Verlichting

Auteur Topic: Verlichting  (gelezen 14397 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 15 januari 2004, 14:06:13
Ik vind het vreemd dat de Tweetoon van Brussel zou komen.  België is tenslotte het land van de kakafonie, waar álles lijkt te kunnen.  De meeste recente ambulances rijden quasi allemaal met een sterke electronische sirene met wail, yelp en HiLo (en soms zelfs Phaser dingetjes, dat zijn Yelps op dubbele snelheid).

Onze ambulances hebben allebei 2 rode zwaailichten in het midden van de lichtbalk, en één ambulance heeft ook rode LED-flitsers in de lichtbalk.  De andere heeft achteraan een Traffic Director met 4 blauwe en 4 rode lampen die als waarschuwingslicht gebruikt wordt...  En rood valt écht beter op overdag dan blauw.  Ooit eens danig geschrokken toen een rode vrachtwagen plots onverantwoord inhaalde op een provinciale weg.  Pas toen ie passeerde zag ik dat ie zwaailichten had en van de Brandweer was :D

Grootlichtflitsers zijn héél handig en opvallend.  Het is natuurlijk idioot om zelf aan je groothendel te trekken, zéker als je voor 50€ een zogenaamde Headlight Flasher module kan kopen.

Ook nog aan te raden (bovenop spiegelflitsers) vind ik een blauw flitslicht op bestuurdershoogte voor automobilisten.  Voor vele ambulances betekenen dit 2 blauwe flitsers op de motorkap, en kleinere voertuigen kunnen misschien een blauw LED-licht achter de voorruit gebruiken.

De perfecte bediening van sirene vind ik de volgende:
- aan/uit knop die bij aan-stand de sirene in "stand by" zet.
- Schakelaar op stuur om geluidssignaal van auto te activeren gebruiken om sirene aan te schakelen.  Een mep op je stuur, en je sirene begint te jengelen.
- Nog eens meppen en je hoort een andere toon
- Na nog een paar keer meppen ben je terug bij de begintoon
- Lang ingeduwd houden = air horn.
- Pedaal naast ontkoppelingspedaal induwen met voet = sirene terug op standby zetten.

Zo kan je imho zonder je ogen van de weg te halen je sirene het beste beheren, zodat je de sirene aan de wegsituatie kan aanpassen.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #51 Gepost op: 15 januari 2004, 17:33:02
Ik kan het alleen maar bevestigen dat de meeste nieuwe ambulance's in België een electronische sirene met de tonen wail, yelp en HiLo hebben. Onze ambulance heeft deze ook (Federal Signal AS250 met luidspreker 100W) en de 2de gaat dat ook hebben (als het mee zit hebben we hem morgen eindelijk). voor de toon te veranderen moeten we op onze claxon duwen.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #52 Gepost op: 15 januari 2004, 22:09:47
Ambulances op Goeree Overflakkee hebben (hadden?)een flitser op het dashboard. Dat valt inderdaad ook erg op.

Christian


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 16 januari 2004, 23:46:25
Ambulances op Goeree Overflakkee hebben (hadden?)een flitser op het dashboard. Dat valt inderdaad ook erg op.

Christian

Lijkt me te gek zo'n flitser op je dashbord!! (als je ogen er eenmaal aan gewend zijn ???)


firemanr

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 17 januari 2004, 09:44:15
Lijkt me te gek zo'n flitser op je dashbord!! (als je ogen er eenmaal aan gewend zijn ???)

Deze flitst dus niet aan 2 kanten, neem ik aan..... ::) ::)
Anders zou je wel eens een bochtje kunnen missen.... ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 17 januari 2004, 10:48:12
Deze flitst dus niet aan 2 kanten, neem ik aan..... ::) ::)
Anders zou je wel eens een bochtje kunnen missen.... ;D
dan heb je er nog last van de weerspiegeling in de vooruit,maar je valt wel goed op als je dat ene bochtje hebt gemist en onderaan een talud ligt :-X


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 18 januari 2004, 01:16:24
Dat klopt Christian; We hebben op Goeree in alle nieuwere modellen van de Mercedes E-Klasse flitsers op het dashboard van het merk 'Dash-King'
Ze zijn in twee standen te gebruiken en zijn gekoppeld aan de overige lichtsignalen.
Omdat de flitser zich op bestuurdershoogte bevindt, valt hij ook extra op.
Met de weerspiegeling valt het wel mee, de flitser is met een omhulsel tegen de voorruit geplakt.
Alleen als het hard regent of mistig is heb je er wat meer last van. (daarom kun je hem ook apart uitzetten als dat wenselijk is)


firemanr

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 18 januari 2004, 08:42:02
Dat klopt Christian; We hebben op Goeree in alle nieuwere modellen van de Mercedes E-Klasse flitsers op het dashboard van het merk 'Dash-King'
Ze zijn in twee standen te gebruiken en zijn gekoppeld aan de overige lichtsignalen.
Omdat de flitser zich op bestuurdershoogte bevindt, valt hij ook extra op.
Met de weerspiegeling valt het wel mee, de flitser is met een omhulsel tegen de voorruit geplakt.
Alleen als het hard regent of mistig is heb je er wat meer last van. (daarom kun je hem ook apart uitzetten als dat wenselijk is)


Kijk dat bedoel ik nou....het zou een beetje krom zijn als je als bestuurder last had van je eigen flitser..... ;D ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #58 Gepost op: 18 januari 2004, 11:46:51
Ik was toevallig gisteren in zeeland en zag een ambus met een flitser aan rijden! Ziet er netjes uit en het valt zeker op


Bralo20

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2004, 15:01:58
Zoals Wooter het reeds meldde worden de nieuwe ambulances in België standaard uitgerust met een zeer krachtige electronische sirene.  Tot voor 10 jaar werden de ambulances nog uitgerust met een tweetoon of een simpele wail.

Ook de brandweervoertuigen krijgen hoe langer hoe meer krachtigere sirenes.  Vooral de Duitse Martin Horn is aan een opmars bezig.

De combinatie van rood / blauwe zwaailampen is in de praktijk veel beter zichtbaar dan een blauw / blauw combinatie.  De brandweer van Zaventem is op dit vlak een ware pioneer en heeft bijna al haar voertuigen uitgerust met blauw / rode zwaailichten, lichtbalken of flitsers.  Mogelijk wordt deze combinatie, samen met de nieuwe striping ooit standaard in België.

Alternerende koplampen zijn in België strikt gezien niet verboden, dit wordt dan ook veelvuldig bij ambulances, kleinere brandweervoertuigen en politiewagens toegepast.

Onze nieuwe ambulance is alvast uitgerust met een degelijke signalisatie ;)


Mvg,