Afhankelijk is in principe geen enkele hulpdienst geloof ik. Ze kunnen allemaal afzonderlijk opereren, wat gelukkig niet het geval is
SMR zal vast met de andere hulpverleningspartijen gaan praten, om voor een goede afstemming te zorgen...
Ik zou terughoudender zijn met dit soort uitspraken.
Ik bedoelde in deze context over de financiering en vergunningen voor de nieuwe ligplaats en eventueel in nabije toekomst een nieuwe boothuis etc.. natuurlijk we spreken al met alle hulpdiensten over (incl. rav IJsselvecht) over een overdracht van patienten etc..
Welke voor doelen hebben jullie verder met een nieuw reddingsstation voor ogen?
Andere doelen die we hebben met dit reddingsstation is dat dit reddingstation niet alleen een operationele uitruk taak heeft, maar gelijktijdig ook een soort testlab voor waterrescue technieken moet worden. Waarin we diverse methoden en technieken uit verschillende disciplines toepassen op bijvoorbeeld river-rescue.
Het aardige van die ligplaats en de omgeving dat we heel verschillende typen water in de omgeving hebben.
De IJssel is echt wat anders, dan het veluwemeer en vergt andere technieken. We hebben de techniek ontwikkeld om multi-traumapatienten volledig geimmobiliseerd uit het water te halen en we willen dat soort zaken in de toekomst blijven doen. Een voorbeeldje is om in de in de toekomst ook technieken ontwikkelen om redding te leveren voor de vele windmolen(eilandjes) en electriciteitsmasten. Dus combinatie van water en hoogte redding.
Het aardige is dat naast mensen die ervaring op het grote water hebben ook mensen hebben die duiken en mensen hebben die echt swiftwater ervaring hebben.
We hopen binnenkort over nieuwe droogpakken te beschikken, waarin je niet alleen kan drijven maar ook echt agressief kan zwemmen. Door die in verschillende omstandigheden te testen weten we ook in hoeverre ze breder te gebruiken zijn.
We hebben inmiddels ervaren dat een rescuevest veel beter werkt, als je in de IJssel moet zwemmen dan een inflatable reddingsvest..
Er is nog zoveel te ontwikkelen op dit gebied.. dat we daarin nog heel veel werk hebben voor de komende jaren..