EHBO Cursus volgen

Auteur Topic: EHBO Cursus volgen  (gelezen 5666 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pesje2

  • Gast
Gepost op: 8 december 2006, 19:13:48
Hallo,

Midden Januari 2007 word ik 16 (eindelijk) en zou ik heel graag de Cursus EHBO willen volgen.
Want ik geloof dat het mag vanaf je 16e.

Ik wil het graag doen omdat ik het een paar keer heb gemist bij situaties :(
Maar hoelang duurt het voordat je slaagt?
Ik doe namelijk ook dit jaar mijn eind-examen en ik wil niet in die knoei komen met bijde.

En hoe kan ik me nu al voorbereiden? Bijvoorbeeld de belangrijkste dingen leren, zoals stabiele zijligging (ooit geleerd vroeger maar het is me verdrongen)

Gr. Niels




DanielB

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 december 2006, 19:39:59
Hallo,

Midden Januari 2007 word ik 16 (eindelijk) en zou ik heel graag de Cursus EHBO willen volgen.
Want ik geloof dat het mag vanaf je 16e.

Ik wil het graag doen omdat ik het een paar keer heb gemist bij situaties :(
Maar hoelang duurt het voordat je slaagt?
Ik doe namelijk ook dit jaar mijn eind-examen en ik wil niet in die knoei komen met bijde.

En hoe kan ik me nu al voorbereiden? Bijvoorbeeld de belangrijkste dingen leren, zoals stabiele zijligging (ooit geleerd vroeger maar het is me verdrongen)

Gr. Niels

Je kan het bijvoorbeeld doen bij het Nederlandse Rode Kruis (NRK), maar er zijn ook genoeg andere instanties die het doen (al kost dat wel een geld). Ik heb het zelf behaald bij het NRK en om de cursus 'gratis' te krijgen dien je jezelf als vrijwilliger met NRK te verbinden. Dat houdt in dat je geuniformeerd een aantal keer per jaar aanwezig bent bij een evenement of bijeenkomsten, NAAST je verplichte herhalingslessen. De hoeveelheid hulpverleningsdiensten kan ik je niet vertellen, dat is namelijk per afdeling verschillend.

Ik heb zelf mijn cursus in december/januari gedaan, wat inhield dat ik een aantal donderdagen en zaterdagen kwijt was plus nog één dag voor het examen om te kijken of de stof goed beheerst werd. Ook dit is weer anders en zal ook liggen aan de beschikbare tijd e.d. :)

Of je je voor kan bereiden weet ik niet. Het is leuk als je iets weet, maar ik denk dat het meeste toch wel in de cursus voor je kiezen krijgt. Ik ervaarde de cursus zelf in ieder geval als heel leerzaam en heb het geluk gehad dat ik twee docenten met humor had ;)

Hoe alles in elkaar steekt bij bijvoorbeeld EHBO Nederland weet ik ook niet, daarvoor moeten andere leden van het forum reageren. Denk van te voren na of je je kennis ook in een regelmatige vorm wil gaan toepassen bijvoorbeeld op evenementen e.d., dan kan je eens gaan kijken of je van een vereniging lid wordt of lid wordt van een afdeling van het NRK. Neem contact op met een afdeling of vereniging en vraag wanneer zij weer een cursus gaan geven en of ze je op de hoogte willen houden als ze eventueel toch in een bepaalde periode alsnog een cursus starten.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 9 december 2006, 14:04:07
Hallo,

Midden Januari 2007 word ik 16 (eindelijk) en zou ik heel graag de Cursus EHBO willen volgen.
Want ik geloof dat het mag vanaf je 16e.

Ik wil het graag doen omdat ik het een paar keer heb gemist bij situaties :(
Maar hoelang duurt het voordat je slaagt?
Ik doe namelijk ook dit jaar mijn eind-examen en ik wil niet in die knoei komen met bijde.

En hoe kan ik me nu al voorbereiden? Bijvoorbeeld de belangrijkste dingen leren, zoals stabiele zijligging (ooit geleerd vroeger maar het is me verdrongen)

Gr. Niels

Niels,

In de nieuwe regeling staat in artikel 10 (http://www.ehbo.nl/Brochures/Regeling.pdf) dat je 15 moet zijn om examen te  doen, maar dat is voor jouw napraten.
Je motivatie van je reden is een verstandige keuze en je moet gemotiveerd zijn om de EHBO te willen gaan doen.

Afhankelijk van de cursusorganisatie duurt een opleiding tussen de 8 en 15 lessen van 2 uur.
De basis voor beide is gelijk, de extra lessen worden gebruikt voor het geven van wat meer achtergrond en of meer oefentijd.

Het goed uitvoeren van technieken is zeker belangrijk, maar is een deel van de opleiding. Je leert ook hoe je problemen kunt ontdekken, wanneer je wel en wanneer je niet een techniek kunt gebruiken, hoe je moet omgaan met so, hoe je ze gerust kan stellen, maar ook dat dat niet altijd lukt, etc.

Verder sluit ik me aan bij het verhaal van Daniel.

veel succes


pesje2

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 december 2006, 15:21:59
Hallo,

Als je dan bij het rode-kruis gaat kan je ook bij evenementen zijn toch?
Vinden ze het wel prettig als er een 16 jarige aan komt zetten.

Gr. Niels


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 9 december 2006, 16:13:42
Ik was 16 op mijn eerste inzet, en of ze nou zo blij met me waren hing niet af van mijn leeftijd maar van hoe ik me gedroeg  8)
Arts  www.alphalog.nl


DanielB

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 december 2006, 13:36:53
Hallo,

Als je dan bij het rode-kruis gaat kan je ook bij evenementen zijn toch?
Vinden ze het wel prettig als er een 16 jarige aan komt zetten.

Gr. Niels

Maakt niet uit, zolang je maar niet de hele tent doorstuitert (dat is een eigenschap die sommige 16-jarigen nog wel eens willen hebben  ::))... Zolang je maar wel zorgt dat je gewoon netjes je werk doet en niet alleen zit te kijken naar wat er op het podium afspeelt...


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2007, 19:12:51
Ik ben er toen ik de cursus gedaan heb ( 12 lessen in de weken achter elkaar) dat de plaatselijke Rode Kruis afdeling geen mensen onder de 18 aanneemt,
dit kan in sommige plaatsen het geval zijn maar kun je altijd uitwijken naar een ehbo vereniging of een andere afdeling RK.
Ik was ook net 16 toen ik examen deed en heb errug veel geleert.
Ik zou wel zeggen doe wat met je kennis door bijvoorbeld evenementen te gaan staan met Rk/ EHBO want er is een groot tekort aan jonge en enthousiaste vrijwilligers volgens mij.

Groetjes Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis