Ik heb dit topic met interesse meegelezen en zal niet inhoudelijk ingaan op de kwestie, daarvan heb ik naar mijn idee onvoldoende kennis en ook geen ervaring (hooguit als verkeersdeelnemer). Als leek ga ik er dan ook gewoon altijd vanuit dat hulpverleners bij het gebruik van OGS doen wat juist is, daar zal ik geen oordeel over vormen.
Als het gaat om de wet- en regelgeving zie ik ook dat er problemen zijn. Dat de rechtspraak niets kan met de brancherichtlijn is duidelijk en is ook simpel te verklaren: het is geen bindend Nederlands recht. Het is voor de rechter een handreiking maar het heeft geen enkele bindende kracht, het is niet meer dan een hulpmiddel bij zijn oordeel. Jurisprudentie over het onderwerp is dan ook heel lastig, het gaat vrijwel altijd om hele feitelijke kwesties in het licht van bijvoorbeeld artikel 5 WVW of civielrechtelijke aansprakelijkheid. Daarmee komt het niet terecht bij de Hoge Raad waarmee duidelijkheid zou kunnen worden gecreëerd. Eenduidige rechtspraak is daarmee al vrijwel uitgesloten, in elk arrondissement kan zonder problemen anders besloten worden - de feiten zijn toch telkens weer net iets anders. Heldere wet- en regelgeving (dus bijvoorbeeld in een ministeriële regeling) biedt in dat licht naar mijn idee de beste oplossing, enige vaagheid is niet te voorkomen en is ook niet erg, want dat accepteren we in enige mate in iedere wet. Er is dan namelijk een rechter die over de interpretatie van termen kan oordelen, daarin duidelijkheid kan scheppen en een afweging kan maken tussen enerzijds de verkeersveiligheid en anderzijds de hulpverlenende taak van de diensten. Er zal een hoogste rechter zijn (welke dat is, is nog tot daaraantoe, meest voor de hand liggend zijn de Hoge Raad en het Gerechtshof Leeuwarden). Leidt dit tot een onmiddelijke oplossing van de kwestie, uiteraard niet, het kost tijd. De mogelijkheid echter om rechters de kans te geven om ook inhoudelijk te oordelen over een regeling als die voor OGS en daarin rechtseenheid mogelijk te maken door de rol van de Hoge Raad geven mij het idee dat het daarmee beter zou gaan.