Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 122379 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #30 Gepost op: 16 december 2006, 20:49:00
Rolf,

Volgens mij liggen er al geruime tijd heldere kaders vanuit AZN en het OK over wat er nu bedoeld wordt.  En ook dat de CPA centralist meer moet doen dan wagens sturen.
Die moet nu ook de inzet voorafgaand aan de komst van de ambulancebemanning begeleiden en daar valt veel winst te halen.

Ik heb dat op de CPA meegemaakt -begeleiding van een reanimatie 10 km verder- en dat was indrukwekkend effectief, het betrof een omstanderhulpverlener, echter ik kan mij voorstellen dat het voor politie- en brandweerhulpverleners ook werkt. In ieder geval is begeleiding van onze strandwachten tijdens een incident volgens mij voor iedereen een welkome zaak. Middels C2000 kan dat nu ook vrij eenvoudig.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 16 december 2006, 22:03:12
Henk,

Ik vind de zuurstof toediening zonder ballon zijn doel voorbij schieten, juist bij beademen van een drenkeling is beademen met een ballon nuttig.
Ik ga voor altijd de ballon met zuurstof -BVM- en werken met 2 Eerste Hulpverleners.

Kortom ik ben nog steeds op zoek, en in afwachting van de nieuwe module van het Oranje Kruis, heb ik interesse in BVM training.
Die ballon tranining is er van PADI en ook van MFA, beide leren in de zuursttraining beademen met de ballon en zuurstof. Hoe zit dat met jouw nieuwe opleiding en waar vind ik uitlege over de overstap weg van Medical First Aid naar wat jullie nu doen?

Eens! Maar ook op deze cursus leren wij de ballon beademing met zuurstof als tweemans-skill. PADI doet verder gewoon de DAN trainingen. Wij doen die nu bij zandokhan in Harderwijk

De reden van de overstap is er een die te maken heeft met het uitblijven van de daadwerkelijke uitreiking van de behaalde certificaten van de MFA organisatie en trainers.

Bij EFR hebben wij direct na ons examen de voorlopige certificaten mee gekregen en komende maandag zijn onze pasjes (met foto!) er.

Dat is nog eens wat anders als 10 maanden wachten na je examen en nog geen pasjes...


Henk

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #32 Gepost op: 16 december 2006, 23:22:14
Fijn dat jullie van HOGE eindelijk erkenning gevonden hebben bij de EFR en dat jullie nu medisch geschoold zijn ;D.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen voortgezette hulpverlening voor de aankomst van de ambulance. Waar ik steeds voor pleit is dat er een goede samenwerking moet zijn. Het toedienen van zuurstof, toepassen van een AED en onder bepaalde omstandigheden toepassen van een wervelplank kan ten goede komen aan de patiënt. Maar dan moet er wel een gevalideerde cursus tegenover staan, en goede werkafspraken.

Wat verwarrend werkt is dat vele organisaties zich nu gaan verheffen tot de medische stand, terwijl men met eerste hulp bezig is. Eigenlijk is het wel grappig. Een aantal jaren geleden werd er om het hardst geroepen dat het toepassen van een AED beslist niet medisch was……. En het toedienen van zuurstof was geen medische handeling………En het gebruik van de wervelplank stond niet in het rijtje van medisch voorbehouden handelingen…….
Taken verschuiven. Uiteindelijk zijn deze vaardigheden aan het verschuiven naar de eerste hulpverlener. Maar daarom veranderd er niets aan de functie: eerste hulp verlener. Dat ik medicatie mag toedienen, een intubatie of een chest decompression mag uitvoeren maakt mij niet tot een arts, toch?

Er zijn in Nederland twee vormen van hulpverlening: ambulancehulp en eerste hulp (ik laat de MMT’s even buiten beschouwing). Beide hebben hun normen en protocollen. Voor mijn part noem je het ILS or whatever. Doe vooral waar je goed in bent, beide kunnen hun expertise gebruiken voor een adequate hulpverlening. Zonder kapsones.

Het idee van een echte ambulanceboot intrigeert mij en heeft mij getriggert. Ik heb al een ideetje neergelegd en dat is goed ontvangen. Meer kan ik er niet van zeggen. Maar ik hou jullie op de hoogte.
VSAZ ambulancezorg


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 17 december 2006, 00:09:16
Ik denk dat een echte ambulanceboot nog een lange weg te gaan is. En ook die zal in de meeste gevallen later zijn dan de reddingsboot. Ook met een ambuboot zal de eerste hulp van een ander komen ben ik bang. Sneller en simpeler is het als de ambu bemanning bereid kan worden gevonden aan boord van de tweede uitrukboot te springen met al hun apparatuur, kennis en bevoegdheden.

De eerste uitruk kan de patient in leven proberen te houden tot de tweede boot arriveert.
Bedenk ook dat in de meeste gevallen de reddingsboten hier binnen 10 minuten op het water ter plaatse zijn bij het incident. Dan staat de ambu nog niet eens bij de post.

In het weekend en tijdens vakantiedagen zijn er al gauw drie tot zes reddingsboten op het water, wat de vaartijd tot incident "binnen enkele minuten" haalbaar maakt. Aan een speciale ambuboot (speciaal ingericht voor patientenvervoer) zullen ook wel andere eisen gesteld worden dan aan een reddingsboot. Hoe ligt de aansprakelijkheid tov vervoer bij windkracht 8? Wie heeft er al een vaarbewijs?

Hoe zie je dat: komt er een speciale ploeg van minimaal 25 broeders met zeebenen?

Henk


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #34 Gepost op: 17 december 2006, 12:46:45
op Urk hebben we dat opgelost door samen met de Reddingboot tevens de FRS van Urk
op te roepen dit zijn vrijwilligers die een ambu van de gemeente beheren.
deze mensen rijden naar de afgesproken plek stappen aan boord en gaan mee.
De gewone ambu personeel mogen vanwege protocolen niet mee hoe dit verder zit weet
ik niet aan in de periode dat ik als opstapper was van de Reddingboot was heb ik niet mee gemaakt
dat er mensen van de ambu zijn mee geweest wel van de FRS Urk.

zie verder hun site: www.frsurk.nl


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #35 Gepost op: 17 december 2006, 12:58:22
als je op de site kijkt van de de FRS Urk. www.frsurk.nl
effe onder filmpjes van oefening IJsselmeer 1 en oefening IJsselmeer 2
weet je genoeg, dit zijn wel alle vrijwilligers van de FRS.  ;D  ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 17 december 2006, 14:33:15
Zo langzamerhand, komt er wel wat beweging in..

De begrippen "Eerste Hulp" en "Medisch" zijn erg ruime begrippen.. als een arts eerste hulp verleent, omdat hij als eerst ter plaatse is, is dat dan Medisc, en mag hij dat zich first responder noemen.. (non-issue's wat mij betreft.. maar sommigen vallen er erg over..)
Ja een eerste hulpverlener doet aan medische handelingen op basale niveau's ..

Stiching MedicalRescue.NL wil zich met reddingstation onderscheiden van bergers, of sommige reddingsbrigades door niet verkapt de rol van de berger te gaan spelen, maar in principe uitrukken voor medische en in principe levensbedreigende situaties..  Een bootje met motorpech kan zeker levensbedreigend zijn, maar als je buiten de vaargeul voor anker legt, is de situatie weer veilig.. en dan kan een berger of anderen hun werk doen..

Wij kiezen er voor om met aanvullende "medische eerste hulpopleidingen" en met andere technieken te proberen een goed resultaat voor betrokkenen neer te zetten.. De domein discussie word nog volop gevoerd..  en dat doen we inmiddels met betrokken hulpdiensten en niet via het forum. Samenwerken doe je door het met elkaar te doen en met elkaar ervaringen en incidenten te analyseren en je trainingsprogramma voor de vrijwillige medewerkers op aan te passen daar hebben met een aantal partijen al afspraken over gemaakt..

Eigenlijk hebben we grotendeels positieve berichten gekregen over onze idieeen. en dat bemoedigd wel..
We zijn nog lang niet klaar.....


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #37 Gepost op: 17 december 2006, 15:17:11
sta kwa mening helemaal achter je  Rescue
neems eens effe contact met me op als je nog
opstappers nodig bent, wie weet. ;D ;D ;D


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #38 Gepost op: 17 december 2006, 22:48:27
1.   vertel mij nou eens wat er “medisch” is aan een eerste hulp opleiding. Zie verder mijn
      opmerking in mijn eerdere posting.
2.   en ja, velen vallen over de domeindiscussie. Niet vanwege het domein op zich, maar door
      de onduidelijkheid die hiermee geschapen wordt.
3.   er zijn zat ambulancehulpverleners met zeebenen en duikervaring, meer dan je denkt.
4.   waarom zou bij een ambulance reddingsboot de hulp eerst van een ander moeten komen?
      En hoezo “waar ligt de aansprakelijkheid bij kracht 8 “voor een ambulance reddingsboot?
      Hoezo”wie heeft er een vaarbewijs?. Alsof slechts personen die bij de KNRM werken een
      vaarbewijs hebben
VSAZ ambulancezorg


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 17 december 2006, 23:11:25
Ik zou het toejuigen als er ambulancehulpverleners, met goede uitrusting en training aanboord van een reddingsboot komen om medische zorg te leveren..

tuurlijk zijn er ambulancehulpverleners die duiken, en zeebenen hebben, en waarschijnlijk op hoogte reddingstechnieken kunnen uitvoeren en zich uitstekend in stromend water kunnen redden, en gelijktijdig ook nog iemand kunnen immobiliseren en alles weten van Search and Rescue. NASAR, INSARAG getraind en gelijktijdig ook van gevaarlijke stoffen, allerlei soorten uitrustingen kennen..
Alleen komen ze niet in die rol, en niet met die uitrusting aan de waterkant.. Maar dat lijkt ons een erg goed idee als ze dat willen..