Allemaal heel prachtig, iedere expertise zijn eigen boot of miscchien in de toekomst zelf een heli? Maar is dat nu ook gezien benodigde capaciteit aan bepaalde middelen en financiën de beste oplossing. Of zouden mutifunctionele eenheden hier mogelijk beter op zijn plaats zijn?
Ik stel me zomaar even iets voor, jacht aan de grond, iemand raakt lichtgewond, wat door de melder wordt overschat, zodat de melding luidt een zinkend schip met een slachtoffer. Krijg ik nu een brandweerboot met pompen, een ambulanceboot met medische voorzieningen, een politieboot om te kijken of er iets te verbaliseren valt? Of komt er gewoon een reddingsboot die dat bootje vlot trekt, inspecteert op schade en eventueel een sleepje geeft en het slachtoffer verzorgt?
Mijns inziens wordt er in ons landje aan de ene kant tot in het oneindige bezuinigd op functionele zaken en aan de andere kant geld weggesmeten aan luxe. Of zou dat nu te maken hebben met het feit dat er zich veel kapitaal op het water bevindt.
Kees
Nee, nu zie je het te simpel vnd ik. Als de melding is "zinkend schip met slachtoffer" zal idd de pleuris uitbreken hier, en dat juig ik toe. Op het land zal ook in zo'n geval een veelheid van diensten onderweg gaan. Op het water is dat al minder.
Hier wordt te eenvoudig maar alles op het bord van de reddingsbrigade geveegd:
gewoon een reddingsboot die dat bootje vlot trekt, inspecteert op schade en eventueel een sleepje geeft en het slachtoffer verzorgt
wat niet in de haak is. Ik heb al gehoord dat minstens één gemeente vragen is gaan stellen bij het "berg gedrag van reddingsbrigades". Omdat de brandweer zelfs de reddingsbrigade alarmeert voor een in de haven liggend schip met een lege accu! Wat moet die reddingsbrigade daar nou mee? De gemeente die daar vraagtekens bij zet plaatst de reddingsbrigade wel in een lastig parket: wie moet de RB nu volgen?
En een SO verzorgen taak van de reddingsbrigade? Ja ook wel, maar bij zo'n melding zou ik niet alleen even kijken of het so wel ernstig genoeg gewond is om een ambu te laten komen, maar deze wel meteen waarschuwen voor standby aan de haven. (al was het maar om je in te dekken).
Nee, ik vind dat de taken verdeeld moeten worden, te beginnen met al dat motorpech/aan de grond gelopen geneuzel. Schuif dat maar naar de berger/
botenwacht. Er heen gaan voor de veiligheid kan natuurlijk geen kwaad...Maar met het schadevrij verklaren van een vastgelopen schip zou je je ook nog wel eens lelijk in je vingers kunnen snijden...
Henk