Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 122154 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #370 Gepost op: 14 februari 2010, 11:56:46
inderdaad Henk, ook ik stel vast dat er een steeds grotere machtsstrijd aan de gang is tussen de giganten in maritiem hulpverleningsland. Als giganten ergens een klein stukje in moeten leveren dan proberen ze dat elders dubbel en dwars terug te pakken. Jammer maar helaas, ik denk niet dat vrijwilligersorganisaties en de maatschappij in het geheel hiermee is gediend. Het "samen staan we sterk" is dan wel heel erg naar binnen gericht en geeft hier mijns inziens geen pas. Succes Peter, al vrees ik dat je gewoon voor de gek wordt gehouden.

Kees  8)


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #371 Gepost op: 14 februari 2010, 17:40:14
Ik durf te stellen dat Peter 2010 niet gaat starten ! Ik denk dat hij gewoon moet beginnen om te laten zien wat deze club kan in de praktijk en niet prediken dat men "speciaal" is en verder gaat als de "normale" hulpverlening.
Mensen pompen geen geld in mooie verhalen en internet theorieen, al die speciale zaken heb je op de IJssel niet nodig. Ga gewoon is kijken bij een reddingsbrigade in de buurt en probeer daar van te leren hoe zij het doen.

Leg jezelf niet gelijk die 24/7 op als dat lastig is maar begin met doen op een kleinere schaal dan komt het vanzelf.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #372 Gepost op: 14 februari 2010, 22:24:42
Nieuw topicje aangemaakt voor de discussie over strandhulpverlening door de KNRM: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,36568.0.html
Ik heb zo het vermoeden dat daar het laatste woord nog niet over geschreven is ;)

Er was al ergens een topicje over geloof ik, maar die kan ik niet vinden. Als iemand het weet; mail de link even naar me svp :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


BartvdB

  • Medewerker bij 2 Reddingsbrigades :)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #373 Gepost op: 2 maart 2010, 23:39:47
Nou heb ik mischien een stomme vraag hoor, maar is er nou al daadwerkelijk een reddingsstation Kampen/Aan de IJssel, of niet?, en valt dit gebied niet onder een bepaalde reddingsbrigade of andere instantie?


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #374 Gepost op: 3 maart 2010, 09:38:38
Nou heb ik mischien een stomme vraag hoor, maar is er nou al daadwerkelijk een reddingsstation Kampen/Aan de IJssel, of niet?, en valt dit gebied niet onder een bepaalde reddingsbrigade of andere instantie?

Ik heb nog niets zien liggen in de IJssel, lees ook voorgaande berichten maar.  ;)

Kampen is, bij gebrek aan een KNBRD-brigade in deze plaats, min of meer "Zwols" gebied. De RB Zwolle heeft hier in het verleden toezicht gehouden bij bv. de opening van de Eilandbrug (N50). Verder zijn er nog wel andere brigades in de buurt, maar die zijn niet (erg) actief op het water. In de regio heeft verder alleen Deventer een actief varende brigade (RDO).

Voor de toekomst voorzie ik een integratie van verschillende (bewakende) brigades in de Veiligheidsregio IJsselland via bv. de RVR-structuur. Of daar (ook) plek is voor een "reddingsstation aan de IJssel" (niet gebonden aan KNBRD/KNRM) durf ik nu nog niet te zeggen.

Uiteraard volg ik alle ontwikkelingen met grote interesse!

Groeten,
Mark


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #375 Gepost op: 3 maart 2010, 10:45:00
Het wordt aftellen naar de Pasen......

Stichting Medical Rescue wil vanaf Pasen een volledig operationele Reddingsbrigade in de vaart hebben. Met Kampen als uitvalsbasis.

Kampenaar Peter Adema is een van de grondleggers van de stichting. Die levert bij risicovolle evenementen vrijwilligers. Het gaat om mensen die uit de voeten kunnen op plekken waar de gemiddelde hulpverlener de handen radeloos in de lucht steekt. Op het water, in kleine ruimtes, op hoogtes en (steile) hellingen.


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #376 Gepost op: 3 maart 2010, 14:04:36
is dit niet een bodemloze discussie aan het worden ik sprak iemand bij een berger uit Urk die ligt een grote Boot met extra pompen neer op Urk voor camaliteiten in de regio, hij wist ook te vertellen dat de kustwacht en de knrm speciale mensen zijn aan het opleiden die in SAR zaken voor de kustwacht als vertegewoordiger gaan zitten (dit kunnen knrm ers zijn)dus de vorming van vr en de nieuwe samij heeft al een duidelijke koers uitgezet richting de toekomst. en daar past Kampen niet in lijkt het ! ??? ??? ??? ???
hulpdiensten-spotter


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #377 Gepost op: 3 maart 2010, 15:42:35
is dit niet een bodemloze discussie aan het worden ik sprak iemand bij een berger uit Urk die ligt een grote Boot met extra pompen neer op Urk voor camaliteiten in de regio, hij wist ook te vertellen dat de kustwacht en de knrm speciale mensen zijn aan het opleiden die in SAR zaken voor de kustwacht als vertegewoordiger gaan zitten (dit kunnen knrm ers zijn)dus de vorming van vr en de nieuwe samij heeft al een duidelijke koers uitgezet richting de toekomst. en daar past Kampen niet in lijkt het ! ??? ??? ??? ???

Kampen en de IJssel vallen niet onder het Kustwacht SAR gebied dus de Kustwacht heeft hier niets mee van doen.
(zolang ze niet het Ketelmeer en Zwartemeer opvaren)
Ik denk dat ook de KNRM geen belangstelling heeft voor de IJssel.

Die speciale opleiding waar jij het over hebt is mogelijk de SAR liaison. Deze zal de COPI assisteren met nautische/sar kennis omdat dit bij de landhulpverlening (OVD ed.) ontbreekt. ;)


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #378 Gepost op: 3 maart 2010, 15:48:54
Ik vraag me natuurlijk even hard af of er werkelijk toekomst in het project zit, maar de uiteenzetting van knrmfan is van weinig belang. Bergers en KNRM op Urk liggen er al een tijdje en dat blijft een eind weg. De conclusie dat Kampen er niet bij zou passen omdat er een SARliaison in het leven wordt geroepen volg ik niet helemaal.

ik sprak iemand bij een berger uit Urk die ligt een grote Boot met extra pompen neer op Urk voor camaliteiten in de regio, hij wist ook te vertellen dat de kustwacht en de knrm speciale mensen zijn aan het opleiden die in SAR zaken voor de kustwacht als vertegewoordiger gaan zitten (dit kunnen knrm ers zijn)dus de vorming van vr en de nieuwe samij heeft al een duidelijke koers uitgezet richting de toekomst. en daar past Kampen niet in lijkt het ! ??? ??? ??? ???


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #379 Gepost op: 3 maart 2010, 15:58:58
Op de ijssel is de knrm niet aanwezig maar is er denk ik ook minder noodzzak, er is wel ruimte in kampen voor een station omdat het ketelmeer en en zwartemeer wel op een geruime tijd lvaren ligt vanaf urk. Verder is dit water ook onder veiligheidsregio flevoland en niet onder ijsselland. Er is wel meerwaarde voor een reddingboot in kampen maar hoe dit invulling moet krijgen zou ik niet weten.

9910001
9910001