Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 122156 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #380 Gepost op: 3 maart 2010, 19:38:46
Op de ijssel is de knrm niet aanwezig maar is er denk ik ook minder noodzzak, er is wel ruimte in kampen voor een station omdat het ketelmeer en en zwartemeer wel op een geruime tijd lvaren ligt vanaf urk. Verder is dit water ook onder veiligheidsregio flevoland en niet onder ijsselland. Er is wel meerwaarde voor een reddingboot in kampen maar hoe dit invulling moet krijgen zou ik niet weten.

9910001

Ik neem aan dat voor het Zwarte Meer en wellicht ook het Ketelmeer tevens een beroep kan worden op de Brandweer Zwartewaterland?  ???  Die heeft een mooie boot tot z'n beschikking. Vanuit de Reddingsbrigade is er een gedeelte van de vaaropleiding verzorgd.


foto: www.brandweer-zwartewaterland.nl

Groeten,
Mark


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #381 Gepost op: 3 maart 2010, 20:08:24
Brandweer Zwartewaterland is inderdaad beschikbaar, voor zover ik begrepen heb, staat deze boot ook als 24-uurs inzetbaar in de systemen van de kustwacht. Brandweer Zwartewaterland en Steenwijkerland hebben al meerdere inzetten gedaan in het verleden op het Zwartemeer.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #382 Gepost op: 3 maart 2010, 22:31:58
Met RB Zwolle en KNRM Elburg is dan toch de regio afgedekt. Ik neem aan dat het geen situatie Huizen hoeft te worden waar bij een noodsignaal vanuit alle hoeken hulpverleners komen aanstuiven


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #383 Gepost op: 4 maart 2010, 09:05:37
De RB Zwolle is echter (nog) niet 24x7 beschikbaar. Eerst maar eens met de Veiligheidsregio om de tafel...

We beginnen vooralsnog 'rustig' met het BZK-convenant (voor zolang dat nog duurt).

Groeten,
Mark


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #384 Gepost op: 4 maart 2010, 10:51:57
SAR Liasson is een ander topic, dit gaat over de wens van Peter


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #385 Gepost op: 4 maart 2010, 12:44:32
En al eerder genoemd door mij in dit topic: Brandweer Kampen heeft zelf ook een aardige boot met bemanning die 24/7 inzetbaar is en juist ook trainen op het werken op de IJssel...

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #386 Gepost op: 4 maart 2010, 14:58:11


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #387 Gepost op: 4 maart 2010, 14:58:24
En al eerder genoemd door mij in dit topic: Brandweer Kampen heeft zelf ook een aardige boot met bemanning die 24/7 inzetbaar is en juist ook trainen op het werken op de IJssel...


Dat bedoel ik dus maar. Ik werk zelf in Kampen en weet zeker dat deze boot niet veel inzetten heeft. Dus was het bij mij de vraag wat is de meerwaarde van een reddingstation aan de ijssel. De brandweer heeft hier een belangrijke taak in. Deze zijn 24/7 in de week inzetbaar. Peter heeft een paar jaar geleden hoog van de toren geblazen, maar valt nu wel in een diep gat. Helaas moet ik constatren dat hij niet inhoudelijk op vragen ingaat die hem hier op het forum gesteld worden, maar omzeild de vragen op een slinkse wijze. Ik begrijp niet waarom hij dit doet, misschien kan hij hier wel antwoord opgeven. Ik heb het vermoeden dat hij niet met zijn billen bloot durft te gaan , en toe te geven dat dit toch wel heel erg hoog gegrepen is.

Ook de brandweer van Kampen ziet totaal niets in een reddingsstation, de meerwaarde is niet bewezen en zeker niet onderbouwd. ^-^
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #388 Gepost op: 4 maart 2010, 15:09:01
sorry ambukampen, naar mijn mening is de meerwaarde van een reddingsstation in die regio op dit forum wel degelijk onderbouwd. Anderen en ik hebben al vaak aangegeven dat in de praktijk in het gebied nog steeds vaak KNRM Urk gaat varen en (zie rapporten op knrm.nl) onacceptabel laat aankomen. Vaak lees je dan niets over brandweerinzet. En op andere plaatsen in Nederland zie je dat brandweerinzet op groter open water langer duurt en midner goed gaat dan wanneer er een reddingsstation is.
De vraag is of Medical Rescue het voor elkaar krijgt om hier ook daadwerkelijk een reddingsstation te realiseren dat in staat is om de snelle 24uurs dekking met opgeleid personeel te realiseren, maar als dat zo zou zijn, dan is de meerwaarde er zeker.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #389 Gepost op: 4 maart 2010, 16:01:21
sorry ambukampen, naar mijn mening is de meerwaarde van een reddingsstation in die regio op dit forum wel degelijk onderbouwd. Anderen en ik hebben al vaak aangegeven dat in de praktijk in het gebied nog steeds vaak KNRM Urk gaat varen en (zie rapporten op knrm.nl) onacceptabel laat aankomen. Vaak lees je dan niets over brandweerinzet.

Dit is een vrij groot korps met 10 beroeps en 70 vrijwilligers, dus die zouden er zeker net zo snel moeten kunnen zijn als KNRM Urk.
Ik vraag me af of het kleine aantal inzetten van de brandweer niet te danken is aan bestuurlijke issues als gebiedsbegrenzing of via welke schijven de de alarmering verloopt....??

Bijvoorbeeld: misschien is het een keus van de gemeente Kampen om niet buiten de gemeentegrenzen operationeel te willen zijn? Of de Kustwacht weet niet dat deze boot inzetbaar is en geeft meldingen in die regio niet door aan de regionale meldkamer, waardoor de brandweer niet opgeroepen wordt?

Ik denk ook wel dat het gebied gebaat zou zijn bij een reddingsstation, maar ik kan de gemeente heel goed begrijpen dat zij dit niet gaan betalen als zij jaarlijks al een flink bedrag kwijt zijn aan een volledig operationele brandweer(hulp)boot!  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch