Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 122451 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 11 december 2006, 10:46:58
Een reddingsstation naasteen brandweer boot, mijn enige vraag is of er binnen het gebied voldoende werk is voor twee boten welke dee taak uitvoeren. Zelf zie ik weinig verschil met een boot van de brandweer behalve dat deze vanaf een trailer moet worden gelanceerd en er mogelijk iets langer over kan doen. Op de meren in de omgevind zal een reddingsstation meer waarde hebben en dan is de oude ligplaats van de chester beter als waar deze nu ligt.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 11 december 2006, 11:06:06
Even voor alle duidelijkheid:
de stichting Medical Rescue geeft geen ambulancezorg maar verleend alleen EHBO!!!! :o

Kwestie van definitie...  Alles wat doen is eerste hulp, om dat we daar er zijn, voor de reguliere ambulancezorg ter plaatse is.. Echter we gaan verder dat het bekende "oranje kruis" boekje... maar dat doen al heel veel reddingsbrigades. Onze doelstelling is niet een regulier KNRM station te kopieren of in vergelijk met Zwolle een reguliere reddingsbrigade te zijn en al helemaal geen berger.. Onze doelstellingen zijn anders en wij zijn er van overtuigd dat we kunnen een waardevolle aanvulling zijn op wat in die regio aan zorg op het water word geboden.

Als de duikploeg van kampen bezig is met een auto te water langs de N50 en op het zwarte meer raakt een rondvaartboot in de problemen wie gaat er dan kijken.. Hoelang duurt het dan voor er een vorm van medische zorg daar word geleverd.  Op dat gebied is er ter plaatse niet veel
De KNRM heeft in samenwerking met diverse partijen daar een uitgebreid onderzoek naar gedaan en wij hopen dat wij daar een invulling aan kunnen geven. KRNM URK en KNRM Elburg moeten regelmatig uitvaren voor incidenten daar en dat doen ze heel goed.. Echter als er gelijktijdig een incident is in hun directe omgeving van URK op het IJsselmeer gebied is moeten andere stations opschuiven en worden overall de aanvaartijden erg lang. Lees hier het rapport van de KNRM.

Stichting MedicalRescue.NL heeft trouwens in overleg met de KNRM het initiatief genomen om daar een aanzet te geven om te komen tot een volwaardig reddingsstation. Met iets andere uitgangspunten, met een ander werkterrein andere waarden. En er is nog geen centje overheidsgeld in gestoken..
Er zijn nog heel wat beren op de weg.. en misschien moeten we onze plannen gaan bijstellen in de toekomst. Het de financiering is nog lang niet rond.. Maar is dat allemaal een reden om het initiatief niet te nemen ?  Het bestuur van Stichting MedicalRescue.NL vind dit belangrijk om te doen en investeerd hierin.. Heeft iemand argumenten waarom wij ons initiatief dan maar niet zouden moeten nemen ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 11 december 2006, 11:18:43
Een reddingsstation naasteen brandweer boot, mijn enige vraag is of er binnen het gebied voldoende werk is voor twee boten welke dee taak uitvoeren. Zelf zie ik weinig verschil met een boot van de brandweer behalve dat deze vanaf een trailer moet worden gelanceerd en er mogelijk iets langer over kan doen. Op de meren in de omgevind zal een reddingsstation meer waarde hebben en dan is de oude ligplaats van de chester beter als waar deze nu ligt.

9910001

De huidige plek in Roggebotsluis, is net aan de verkeerde kant van de sluis.. En met een station aan de IJssel zitten we ongeveer midden in het werkgebied waar in volgens de KNRM en kustwacht, zowel het Zwarte meer, Ketelmeer, Vossemeer en de kop van de IJssel een meerwaarde kunnen hebben.

Als de plannen rond de blauwe zuidtak van de IJssel doorgaan, verdwijnt de sluis waarschijnlijk echter stel dat door gaat zijn we nog een 10 jaar verder.. En daar willen we niet opwachten..
Er is naast dat ene brandweer boot, is er verder in de hele regio niets.. En de KNRM URK en KNRM Elburg vullen nu veel werk in, wat ten koste gaan van de bezetting in hun directe eigen regio..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 11 december 2006, 11:22:21
Even voor alle duidelijkheid:
de stichting Medical Rescue geeft geen ambulancezorg maar verleend alleen EHBO!!!! :o

Heren en dames,

Dit topic gaat over een mogelijk Reddingsstation aan de IJssel door Medical Rescue.  :)  Niet over het kenne en kunnen van MR in het algemeen....  ;) Een gefundeerde discussie over het nut en noodzaak, prima. Een gefundeerde discussie over de vereiste opleidingen / kennis, prima.
Maar dit alles dan wel in relatie met de nut / noodzaak / opleidingen / kennis van alle andere reddingsstations op het binnen water.  ;) :)

Palmpie
Moderator


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2006, 12:18:31
Simpel, ik denk niet dat de gemeente Kampen er aan mee kan werken om in maart een reddingsstation in de IJssel te laten drijven. Er is altijd nog zoiets als bureaucratie, regelgeveing, geld/financiering/begroting en weet ik wat meer. Weet je hoelang je er in Zwolle over doet om een oude keet, genaamd 'hulpppost' vernieuwd te krijgen? Toch al gauw meer dan 10 jaar!

En ik geloof niet dat MR Kampen op dit moment veel meer kan bieden dan een beetje bewaken bij de kanoclub.

Groeten,

Mark


De bedoeling is dat we het reddingstation met andere dan overheidsgelden financieren.. (tenzij de gemeente kampen of de veiligheidsregio's opdrachtgevers worden natuurlijk..)
In het afgelopen jaar hebben 57 watergerelateerde incidenten gehad.. onder andere bij waterskiraces, kano, en andere evenementen en ook hulpvragen van andere watersporters. (Van zinkend bootje, tot iemand die een van z'n boot is gevallen door een klap tegen de giek, tot een vermist bootje en nachtelijke zoekacties..
Hellaas kunnen we dat nog niet 24uur 7 dagen in de week 52 weken per jaar organiseren en nog niet altijd met de gewenste uitruktijden.  En we hebben helaas 2 keer een verzoek van de kustwacht niet kunnen invullen, door dat we een andere missie hadden in limburg en belgie..
Voor de uitrukploeg van Reddingstation Kampen, zullen we dus extra vrijwilligers uit de directe omgeving van Kampen werven en trainen. En zelfs een extra boot moeten regelen.

Maar met alle respect..  Stichting MedicalRescue.NL is wat anders dan de vereniging Reddingsbrigade Zwolle.. We hebben een ander aanpak, andere stijl en een andere uitstraling en waarschijnlijk andere contacten..  Dus we gaan het duidelijk anders doen dan dan bijvoorbeeld een RBZ.. En ja we zullen ons ook nog moeten bewijzen. ? En dat kunnen we pas achteraf..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 11 december 2006, 13:54:05
Dan is het geen vreemde keuze om te verhuizen als je aan de binnenkant ligt bij de roggebotsluis, ik ging persoonlijk van de andere kant uit. Wat afstand betreft naar het ketelmeer scheelt het ook niet zo gek veel roggebot of kampen.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 11 december 2006, 15:14:28
Het voordeel van het stekje aan de IJsel, wat we voor ogen hebben, is dat we qua vaartijd voldoende tijd hebben om snel aan te varen naar Zwarte Meer, Ketelmeer, vossemeer en de IJssel tot aan Zwolle en Kampen.  En gezien de aanvaartijd hebben we dan iets meer tijd om een spoed schutting bij Roggebotsluit aan te vragen..  Dus in aanvaartijden scheelt dat veel..


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #17 Gepost op: 11 december 2006, 21:20:16
Ik heb alle berichten gelezen en de discussie gevolgt waar het om gaat is dat de hulp verlening op de IJssel en het
Ketelmeer en Vossemeer niet goed geregeld is het is een groot stuk water waar haast geen hulp kan geboden worden.
Ik weet dit uit ervaring want ik ben zelf opstapper geweest bij het KNRM station Urk.
Ben helaas betrokken geweest bij twee vermissingen van mensen, een vliegtuigje wat neerstort in het Vossemeer waar slachtoffers
bij waren, een overvaring van een rondvaartboot met een plezierbootje, enz enz enz enz enz.
Als het redding station Urk uitrukt met of zonder duikers van de Brandweer en we moesten richting de IJssel of het
Vossemeer waren we ongeveer 30 minuten onderweg, dit geldt ook voor het station Elburg, de brandweer van Dronten
heeft een boot maar die moet op speciale plekken te water worden gelaten want het Ketelmeer is de dijk afgewerkt met
bassalt blokken.
De boot van brandweer Kampen plaats ik mijn twijfels of deze wel geschrikt is voor het varen in de uitmonding van de IJssel
naar het Ketelmeer met slecht weer.
Als er een noodmelding komt, komt er van alle kanten hulp zowel KNRM station Urk, Elburg, en eventueel Lemmer, de brandweer
Noordoostpolder en Dronten  en regio IJsselvecht ( Zwolle, Kampen en desnoods Giethoorn, verder komt er hulp van bergingsbedrijven uit Urk, desnoods stuurdt de Kustwacht nog een SAR heli.
Maar reken maar uit wat voor tijd er verstrekt als iedereen terplaatse is.
Een tijdje geleden waren er al mensen die vroegen waarom komt er geen reddingstation op het Ketelmeer, misschien dat het
nu eindelijk is kan worden in gevuldt op de kaart van hulpverlenend Nederland.

groeten,

wilfred


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 12 december 2006, 09:07:23
Even voor alle duidelijkheid:
de stichting Medical Rescue geeft geen ambulancezorg maar verleend alleen EHBO!!!! :o

Ambukampen,

je hebt het document dus niet eens gelezen! Hoe kan je dan zo reageren? Hierin gaat het namelijk over de meerwaarde en geregelde inzet van First Rersponders, zoals MR, maar ook reddingsbrigades en KNRM, havendiensten etc. op het water, zoals de wateren waar nu over gesproken wordt.

Dus hier zou MR een gat op de Nederlandse kaart kunnen vullen met betrekking tot de algemene hulpverlening op het water en de medische zorg in het bijzonder.

Bij ons in de regio zijn reddingsbrigades en KNRM een vaste keten partner. Dit wordt de komende jaren uitgebreid met meerdere soorten van First Responders, zoals Brandweer en mogelijk teams als Medical Rescue. Hierdoor verkort men bij ons in de regio de aanrijtijden. Daar gaat hert uiteindelijk toch om, de kwaliteit van de hulpverlening, of kan jij met een Chevrolet op je rug naar een rondvaartboot zwemmen?

RR (hoe meer, hoe beter, des te minder ik doe!!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #19 Gepost op: 12 december 2006, 19:15:31
Er wordt weer eens lekker langs elkaar heen gepraat. Rescue Ranger praat over iets anders dan Ambu Kampen.

Waar het om gaat is dat een EHBO organisatie, reddingsbrigade of KNRM hulp verleent. Vaak kan die hulp zelfstandig gegeven worden, regelmatig moeten er professionals (om die term maar eens te gebruiken) bij komen.
Indien er hulp van een professional (lees: ambulance) bij moet komen, is het goed om van elkaar te weten wat de mogelijkheden en grenzen zijn van de competenties. Dat betekend dat er overleg moet wezen binnen de samenwerkende organisaties en werkafspraken.

Rescue Ranger, als ik mij niet vergis hebben jullie OGS op jullie voertuig. Daar zijn toch afspraken over gemaakt met de MKA? Er zullen vast afspraken zijn met de ambulancedienst over waar en hoe patiënten worden overgenomen, etc.

Verder is het belangrijk om goed te definiëren. Om zomaar te melden dat een organisatie medische hulp verleend zegt niets, maar wekt wel verwachtingen. Is het aanwenden van een AED medisch?
Dus: wat is medisch en wat is eerste hulp?
Overigens: leidt het inzetten van first responders en daarmee verkorting van de aanrijtijd tot verhoging van kwaliteit van de zorg? Dat betwijfel ik. Ook dit hangt van veel factoren af. Onder andere van de mogelijkheden en bevoegdheden van de FR. Anders is het alleen maar het dichten van de 15 minuten norm, wat echt geen verbetering is van de kwaliteit van zorg.

Los van wat een organisatie wel of niet mag doen, je spreekt pas van een zorgketen als de onderscheidenlijke schakels elkaar aanvullen en goed in elkaar grijpen. Er moet gewerkt worden met werkafspraken, waarbij rekening gehouden dient te worden met de (wettelijke) mogelijkheden van elke schakel.

Nee, ik kan niet met een Chevrolet op mijn rug naar een rondvaartboot zwemmen, maar kan jij met een reddingsvlet, waterscooter of RIB op je rug naar een ongeval rennen?

En de boot van MR? Die ligt prima in Roggebot.En als er in overleg met de KNRM een reddingsstation komt dan zullen we dat tzt vanzelf wel merken.
VSAZ ambulancezorg