Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 124340 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #100 Gepost op: 13 april 2007, 23:06:09
Gemeente Zwolle is al een tijdje gewend aan een luis in de pels als een reddingsbrigade..  Gemeente Kampen had tot voor kort helemaal niets... misschien dat dat het verschil is..

Maar je waarneming was dus correct..


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #101 Gepost op: 14 april 2007, 15:13:03
Rare jongens, die jongens van Sail.

Als je in Zwolle wilt bungee-roeien (ook op Sail) dan moet je daar een brigade bij inhuren; hetgeen trouwens bij alle (risicovolle) evenementen op het water is.

Zo zie je maar wat er allemaal anders is als je gemeentegrens passeert!

Groeten,
Mark
Officieel moeten alle evenementen worden gemeld bij RWS. Zo moet in Culemborg de watersportvereniging alle zeilwedstrijden op de Lek melden. RWS geeft een beschikking af en schrijft daarin dat boten ter beveiliging (specifiek genoemd "van een reddingsbrigade") aanwezig moeten zijn.
Ook voor de zwemtocht Beusichem - Culemborg (6 km op stromend water) is een beschikking van RWS binnen. Naast alle afspraken m.b.t. de veiligheid (windkracht, zicht, waterstand etc.) wordt specifiek beschreven dat er boten van reddingsbrigades aanwezig moeten zijn.

Ik vraag me dus af of op de IJssel gehouden evenementen niet worden aangevraagd bij RWS (zal wel) en of RWS in de beschikking de organisatie niet verplicht boten ter beveiliging te laten varen.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #102 Gepost op: 14 april 2007, 15:45:15
Bij de opening van de Eilandbrug (N50 bij Kampen) moest het organisatiebureau (op het laatste moment) van RWS (de eigenaar van de brug) waterbeveiliging regelen. Er werden namelijk veel mensen verwacht en er kwamen ook veel rondvaartboten met hotemetoten om naar het spektakel op en bij de brug te kijken.

Dus voor de IJssel geldt dat ook. De gemeente Zwolle gaat meer over de prutvijver bij het festival of de intocht van Sinterklaas op de stadsgracht.

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #103 Gepost op: 14 april 2007, 21:14:13
Die vragen en feedback stellen we allemaal aan de organisatie.

De KLPD heeft zelfs tegen ons gezegd, dat het niet nodig was..   Zover mijn informatie strekt is de vergunning was niet verstrekt door RWS maar door de gemeente Kampen...
Maar de verschillende overheden gaan verschillend om met de eisen...
De waterpolitie was zelfs onderdeel van de organisatie..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #104 Gepost op: 23 april 2007, 16:56:01
Reddingstation aan de IJssel krijgt concurrentie..


Link hier naar de bron

Volgens niet bevestigde bronnen, maar RAV IJsselvecht start met de tweede ambulanceboot van Nederland..  De vermoedelijke standplaats is Kampen..

Bijna gelijktijdig met Brandweer Kampen, heeft RAV IJsselvecht een eigen ambulanceboot van het zelfde type gekocht... Deze foto werd vermoedelijk gemaakt op de brandweer locatie in Kampen,.  O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #105 Gepost op: 23 april 2007, 17:17:29
Fijn dat jullie van HOGE eindelijk erkenning gevonden hebben bij de EFR en dat jullie nu medisch geschoold zijn ;D.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen voortgezette hulpverlening voor de aankomst van de ambulance. Waar ik steeds voor pleit is dat er een goede samenwerking moet zijn. Het toedienen van zuurstof, toepassen van een AED en onder bepaalde omstandigheden toepassen van een wervelplank kan ten goede komen aan de patiënt. Maar dan moet er wel een gevalideerde cursus tegenover staan, en goede werkafspraken.

Wat verwarrend werkt is dat vele organisaties zich nu gaan verheffen tot de medische stand, terwijl men met eerste hulp bezig is. Eigenlijk is het wel grappig. Een aantal jaren geleden werd er om het hardst geroepen dat het toepassen van een AED beslist niet medisch was……. En het toedienen van zuurstof was geen medische handeling………En het gebruik van de wervelplank stond niet in het rijtje van medisch voorbehouden handelingen…….
Taken verschuiven. Uiteindelijk zijn deze vaardigheden aan het verschuiven naar de eerste hulpverlener. Maar daarom veranderd er niets aan de functie: eerste hulp verlener. Dat ik medicatie mag toedienen, een intubatie of een chest decompression mag uitvoeren maakt mij niet tot een arts, toch?

Er zijn in Nederland twee vormen van hulpverlening: ambulancehulp en eerste hulp (ik laat de MMT’s even buiten beschouwing). Beide hebben hun normen en protocollen. Voor mijn part noem je het ILS or whatever. Doe vooral waar je goed in bent, beide kunnen hun expertise gebruiken voor een adequate hulpverlening. Zonder kapsones.

Het idee van een echte ambulanceboot intrigeert mij en heeft mij getriggert. Ik heb al een ideetje neergelegd en dat is goed ontvangen. Meer kan ik er niet van zeggen. Maar ik hou jullie op de hoogte.




Die Trophy toch.... ;)

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #106 Gepost op: 23 april 2007, 17:50:53
Reddingstation aan de IJssel krijgt concurrentie..

http://img132.imageshack.us/img132/2451/img00751ajpgcopiefh6.jpg


Volgens niet bevestigde bronnen, maar RAV IJsselvecht start met de tweede ambulanceboot van Nederland..  De vermoedelijke standplaats is Kampen..

Bijna gelijktijdig met Brandweer Kampen, heeft RAV IJsselvecht een eigen ambulanceboot van het zelfde type gekocht... Deze foto werd vermoedelijk gemaakt op de brandweer locatie in Kampen,.  O0

De toonzetting van je bericht is opvallend positief, ik kan me echter voorstellen dat je hier wat gemengde gevoelens bij hebt.

Ik ben heel benieuwd trouwens naar het verhaal achter deze boot. Bijv, waar komt ie te liggen, wat wordt de bezetting, wat voor materialen zitten erop, enz.


Je hebt het trouwens over tweede ambulanceboot, welke is de eerste dan? (van de afgelopen decennia bedoel ik dan ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #107 Gepost op: 23 april 2007, 19:00:45
De toonzetting van je bericht is opvallend positief, ik kan me echter voorstellen dat je hier wat gemengde gevoelens bij hebt.

Ik ben heel benieuwd trouwens naar het verhaal achter deze boot. Bijv, waar komt ie te liggen, wat wordt de bezetting, wat voor materialen zitten erop, enz.


Je hebt het trouwens over tweede ambulanceboot, welke is de eerste dan? (van de afgelopen decennia bedoel ik dan ;))

We zijn juist enthoiisast oiver het Iniitiatief van RAV IJsselvecht, en is daarmee ook een erkenning van het door ons gesignaleerde manco op het water in die regio..  Ik hoop dat ze sneller volleidig operationeel zijn dan ons.. Dan kunnen we natuurlijk ook bij hun spieken..  RAV Ijsselvecht staat bekend als een innovatieve ambulancedienst en leuk dat na onze gesprekken ook dergelijke idieen op na houden...  Het zou leuk zijn als meerdere ambulancediensten het initiatief zouden volgen... O0 O0 O0

Wij zien dat niet als concurrentie, Dit is juist een enorme aanvulling op de redcapaciteit in de regio..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #108 Gepost op: 23 april 2007, 19:37:18
We zijn juist enthoiisast oiver het Iniitiatief van RAV IJsselvecht, en is daarmee ook een erkenning van het door ons gesignaleerde manco op het water in die regio..  Ik hoop dat ze sneller volleidig operationeel zijn dan ons.. Dan kunnen we natuurlijk ook bij hun spieken..  RAV Ijsselvecht staat bekend als een innovatieve ambulancedienst en leuk dat na onze gesprekken ook dergelijke idieen op na houden...  Het zou leuk zijn als meerdere ambulancediensten het initiatief zouden volgen... O0 O0 O0

Wij zien dat niet als concurrentie, Dit is juist een enorme aanvulling op de redcapaciteit in de regio..  

Oké, ik ben blij dat jullie dat zo zien :) Dat is m.i. de basis voor een goede samenwerking in de toekomst.

Met een brandweer-, ambulance- en reddingsboot (politieboot vast ook wel) wordt het bij Kampen wel heel veilig op het water, daar kan niemand tegen zijn ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #109 Gepost op: 23 april 2007, 21:24:03
Even afwachten maar...

Voorlopig denk ik dat:

  • er meestal op de weg al geen ambu's/verpleegkundigen genoeg zijn
  • de boot bij overheidsbemoeienis meestal op de trailer ergens in een loods komt
  • ambu vervoer niet alle medische hulpverlening dekt (denk aan de "gebroken been is geen ambu vervoer discussie"
  • er toch enige opleiding voor het adequaat varen met zo'n boot nodig is
  • er zeer waarschijnlijk een (naar mijn begrippen) te kleine motor achter komt te hangen
  • er zeer waarschijnlijk geen marifoon in komt
  • bij een reanimatie een tweede boot noodzakelijk is
  • niet alle verpleegkundigen van het water houden cq er geschikt voor zijn

En toch goed dat Peter de aanleiding is om wakker te worden en een en ander eindelijk eens professioneel aan te pakken. (of je moet wel heel erg in een onwaarschijnlijk toeval geloven)

Henk