Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 124112 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #250 Gepost op: 27 februari 2009, 16:31:43
al nieuws te melden over de inzet van reddingstation Kampen ??? ???
hulpdiensten-spotter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #251 Gepost op: 5 maart 2009, 11:45:55
al nieuws te melden over de inzet van reddingstation Kampen ??? ???

Behalve dat er op de achtergrond veel gebeurd, nog niet veel dat we op dit moment kunnen communiceren..


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #252 Gepost op: 12 maart 2009, 10:23:58
Het initiatief van december 2006 is zonder meer goed te noemen, maar als er 2,5 jaar later nog niets concreets is gebeurd, moet je dan eigenlijk niet concluderen dat het initiatief geflopt is, ondanks alle goede wil van de vrijwilligers van MR? Blijkbaar hechten de beoogde hulpverleningspartners (brandweer, KNRM, gemeente Kampen) weinig waarde aan dit initiatief.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #253 Gepost op: 12 maart 2009, 11:08:31
Het initiatief van december 2006 is zonder meer goed te noemen, maar als er 2,5 jaar later nog niets concreets is gebeurd, moet je dan eigenlijk niet concluderen dat het initiatief geflopt is, ondanks alle goede wil van de vrijwilligers van MR? Blijkbaar hechten de beoogde hulpverleningspartners (brandweer, KNRM, gemeente Kampen) weinig waarde aan dit initiatief.

Geflopt, dat is een kwalificatie die ik niet wil gebruiken, we hebben wel in de afgelopen jaar een aantal bijstellingen moeten doen.. Twee belangrijke interne oorzaken, waar inmiddels al verbeterpunten zijn aangebracht, gebrek aan bestuurs capaciteit en gebrek aan geld..

Hoe meer geld, hoe sneller het gaat en je minder afhankelijk bent van derden..  Bestuurscapaciteit is absoluut verbeterd in het afgelopen jaar.. Inmiddels is de operationele kant ook verbreed en niet meer afhankelijk van enkele mensen, maar nu van een vast team van 10 mensen, die alle operationele beheersmaatregelen nemen.  Onderhoud boot, auto, gebouw, ict, reguliere evenementen.
Daar waar in het recente verleden veel operationele taken ook op bestuurders hun nek kwamen, kunnen we dat inmiddels goed scheiden.

Tijdens de afgelopen TOHOPESATE in de gemeente kampen, zijn er met het bedrijfsleven in totaal 10 deals gemaakt om zaken vlot en transparant te krijgen..
In de afgelopen jaren heeft de nadruk gelegen op competentiemanagement, incidentmanagement en materiaalbeheer, arbomanagement en de borging in de kwaliteitsplannen. (Eis van de inspecties voor volksgezondheid.)  Nu zijn we in de opmaat voor de volgende stap..
"Operationalisatie van het project Reddingstation Kampen. " 80% van alle voorbereidende stappen zijn inmiddels gereed. dat geld ook de financiele kant van de zaak..
Achteraf kan je zeggen, dat we bij de start van initiatief nog niet iedereen bestuurlijke en operationele op de goede plek hadden staan, om echt goed van start te gaan..

Toch is er met team wel veel bereikt..  Voor sommigen zijn de projecten als de waterskiraces en  powerboatraces maar ook bemensing van de permanente medische post op het circuit in Heerde erg zichtbaar..  Daarnaast zijn er diverse projecten gedaan. die wel tot een goed einde zijn gekomen.
Inmiddels hebben we kunnen bewijzen dat de vrijwilligers bij MedicalRescue.NL niet zo maar een eerste hulp clubje is.  Echter op een aantal punten hebben nog lang niet alle doelstellingen van 2006 gehaald. Dat is een feit waar mee we moeten leven, maar ons nog niet bij neerleggen.  Nu zijn we druk met nog veel meer bestuurlijke taken.. jaarrapportages, inspecties, ketenpartners, en een herziening van de doelstellingen van het special rescue team, naar een breder opgeleid search and rescue team die ook een veel groter watercomponent gaat krijgen..

Tot mijn persoonlijke frustratie hebben de bestuurlijke randvoorwaarden in de afgelopen jaren, erg veel aandacht en tijd geverd, die afgeleid heeft van wat we het liefste doen.. Echter eind 2007 en begin 2008 hadden we een enorme dip in de organisatie.  Echter die dip hebben we inmiddels met een enorme motivatie van vrijwilligers hebben kunnen overwinnen.  En achteraf was dat ook noodzakelijk om uberhaupt weer stappen te kunnen nemen.  Een ontvlechting met onze grootste sponsor is inmiddels nagenoeg afgerond.  Inmiddels hebben we drie vaste instructeurs en een aantal mensen die ons op specifieke terreinen nog aanvullend trainen.. Er in 2008 een nieuw en zeer helder en duidelijk vrijwilligersbeleid op gezet. (wat je al niet moet doen om afspraak=afspraak) op papier te zetten, nieuwe vrijwilligercontracten, scholingscontracten, functioneringsgesprekken, nieuwe verzekeringen, inclusief arbeidsongeschiktheids voor vrijwilligers.  
Verder heeft 2008 zich gekenmerkt door dat een van onze drijvende krachten tot twee maal toe in het ziekenhuis is opgenomen en lange herstel periodes nodig heeft gehad.

Eigenlijk moeten we onze ketenpartners in deze ook bedanken, zij hebben gezorgd dat het nodig was om een aantal zaken beter te borgen.. En ik denk dat we een van de weinige vrijwilligersorganisaties zijn die een kwalitietsplan heeft conform het model Harmonisatie Kwaliteitszorg Zorginstellingen. Met name daardoor is inmiddels is metname de bestuurlijke en operationele basis veel breder dan toen we starten met dit initiatief en is de draagvlak veel groter geworden en de continuiteit beter gewaarborgd..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #254 Gepost op: 12 maart 2009, 19:23:57
Peter,

In je bericht lees ik veel over wat binnen de organisatie zelf aan ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Ik ben benieuwd hoe de komst van jullie nieuwe organisatie wordt gepruimd binnen de lokale brandweer, GHOR, Regionale Brandweer, Veiligheidsregio enz.

Ondervinden jullie ook van die kant medewerking?
Is er bijvoorbeeld ook al gesproken over gezamenlijk oefenen, alarmering, samenwerking, enz. :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #255 Gepost op: 3 juli 2009, 12:53:15
al weer ontwikkelingen  in het operationeel zijn van reddingstation Kampen ?
hulpdiensten-spotter


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #256 Gepost op: 5 juli 2009, 14:04:46
Zijn jullie nog betrokken bij de zoektocht naar de vermiste persoon van gisteren ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #257 Gepost op: 5 juli 2009, 14:47:57
Ja er zijn ontwikkelingen.. en nee, daar zijn we niet bij betrokken..

Als ze een stromingsdeskundige of mensen die zoeken nodig hebben, weten ze ons vast wel te vinden...


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #258 Gepost op: 5 juli 2009, 22:43:05
Hoi, ik ben maar een leek maar ik als ik zo dit onderwerp teruglees zijn jul lie al 3 jaar bezig en is dit denk ik een uitgelezen kan om pro actief je te laten zien. Ik denk niet dat degenen die nu de leiding hebben jullie contactgegevens aan boord hebben.

Je schrijft zelf ook in 2006 ; Maar met alle respect..  Stichting MedicalRescue.NL is wat anders dan de vereniging Reddingsbrigade Zwolle.. We hebben een ander aanpak, andere stijl en een andere uitstraling en waarschijnlijk andere contacten..  Dus we gaan het duidelijk anders doen dan dan bijvoorbeeld een RBZ.. En ja we zullen ons ook nog moeten bewijzen. ? En dat kunnen we pas achteraf..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #259 Gepost op: 6 juli 2009, 09:43:55
Hoi, ik ben maar een leek maar ik als ik zo dit onderwerp teruglees zijn jul lie al 3 jaar bezig en is dit denk ik een uitgelezen kan om pro actief je te laten zien. Ik denk niet dat degenen die nu de leiding hebben jullie contactgegevens aan boord hebben.

Je schrijft zelf ook in 2006 ; Maar met alle respect..  Stichting MedicalRescue.NL is wat anders dan de vereniging Reddingsbrigade Zwolle.. We hebben een ander aanpak, andere stijl en een andere uitstraling en waarschijnlijk andere contacten..  Dus we gaan het duidelijk anders doen dan dan bijvoorbeeld een RBZ.. En ja we zullen ons ook nog moeten bewijzen. ? En dat kunnen we pas achteraf..


Beste Blue,

We zijn vier jaar bezig met Stichting MedicalRescue.NL en we zijn nog niet operationeel op het niveau wat we willen zijn..  We hebben een hoop kennis vergaart, echter het ontbreekt ons aan structurele financiele middelen om een ploeg hiervoor in te zetten.

Het incident gebeurde in Deventer, niet echt ons primaire inzet gebied.  De inzet is geen redding maar een berging.   En het zoekgebied is groot, En tussen Deventer en Zwolle en Zwolle en Kampen zijn diverse obstakels waar een lichaam zich kan bevinden..

Ik moet zeggen dat de KLPD team uitstekend werk verricht op dit gebied..