Fijn dat jullie van HOGE eindelijk erkenning gevonden hebben bij de EFR en dat jullie nu medisch geschoold zijn
.
Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen voortgezette hulpverlening voor de aankomst van de ambulance. Waar ik steeds voor pleit is dat er een goede samenwerking moet zijn. Het toedienen van zuurstof, toepassen van een AED en onder bepaalde omstandigheden toepassen van een wervelplank kan ten goede komen aan de patiënt. Maar dan moet er wel een gevalideerde cursus tegenover staan, en goede werkafspraken.
Wat verwarrend werkt is dat vele organisaties zich nu gaan verheffen tot de medische stand, terwijl men met eerste hulp bezig is. Eigenlijk is het wel grappig. Een aantal jaren geleden werd er om het hardst geroepen dat het toepassen van een AED beslist niet medisch was……. En het toedienen van zuurstof was geen medische handeling………En het gebruik van de wervelplank stond niet in het rijtje van medisch voorbehouden handelingen…….
Taken verschuiven. Uiteindelijk zijn deze vaardigheden aan het verschuiven naar de eerste hulpverlener. Maar daarom veranderd er niets aan de functie: eerste hulp verlener. Dat ik medicatie mag toedienen, een intubatie of een chest decompression mag uitvoeren maakt mij niet tot een arts, toch?
Er zijn in Nederland twee vormen van hulpverlening: ambulancehulp en eerste hulp (ik laat de MMT’s even buiten beschouwing). Beide hebben hun normen en protocollen. Voor mijn part noem je het ILS or whatever. Doe vooral waar je goed in bent, beide kunnen hun expertise gebruiken voor een adequate hulpverlening. Zonder kapsones.
Het idee van een echte ambulanceboot intrigeert mij en heeft mij getriggert. Ik heb al een ideetje neergelegd en dat is goed ontvangen. Meer kan ik er niet van zeggen. Maar ik hou jullie op de hoogte.