Hallo,
Midden Januari 2007 word ik 16 (eindelijk) en zou ik heel graag de Cursus EHBO willen volgen.
Want ik geloof dat het mag vanaf je 16e.
Ik wil het graag doen omdat ik het een paar keer heb gemist bij situaties
Maar hoelang duurt het voordat je slaagt?
Ik doe namelijk ook dit jaar mijn eind-examen en ik wil niet in die knoei komen met bijde.
En hoe kan ik me nu al voorbereiden? Bijvoorbeeld de belangrijkste dingen leren, zoals stabiele zijligging (ooit geleerd vroeger maar het is me verdrongen)
Gr. Niels
Je kan het bijvoorbeeld doen bij het Nederlandse Rode Kruis (NRK), maar er zijn ook genoeg andere instanties die het doen (al kost dat wel een geld). Ik heb het zelf behaald bij het NRK en om de cursus 'gratis' te krijgen dien je jezelf als vrijwilliger met NRK te verbinden. Dat houdt in dat je geuniformeerd een aantal keer per jaar aanwezig bent bij een evenement of bijeenkomsten, NAAST je
verplichte herhalingslessen. De hoeveelheid hulpverleningsdiensten kan ik je niet vertellen, dat is namelijk per afdeling verschillend.
Ik heb zelf mijn cursus in december/januari gedaan, wat inhield dat ik een aantal donderdagen en zaterdagen kwijt was plus nog één dag voor het examen om te kijken of de stof goed beheerst werd. Ook dit is weer anders en zal ook liggen aan de beschikbare tijd e.d.
Of je je voor kan bereiden weet ik niet. Het is leuk als je iets weet, maar ik denk dat het meeste toch wel in de cursus voor je kiezen krijgt. Ik ervaarde de cursus zelf in ieder geval als heel leerzaam en heb het geluk gehad dat ik twee docenten met humor had
Hoe alles in elkaar steekt bij bijvoorbeeld EHBO Nederland weet ik ook niet, daarvoor moeten andere leden van het forum reageren. Denk van te voren na of je je kennis ook in een regelmatige vorm wil gaan toepassen bijvoorbeeld op evenementen e.d., dan kan je eens gaan kijken of je van een vereniging lid wordt of lid wordt van een afdeling van het NRK. Neem contact op met een afdeling of vereniging en vraag wanneer zij weer een cursus gaan geven en of ze je op de hoogte willen houden als ze eventueel toch in een bepaalde periode alsnog een cursus starten.