Ik vind het vreemd dat de Tweetoon van Brussel zou komen. België is tenslotte het land van de kakafonie, waar álles lijkt te kunnen. De meeste recente ambulances rijden quasi allemaal met een sterke electronische sirene met wail, yelp en HiLo (en soms zelfs Phaser dingetjes, dat zijn Yelps op dubbele snelheid).
Onze ambulances hebben allebei 2 rode zwaailichten in het midden van de lichtbalk, en één ambulance heeft ook rode LED-flitsers in de lichtbalk. De andere heeft achteraan een Traffic Director met 4 blauwe en 4 rode lampen die als waarschuwingslicht gebruikt wordt... En rood valt écht beter op overdag dan blauw. Ooit eens danig geschrokken toen een rode vrachtwagen plots onverantwoord inhaalde op een provinciale weg. Pas toen ie passeerde zag ik dat ie zwaailichten had en van de Brandweer was
Grootlichtflitsers zijn héél handig en opvallend. Het is natuurlijk idioot om zelf aan je groothendel te trekken, zéker als je voor 50€ een zogenaamde Headlight Flasher module kan kopen.
Ook nog aan te raden (bovenop spiegelflitsers) vind ik een blauw flitslicht op bestuurdershoogte voor automobilisten. Voor vele ambulances betekenen dit 2 blauwe flitsers op de motorkap, en kleinere voertuigen kunnen misschien een blauw LED-licht achter de voorruit gebruiken.
De perfecte bediening van sirene vind ik de volgende:
- aan/uit knop die bij aan-stand de sirene in "stand by" zet.
- Schakelaar op stuur om geluidssignaal van auto te activeren gebruiken om sirene aan te schakelen. Een mep op je stuur, en je sirene begint te jengelen.
- Nog eens meppen en je hoort een andere toon
- Na nog een paar keer meppen ben je terug bij de begintoon
- Lang ingeduwd houden = air horn.
- Pedaal naast ontkoppelingspedaal induwen met voet = sirene terug op standby zetten.
Zo kan je imho zonder je ogen van de weg te halen je sirene het beste beheren, zodat je de sirene aan de wegsituatie kan aanpassen.