De vraag of het handig is hoe je op de agent reageerde zou ik negatief beantwoorden, maar die vraag stel je niet
Theoretisch gezien moet de agent zijn of haar politielegitimatie tonen op rddelijk verzoek. Wat er onder 'op redelijk verzoek' wordt verstaan is mij niet helemaal helder.
Ten eerste kan een opsporingsambtenaar niet zomaar om je ID vragen. Dit moet redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de politietaak. Nu is ook hier de vraag wat er onder 'redelijkerwijs' moet worden verstaan. Ik zou mijn ID in ieder geval niet zomaar tonen, ik wil dan wel eerst weten waaarom de opsporingsambtenaar in kwestie mijn ID wil zien.
Als jij je ID niet wilt tonen, kan je op basis daarvan aangehouden worden. Bij voorgeleiding aan de Hulpofficier van Justitie wordt dan gekeken of de aanhouding rdchtmatig is. Dan zal blijken of het verzoek van de opsporingsambtenaar onder 'redelijkerwijs' valt. Ik ben bang dat je dan toch aan het kortste eind trekt...
Artikel 8a
1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.
2. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.
3. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie.
Voor wat betreft de identificatie van de opsporingsambtenaar: Ik denk dat jouw verzoek wel onder een redelijk verzoek valt. Wanneer de opsporingsambtenaar je vervolgens aanhoudt omdat je je ID niet wilt tonen (je weet immers niet of je met een echte opsporingsambtenaar of met een oplichter te maken hebt...), kan je je er denk ik op beroepen dat je er niet 100% zeker van was met een opsporingsambtenaar te maken te hebben, en dat je daarom niet aan het verzoek hebt voldaan je ID te tonen.
Gewoon wel direct je ID laten zien scheelt trouwens een hoop gezeik
Maar als je per sé je recht wilt halen...
Ik wil toch even ingaan op hoe jij gereageerd hebt (ook al was ik er natuurlijk niet bij):
Ik zou sowieso niet gelijk in de tegenaanval gaan met de mededeling dat je de legitimatie van de agent wil zien. Dat zet kwaad bloed. Je kan denk ik beter eerst vragen op basis waarvan de agent jou ID wil zien en vervolgens dat je dan graag eerst de ID van de agent zou zien. Dat is al een stuk vriendelijker en minder aanvallend. Dit verpak je natuurlijk een een leuk en vriendelijk gesprekje, zodat zowel jij als de agent tevreden weg gaan
(What a wonderful world
)
Het is de toon die de muziek maakt