Advies over aanschaffen AED (alweer...)

Auteur Topic: Advies over aanschaffen AED (alweer...)  (gelezen 4261 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SIGMARTIJN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Gepost op: 8 december 2006, 10:16:28
Hallo  :D

Omdat jullie er meer mee te maken krijgen mijn vraag aan jullie:

Binnen ons bedrijf zijn we bezig om een aantal AED's aan te schaffen en we zijn bezig om uit te zoeken welke het beste voor ons zou zijn.

Navraag bij de ggd leverde het volgende.. de lifepack heeft dezelfde aansluitingen op de electrodes als de lifepack op de ambulance, en aangezien alle aed's toch wel zo'n beetje hetzelfde doen ( :-X) zou dit wel makkelijk zijn.
De electrodes zou je dan gewoon kunnen laten zitten.

Nu heb ik dit voorgesteld binnen ons bedrijf en kreeg ik het commentaar dat er een ander merk is (zoll) wat als enigste de hele (?) reanimatie ondersteund (zowel ritme als diepte..?).
en als klap op de vuurpijl: De persoon van de stichting zei me ook dat de ambulancedienst officieel geen electroden mag laten zitten, i.v.m. aansprakelijkheid.

Weet iemand hier iets van? en wat zouden jullie als proffessionele gebruikers me aanraden?

Groeten, Martijn


Als je met het antwoord kunt omgaan, kun je alles vragen


Richard W

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 december 2006, 11:07:10
Als we aankomen en we zien dat de electroden op de juiste plaats zitten, dan sluit we onze apperatuur net zo makkelijk aan, en dat gaan we niet eerst verwisselen.
En ik weet van insiders dat dit in Utrecht ook zo werkt.


SIGMARTIJN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #2 Gepost op: 8 december 2006, 12:44:20
Hoi Richard,

Dank je wel voor je snelle reactie :)!
Ik dacht al dat de electrodes gewoon bleven zitten... 8)

Maar kun je me misschien iets vertellen over de aansprakelijkheid, want volgens mij klopt dit gewoon niet, wat die collega vertelde...

Groeten, Matijn
Als je met het antwoord kunt omgaan, kun je alles vragen


Richard W

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 8 december 2006, 15:11:25
Ik denk niet dat je dit aan een ambudienst moet vragen, maar aan diegene die dit beweert.
Je hebt het over een "stichting". Welke stichting is dit dan? Ik zou hun bewijs laten aanvoeren dat dit zo zou zijn.
En wat zeggen andere leveranciers hiervan? Zijn die het met die stichting eens?
Het klinkt in mijn ogen meer als een verkooppraatje!!

Als wij beoordelen of de electroden goed zitten, dan nemen wij automatisch de verantwoordelijkheid op ons. lijkt mij.
Maar de exacte letter der wet ken ik ook niet.


Groet,

Richard


Arnoud

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 december 2006, 20:33:47
Als de electroden goed zitten, en er zit een verloop aan onze lifepack dan kunnen de electroden gewoon blijven zitten.

Ik heb dit al meerdere malen gedaan, ook de AED ( elektroden ) van de huisartsenposten worden op die manier door ons gewoon gebruikt.

Kijk als de electroden niet goed zitten hebben we een heel ander verhaal, maar ik mag er vanuit gaan dat een AED bediennaar met een goede opleiding de electroden wel goed weet te plakken......

Hier is het gebruikelijk dat de meeste AED inzetten geevalueërd worden en er wordt gekeken naar het startritme bij het aansluiten van de AED, maar ik denk dat niet alle diensten dat doen !?

Succes met de aankoop van de AED...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #5 Gepost op: 8 december 2006, 23:25:40
Martijn,

Mits de plakkers op de juiste plek zitten an de aansluiting past op onze monitor, zullen wij altijd altijd dezelfde plakkers gebruiken. Punt. Uit. Het verhaal van aansprakelijkheid begrijp ik niet zo.....wij zijn tenslotte als professionele hulpverleners altijd aansprakelijk, daarom zullen we altijd kijken of alles goed zit......maar verder is er niets aan de hand.


WM.

ambulanceverpleegkundige ( en dus ook diegene die verantwoordelijk is als er geklapt gaat worden...)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #6 Gepost op: 9 december 2006, 14:34:44
Ik heb het zelf ook een aantal keer meegemaakt, dat het ambu pleeg de stekker van de AED gewoon over plugt op hun monitor, is wel zo makkelijk.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 9 december 2006, 14:52:54
1 setje gaat 'maar' 12 schokken mee, als ik me niet vergis. Hoe weet je dan wanneer je moet overschakelen op een andere set?
Arts  www.alphalog.nl


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 9 december 2006, 15:30:47
1 setje gaat 'maar' 12 schokken mee, als ik me niet vergis. Hoe weet je dan wanneer je moet overschakelen op een andere set?

Je bent in de war met defipads die gebruikt worden bij het defibrilleren met paddles.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 9 december 2006, 16:14:17
Nee, dat ben ik niet: defipads gaan maar 9 schokken mee, plakkers 12.
Arts  www.alphalog.nl