1. vertel mij nou eens wat er “medisch” is aan een eerste hulp opleiding. Zie verder mijn
opmerking in mijn eerdere posting.
2. en ja, velen vallen over de domeindiscussie. Niet vanwege het domein op zich, maar door
de onduidelijkheid die hiermee geschapen wordt.
3. er zijn zat ambulancehulpverleners met zeebenen en duikervaring, meer dan je denkt.
4. waarom zou bij een ambulance reddingsboot de hulp eerst van een ander moeten komen?
En hoezo “waar ligt de aansprakelijkheid bij kracht 8 “voor een ambulance reddingsboot?
Hoezo”wie heeft er een vaarbewijs?. Alsof slechts personen die bij de KNRM werken een
vaarbewijs hebben
@1
Geneeskunde is een vakgebied dat zich richt op het functioneren van de cel, van weefsel, van organen en orgaansystemen en de invloed die ziektes of afwijkingen hierin hebben op het menselijk functioneren, zowel fysiek als psychisch. In de geneeskunde wordt gestreefd naar het herstellen van de gezonde toestand, het verzachten van symptomen of het voorkomen (preventie) van (ergere) pathologie. Mensen die zich bekwaamd hebben in dit vakgebied worden arts of geneesheer genoemd.
nl.wikipedia.org/wiki/Medisch - Definitie in context
Daar zou je het uit moeten kunnen halen. Volgens deze definitie zijn alleen artsen en geneesheren medici. Neerlandici zijn vakbekwaam in het Nederlands, toch zou ik niet zeggen dat ik geen Nederlands beheers.
Ik weet het niet, maar zolang de cursus mij leert aan te kondigen dat ik "medisch getraind ben" zal ik mij daar toch maar aan houden. Voor je het weet moet je een certificaat wat je nu eens wel gekregen hebt anders misschien wel weer inleveren
.
@2
Denk je dat het duidelijker wordt voor een leken publiek als diensten elkaar gaan betwisten over elkaars competenties?
@3
Waarom kom ik die nu nooit tegen! Natuurlijk zijn ze er wel, maar waar zijn ze als je ze echt nodig hebt, net als de politie. Altijd net druk met wat anders of onderweg naar iets wat meer urgentie heeft. Als er iemand met een gebroken been ligt zien ze daar nog geen aanleiding om te komen: veel te druk. En dan moet de zorg op het water er nog bij komen?
@4
Omdat zelfs een varende ambu niet altijd standby op het water is. Niet patrouilleert. Er moet voor deze dienst wel een 25 koppige bemanning vrijgemaakt worden.
De regiopolitie dacht er ook zo makkelijk over: gewoon een bootbemanning standby houden. Nou, never is dat ding er wanneer je 'm nodig hebt want de auto's bemannen gaat toch echt voor! Een vaarbewijscontrole moet drie weken van te voren ingepland worden en juist die dag regent het en zijn de enige drie boten op het water van de Randmeren die van de politie...
En denk nou niet dat iedereen die een patient in een auto kan vervoeren dat ook kan met een boot bij windkracht 8. Geloof me dat is ook niet altijd te leren. Ik heb uitstekende autorijders totaal ongeschikt gezien ( en af laten voeren) voor het besturen van een boot onder moeilijke omstandigheden.
Een vader van een van de leden is politieman en wilde eens een keerdje mee. Resultaat: een half jaar in de ziektewet omdat ie al bij wapper 5 door z'n rug ging (Sorry nog Wouter
). Langszij komen in storm omstandigheden en een patient varend overnemen is iets waar je echt op moet trainen, zijn de broeders bereid om daar een jaar of twee voor in training te gaan (en dan misschien alsnog er achter te komen dat het niets voor hen is)?
Wel zijn natuurlijk de ambubroeders graag geziene bemanningsleden van de verschillende reddingsdiensten!
Henk