Ik heb met iemand gesproken die bij de Sail Kampen is geweest. Hij heeft daar van Peter een foldertje ontvangen. Komend weekend zal ik dat eens bekijken.
Wat dat betreft was deze persoon niet erg onder de indruk van het hele Rescue-gebeuren, maar dat zal er wel aanliggen dat ik hem al jarenlang kwel met preventie i.p.v. repressie van waterongevallen. Zo miste hij preventief toezicht bij de kades. Veel meer dan een EHBO-post en een razende reddingsboot heeft hij niet kunnen ontdekken.
Ik kan me nog de opening van de Eilandbrug herinneren, waarbij we ook de nadruk legden op preventie langs de waterkanten en met een boot op de IJssel patrouilleerden.
Uiteraard is de doelstelling van MR repressie en ik denk dat je dat wel bereikt met een demo, zoals gegeven op Sail Kampen. Voor evenementen als Sail is het mijns insziens logischer om een preventieve reddingsbrigade in te schakelen, met uiteraard repressieve capaciteiten.
Zondag zal ik zoals gezegd het foldertje eens bekijken en mogelijk nog een mening daarover plaatsen. Voorlopig ben ik druk met de voorbereidingen van het Bevrijdingsfestival Overijssel.
Groeten,
Mark
Mark,
Je heb helemaal gelijk als je zegt dat er preventief een reddingsunit en langs de waterkanten toezicht gehouden had moeten worden.
We hebben dat de organisatie zelfs gratis aangeboden.. Dit was niet nodig. Het hele incidentmanagement lag bij de Politie en KLPD te water.. Preventief toezicht was niet nodig en werd gedaan door Politie en stadwacht.. Onze bemoeienis in deze was niet nodig..
Volgens de organisatie was de brandweer, de KLPD, de KNRM en de mariniers volledig compleet beschikbaar voor repressief optreden.
Achteraf, was de KLPD er niet volledig en Maandag er pas om 15:00 op de maandag.. en 's avonds al niet meer aanwezig
De KNRM was er alleen met PR-middelen en niet met Redcapaciteit, De brandweer was alleen zaterdag op het water om een fotograaf rond te varen..
De Mariniers wisten van niets. en zouden ons wel komen bijstaan als het nodig was..
Wij hebben ons gelukkig kunnen concentreren op de onze demonstraties en onze presentatie aldaar en een paar kleine incidentjes waar we repressief hebben moeten opgetreden.. Het Rode Kruis team en ons team zullen de organisatie van feedback voorzien over wat mogelijke verbeter punten zullen zijn..
Als je evenement preventief goed had willen afdekken door de hele stad en langs alle havens, had er een adequaat integraal incident management en 5 boten en 60 man op de kade moeten zetten.. (Alle drie de havens, langs de kade, in de binnenstad langs de grachten..) tja hoever moet je gaan...
Dat was allemaal niet nodig.. En achteraf is er bijna niets gebeurd.. Dus had de organisatie van Sail misschien wel gelijk..
Bij evenementen inzetten van SMR staat het voorkomen van incidenten voorop.. Dus we zijn er niet alleen voor repressieve taken.. Echter we waren daar niet voor ingehuurd..
Voor SMR was het grotendeels een PR campagne en die was succesvol..
In 2010 is er pas een volgende Sail, misschien gaat de organisatie wat met de aanbevelingen doen.., Ieder zo zijn verantwoordelijkheid.. toch ?