misschien iets meer vertellen,over wat er in de nieuwe regeling optische en geluidsrichtlijnen staat?En waarom we er niet vrolijker van zullen worden?? ;)


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #49 Gepost op: 5 januari 2004, 21:27:13
Ja daar ben ik ook wel benieuwd daar, ben benieuwd wat ze willen veranderen/aanpassen.

Groeten Ricardo B
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen