Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 122376 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #110 Gepost op: 24 april 2007, 11:42:31
Allemaal heel prachtig, iedere expertise zijn eigen boot of miscchien in de toekomst zelf een heli? Maar is dat nu ook gezien benodigde capaciteit aan bepaalde middelen en financiën de beste oplossing. Of zouden mutifunctionele eenheden hier mogelijk beter op zijn plaats zijn?
Ik stel me zomaar even iets voor, jacht aan de grond, iemand raakt lichtgewond, wat door de melder wordt overschat, zodat de melding luidt een zinkend schip met een slachtoffer. Krijg ik nu een brandweerboot met pompen, een ambulanceboot met medische voorzieningen, een politieboot om te kijken of er iets te verbaliseren valt? Of komt er gewoon een reddingsboot die dat bootje vlot trekt, inspecteert op schade en eventueel een sleepje geeft en het slachtoffer verzorgt?
Mijns inziens wordt er in ons landje aan de ene kant tot in het oneindige bezuinigd op functionele zaken en aan de andere kant geld weggesmeten aan luxe. Of zou dat nu te maken hebben met het feit dat er zich veel kapitaal op het water bevindt.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #111 Gepost op: 25 april 2007, 22:38:18
Allemaal heel prachtig, iedere expertise zijn eigen boot of miscchien in de toekomst zelf een heli? Maar is dat nu ook gezien benodigde capaciteit aan bepaalde middelen en financiën de beste oplossing. Of zouden mutifunctionele eenheden hier mogelijk beter op zijn plaats zijn?
Ik stel me zomaar even iets voor, jacht aan de grond, iemand raakt lichtgewond, wat door de melder wordt overschat, zodat de melding luidt een zinkend schip met een slachtoffer. Krijg ik nu een brandweerboot met pompen, een ambulanceboot met medische voorzieningen, een politieboot om te kijken of er iets te verbaliseren valt? Of komt er gewoon een reddingsboot die dat bootje vlot trekt, inspecteert op schade en eventueel een sleepje geeft en het slachtoffer verzorgt?
Mijns inziens wordt er in ons landje aan de ene kant tot in het oneindige bezuinigd op functionele zaken en aan de andere kant geld weggesmeten aan luxe. Of zou dat nu te maken hebben met het feit dat er zich veel kapitaal op het water bevindt.

Kees  8)

Nee, nu zie je het te simpel vnd ik. Als de melding is "zinkend schip met slachtoffer" zal idd de pleuris uitbreken hier, en dat juig ik toe. Op het land zal ook in zo'n geval een veelheid van diensten onderweg gaan. Op het water is dat al minder.
Hier wordt te eenvoudig maar alles op het bord van de reddingsbrigade geveegd:
Citaat
gewoon een reddingsboot die dat bootje vlot trekt, inspecteert op schade en eventueel een sleepje geeft en het slachtoffer verzorgt
wat niet in de haak is. Ik heb al gehoord dat minstens één gemeente vragen is gaan stellen bij het "berg gedrag van reddingsbrigades". Omdat de brandweer zelfs de reddingsbrigade alarmeert voor een in de haven liggend schip met een lege accu! Wat moet die reddingsbrigade daar nou mee? De gemeente die daar vraagtekens bij zet plaatst de reddingsbrigade wel in een lastig parket: wie moet de RB nu volgen?
En een SO verzorgen taak van de reddingsbrigade? Ja ook wel, maar bij zo'n melding zou ik niet alleen even kijken of het so wel ernstig genoeg gewond is om een ambu te laten komen, maar deze wel meteen waarschuwen voor standby aan de haven. (al was het maar om je in te dekken).

Nee, ik vind dat de taken verdeeld moeten worden, te beginnen met al dat motorpech/aan de grond gelopen geneuzel. Schuif dat maar naar de berger/botenwacht. Er heen gaan voor de veiligheid kan natuurlijk geen kwaad...Maar met het schadevrij verklaren van een vastgelopen schip zou je je ook nog wel eens lelijk in je vingers kunnen snijden...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #112 Gepost op: 25 april 2007, 23:06:15
Of een gemeente dit als taak ziet van een brigade weet ik niet het is ook een stuk service verlening, als gemeente zou ik hier mopgelijk subsidie voor over hebben in combinatie met andere taken. Een boot laten dobberen met pech geeft ook een risico voor de slachtoffers doordat ze zichzelf zekenr niet kunnen redden waarneer er iets gebeurt. Meerdere boten met een vergelijkbare functie klinken mij onlogisch in de oren maar gezien het feit dat er gesproken wordt over een identieke boot als de brandweer kan hierover zeker overleg zijn gepleegt.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #113 Gepost op: 26 april 2007, 08:36:47
Als ik met pech langs de snelweg sta komt ook niet de ambu om me weg te slepen, dat doet de ANWB. Daar moet ik voor betalen en dat is geen service dienstverleningt van de gemeente, ook al sta je op de vluchtstrook vaak nog gevaarlijker als het bootje dat dobbert. En dan naar dat bootje scheuren met 4 snelle reddingsboten schept meer gevaar dan het op lost.

Ik sta helemaal achter het idee van Peter dat zijn organisatie zich slechts bezig houdt met eerste hulp op het water en de pech gevalletjes overlaat aan hen die er van moeten leven. Uiteindelijk zal er toch een monteur bij moeten komen in veel gevallen.
Als je eenmaal aan de kant ligt in een haven in het voorseizoen hebben de watersportbedrijven geen tijd meer om je motor te repareren, dus help je ze van de drup in de regen.
Die botenwacht repareert je motor op het water en dan kun je je vakantie gewoon voortzetten in plaats van die in een haven uit te zitten. Zo zijn er verschillende taken op het water en je moet je beperkingen accepteren en je niet bemoeien met dingen waar je geen verstand van hebt, want je verpest het voor anderen.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #114 Gepost op: 26 april 2007, 13:26:21
Begrijp me niet verkeerd Henk, ik ben er zeker een voorstander van dat er zoveel mogelijk aan de particuliere sector overgelaten zou moeten worden, dat zijn tenslotte allemaal boterhammen. Het is dan weer wel schrijnend om te moeten constateren dat er niemand brood in ziet om een sportvisbootje met motorpech op ruim 30 NM van een haven opgehaald moet worden door vrijwillige redders. Misschien een gat in de markt en tijd voor de ANWB om de Waker als wachtschip midden op de Noordzee te leggen?  ;)

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #115 Gepost op: 26 april 2007, 14:13:11
Begrijp me niet verkeerd Henk, ik ben er zeker een voorstander van dat er zoveel mogelijk aan de particuliere sector overgelaten zou moeten worden, dat zijn tenslotte allemaal boterhammen. Het is dan weer wel schrijnend om te moeten constateren dat er niemand brood in ziet om een sportvisbootje met motorpech op ruim 30 NM van een haven opgehaald moet worden door vrijwillige redders. Misschien een gat in de markt en tijd voor de ANWB om de Waker als wachtschip midden op de Noordzee te leggen?  ;)

Kees  8)

Er is dus die botenwacht waar je -net als bij de ANWB- lid van kan worden en dan wordt je in heel Nederland en België geholpen.

Maar zolang de Reddingsbrigade alles gratis doet zijn er watersporters die hun 79 euro lidmaatschap uitsparen door zich gratis door de reddingsbrigade te laten slepen.

Menno van Jachtservice Huizen verzorgt midden Nederland voor de botenwacht en is nu naar de Akersluis bij Schiphol Noord voor een mijnheer met een kopotte motor. Die heeft zojuist een leen(buiten)motor gehad en kan weer verder naar huis, te weten Zaandam.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #116 Gepost op: 27 april 2007, 15:07:25
Dit zijn dan wel wachtijden voor een botenwacht die wel langer zijn als een reddingsboot laat staan als je midden op het water zit, voordat daar een boot ter plaatse is ben je nog langer bezig. Het is landelijk nog niet mogelijk met particuliere hulpverlening om deze taken af te stoten.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #117 Gepost op: 27 april 2007, 16:16:47
Dit zijn dan wel wachtijden voor een botenwacht die wel langer zijn als een reddingsboot laat staan als je midden op het water zit, voordat daar een boot ter plaatse is ben je nog langer bezig. Het is landelijk nog niet mogelijk met particuliere hulpverlening om deze taken af te stoten.

9910001

Net alsof het nodig is met 70 km per uur naar een bootje met motorpech te varen. Anker uit en rustig wachten tot de monteur komt en volgende keer toch maar een winterbeurt geven.

Natuurlijk is het moeilijk voor de botenwachtlandelijke dekking te creëren door de concurentie van de zich vervelende vrijwilligers van de reddingsbrigades, die elke "geholpen" (lees versleept) pechgeval bijschrijven als "uitruk" om zo de subsidie veilig stellen.

De botenwacht betreft géén particuliere, maar bedrijfsmatige hulpverlening. Het zijn allemaal gekwalificeerde monteurs die een contract met de organisatie hebben. Als de veiligheid bij de pech in het geding is blijft een reddingsbrigade noodzakelijk, maar een boot met een lege accu in de haven hoort bij een bedrijf en niet bij een reddingsbrigade thuis (vind ik).

Zo kan je je ook voorstellen dat eerste hulp kan worden overgegeven zodra er een beter toegerust schip arriveert.

Wij kennen ook specialisaties, (waar Peter het niet mee eens is) maar bij ons werkt dat goed, niet iedereen hoeft alles te kunnen als de kennis en het materiaal maar aanwezig is.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #118 Gepost op: 27 april 2007, 17:32:22

Wij kennen ook specialisaties, (waar Peter het niet mee eens is) maar bij ons werkt dat goed, niet iedereen hoeft alles te kunnen als de kennis en het materiaal maar aanwezig is.


Mij dan wel goed citeren..  Ik vind dat in een team iedereen basisvaardigheden moet hebben.. Iedereen op een reddingsboot moet kunnen zwemmen en met persoonlijke beschermingsmiddelen kunnen omgaan, iedereen moet kunnen assisteren bij aanboord nemen en verzorgen van slachtoffers.. etc..

Dat je daarboven op specilisaties hebt, prima.  een duiker, een techneut, een schipper. Maar als een schipper niet kan zwemmen. wat doet hij dan op een reddingsboot..?


Trouwens voor de mensen die het nog niet door hadden.. De RAV IJsselvecht start niet met een reddingsboot.. Dit was een grap van een aantal collega hulpverleners van die dienst.. Photoshop doet veel..  Natuurlijk zien wij de humor daarvan in en gaan wij mee in zo'n grap..


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #119 Gepost op: 27 april 2007, 21:09:48
Wij slepen niet, mits een boot op het strand dreigt te stranden (verslepen dan alleen naar open zee totdat bv de KNRM of sleper het over neemt) of slepen als er onmiddelijk levensgevaar is.

1 uitzondering is een heel enkele keer een rijke lui's zoontjemet zijn patserbootje vanaf het strand naar IJmuiden als daar heel veel centjes tegenover staan en het bier op is!  8)

Overigens heb ik voor de kleine pleziervaart hier voor de kust nog nooit een sleepbedrijf gezien (zou niet eens weten of die hier in de buurt is)...en als ik zo ff snel de botenwacht site lees, dan varen die alleen op binnenwater.
[img]/img]