Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 122414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 12 december 2006, 19:41:36
Trophy,

misschien is het verkeerd uit de verf gekomen, maar het betreffende document heb ik beroepshalve gekregen. Ik vertegenwoordig één van de RAV's, die wel gereageerd heeft op het verzoek van AZN. Wij werken samen met reddingsbrigades en KNRM en Brandweer voor een adequate hulpverlening binnen onze regio. Reddingsbrigades, KNRM en Brandweer verschaffen ons de broodnodige logistieke ondersteuning. Maar daarnaast leveren zij ook First Respondertaken, zoals bijvoorbeeld: de "huis tuin en keuken" eerste hulp tot BLS met AED. Verder kunnen de reddingsbrigades, KNRM en Brandweer ons assisteren. Dit alles op plaatsen waar directe ambulance zorg om logistieke redenen ontbreekt. En daar kan Medical Rescue of ieder andere waterhulpdienst een welkome schakel zijn. Als de aangegeven lokatie, langs de A50, dezelfde logistieke problemen geeft als wij ervaren op het strand of in de duinen, dan is elke hulp welkom.

Ik begrijp uiteraard je bedenkingen als we "alles" doen om de aanrijtijden te verkleinen. Maar inderdaad worden hier reddingsbrigade, KNRM en Brandweer protoculair ingezet. En die protocollen zijn aanwezig en bij een ieder bekent en vastgelegd. Deze weg wordt hier al meer dan 10 jaar bewandeld en geeft voor alle ketenpartners veel duidelijkheid.

RR (Ambu-nicht, GHOR medewerker, strandwacht etc.)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 13 december 2006, 11:09:57

En de boot van MR? Die ligt prima in Roggebot.En als er in overleg met de KNRM een reddingsstation komt dan zullen we dat tzt vanzelf wel merken.


Het bestuur van SMR vind de IJssel een betere plek, en dat wordt onderbouwd door het rapport van de KNRM en van onze gesprekken met de diverse partijen en het nieuws is dat dus willen verhuizen en onze dienstverlening op verzoek van en in overleg met diverse partijen willen vergroten..

De aanvaartijden worden met de verhuizing van Roggebotssluis naar de kop van de IJssel aanzienlijk verbeterd.
En dat is slechts de eerste stap..  
Met de huidige ploeg kunnen we geen 7x24 uur x alle dagen in het jaar dienstverlening volhouden, dus we zoeken nog een flinke uitbreiding van vrijwilligers..
Het aardige is, we zijn alleen afhankelijk van de financiele middelen, en verder niet echt afhankelijk van andere diensten om dit initiatief uit te breiden.  Door dat we naast operationele doelstellingen ook andere doelstellingen hebben met dit reddingstation willen we ook geen structurele financiering van uit de overheid. Dus we zijn niet echt afhankelijk van de gemeente Kampen. Echter alleen samenwerkend gaat het sneller en eenvoudiger. dus daar ligt ook de focus op.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 14 december 2006, 19:30:43
Het aardige is, we zijn alleen afhankelijk van de financiele middelen, en verder niet echt afhankelijk van andere diensten om dit initiatief uit te breiden.

Afhankelijk is in principe geen enkele hulpdienst geloof ik. Ze kunnen allemaal afzonderlijk opereren, wat gelukkig niet het geval is ;)
SMR zal vast met de andere hulpverleningspartijen gaan praten, om voor een goede afstemming te zorgen...

Ik zou terughoudender zijn met dit soort uitspraken.

Door dat we naast operationele doelstellingen ook andere doelstellingen hebben met dit reddingstation

Welke voor doelen hebben jullie verder met een nieuw reddingsstation voor ogen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 14 december 2006, 23:43:10
Afhankelijk is in principe geen enkele hulpdienst geloof ik. Ze kunnen allemaal afzonderlijk opereren, wat gelukkig niet het geval is ;)
SMR zal vast met de andere hulpverleningspartijen gaan praten, om voor een goede afstemming te zorgen...

Ik zou terughoudender zijn met dit soort uitspraken.
Ik bedoelde in deze context over de financiering en vergunningen voor de nieuwe ligplaats en eventueel in nabije toekomst een nieuwe boothuis etc..  natuurlijk we spreken al met alle hulpdiensten over (incl. rav IJsselvecht) over een overdracht van patienten etc..


Welke voor doelen hebben jullie verder met een nieuw reddingsstation voor ogen?
Andere doelen die we hebben met dit reddingsstation is dat dit reddingstation niet alleen een operationele uitruk taak heeft, maar gelijktijdig ook een soort testlab voor waterrescue technieken moet worden.  Waarin we diverse methoden en technieken uit verschillende disciplines toepassen op bijvoorbeeld river-rescue.  
Het aardige van die ligplaats en de omgeving dat we heel verschillende typen water in de omgeving hebben.
De IJssel is echt wat anders, dan het veluwemeer en vergt andere technieken. We hebben de techniek ontwikkeld om multi-traumapatienten volledig geimmobiliseerd uit het water te halen en we willen dat soort zaken in de toekomst blijven doen. Een voorbeeldje is om in de in de toekomst ook technieken ontwikkelen om redding te leveren voor de vele windmolen(eilandjes) en electriciteitsmasten.  Dus combinatie van water en hoogte redding.
Het aardige is dat naast mensen die ervaring op het grote water hebben ook mensen hebben die duiken en mensen hebben die echt swiftwater ervaring hebben.
We hopen binnenkort over nieuwe droogpakken te beschikken, waarin je niet alleen kan drijven maar ook echt agressief kan zwemmen. Door die in verschillende omstandigheden te testen weten we ook in hoeverre ze breder te gebruiken zijn.
We hebben inmiddels ervaren dat een rescuevest veel beter werkt, als je in de IJssel moet zwemmen dan een inflatable reddingsvest..

Er is nog zoveel te ontwikkelen op dit gebied.. dat we daarin nog heel veel werk hebben voor de komende jaren..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 15 december 2006, 15:16:55
Ik bedoelde in deze context over de financiering en vergunningen voor de nieuwe ligplaats en eventueel in nabije toekomst een nieuwe boothuis etc..  natuurlijk we spreken al met alle hulpdiensten over (incl. rav IJsselvecht) over een overdracht van patienten etc..

Ah ok, dan had ik het verkeerd geinterpreteerd ;)

Andere doelen die we hebben met dit reddingsstation is dat dit reddingstation niet alleen een operationele uitruk taak heeft, maar gelijktijdig ook een soort testlab voor waterrescue technieken moet worden.  Waarin we diverse methoden en technieken uit verschillende disciplines toepassen op bijvoorbeeld river-rescue.

(...)

Er is nog zoveel te ontwikkelen op dit gebied.. dat we daarin nog heel veel werk hebben voor de komende jaren..

Klinkt interessant! :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 16 december 2006, 15:45:24

Verder is het belangrijk om goed te definiëren. Om zomaar te melden dat een organisatie medische hulp verleend zegt niets, maar wekt wel verwachtingen. Is het aanwenden van een AED medisch?
Dus: wat is medisch en wat is eerste hulp?
Overigens: leidt het inzetten van first responders en daarmee verkorting van de aanrijtijd tot verhoging van kwaliteit van de zorg? Dat betwijfel ik. Ook dit hangt van veel factoren af. Onder andere van de mogelijkheden en bevoegdheden van de FR. Anders is het alleen maar het dichten van de 15 minuten norm, wat echt geen verbetering is van de kwaliteit van zorg.



Wij van HOGE hebben net een nieuwe cursus afgerond EFR, (hallo, ik ben Pietje Puk, ik ben medisch getraind. Mag ik U helpen?" ;D) waarbij juist die gouden keten centraal staat. Door de hele cursus loopt een draad hoe te handelen bij snel arriverende professionele hulp en hoe te handelen als deze naar verwachting enige tijd op zich zich zal laten wachten.

Vanzelfsprekend is voor Medical Rescue en Hoge alleen het laatste van belang. En je zal dan hoe dan ook de best mogelijke hulp moeten bieden. Natuurlijk in voordurende samenspraak met de ambulancediensten indien zij daar prijs op stellen. Tot nu toe bestaat de bijdrage slechts uit het "breng de patiënt maar hier (op de kant bij voorkeur in een haven met goede overdrachtmogelijkheden) heen dan kijken we wel verder".

In die tijd geen eerste/medische hulp bieden kan toch het verschil maken. Je doet het pas verkeerd op het moment dat je niets doet.

Dus ik mag hopen dat het initiatief van MR in ruime zin navolging vindt.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 16 december 2006, 17:50:55
Wij van HOGE hebben net een nieuwe cursus afgerond EFR,
Henk,
vanwaar de keuze voor deze eerste hulp/reanimatie cursus en niet gewoon die van het oranje kruis? Ik heb me interesse hun site bekeken en vooral het aantal cursus uren verbaasde me.  http://www.emergencyfirstresponse.com/english/html/courselength.asp
Inhoudelijk zie ik niet zo veel verschil met de Nederlandse opleiding. Gezien de ontwikkelingen dus de vraag waarom deze cursus?
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 16 december 2006, 18:13:00
Henk,
vanwaar de keuze voor deze eerste hulp/reanimatie cursus en niet gewoon die van het oranje kruis? Ik heb me interesse hun site bekeken en vooral het aantal cursus uren verbaasde me.  http://www.emergencyfirstresponse.com/english/html/courselength.asp
Inhoudelijk zie ik niet zo veel verschil met de Nederlandse opleiding. Gezien de ontwikkelingen dus de vraag waarom deze cursus?

Deze cursus is bij PADI ingevoerd ipv MFA. Om al eerder verklaarde redenen geven zij hier de voorkeur aan EFR boven MFA. En deze opleiding was nodig om onze overige certificaten te kunnen behalen/verlengen: OFA, AOFA, AED en HMLI*.
De cursus EFR nam twee avonden in beslag nog zonder de AED maar wel met reanimatie. Ook zonder visfraadjes enzo. Wel veel aandacht voor eigen veiligheid en alarmeren. Heel gecompirmeerd met DVD die je mee naar huis mag nemen, dus je leert thuis ook!

de rest is Advanced zuurstof enzo dus.

Henk

*oxygen first aid, Advanced OFA, AED en gevaarlijke zeedieren ::)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #28 Gepost op: 16 december 2006, 19:12:11
Henk, dat laatste is dat om die vervelende gevaarlijke zeedieren een doodklap middels de AED toe te dienen  ;) krijg ineens ook veel belangstelling ;D

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #29 Gepost op: 16 december 2006, 20:41:41
Henk,

Ik vind de zuurstof toediening zonder ballon zijn doel voorbij schieten, juist bij beademen van een drenkeling is beademen met een ballon nuttig.
Ik ga voor altijd de ballon met zuurstof -BVM- en werken met 2 Eerste Hulpverleners.

Kortom ik ben nog steeds op zoek, en in afwachting van de nieuwe module van het Oranje Kruis, heb ik interesse in BVM training.
Die ballon tranining is er van PADI en ook van MFA, beide leren in de zuursttraining beademen met de ballon en zuurstof. Hoe zit dat met jouw nieuwe opleiding en waar vind ik uitlege over de overstap weg van Medical First Aid naar wat jullie nu doen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!