Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 124219 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 21 december 2006, 23:18:06
Het aanvaren en aan boord nemen van drenkelingen word binnen de KNRM wel zeker geoefend, voor ons station geldt dit in elk geval wel. Mag toch aannemen dat dit op stations langs onze stranden ook regelmatig word geoefend, aangezien hier in de zomer maanden vrij veel badgasten vertoeven.....
Als je praat over een vermissing of iemand die overboord geslagen is denk ik dat de hulpdiensten zoals die nu op het water zijn vertegenwoordigd (KNRM-Reddingsbrigades) zich goed kunnen redden. Als je praat over een aanvaring b.v. dan zou het handig zijn om duikers (brandweer) mee te nemen, in geval van opsluiting.....

Lees onderstaand stukje nog eens goed door, we hebben het niet over de KNRM die niet zou oefenen, maar over de brandweer die daar niet in getraind is.

Koen,

hebben we deze discussie niet eerder gevoerd, maar was dat ergens anders? Een brandweer duiker redt niet, maar bergt! Zeker bij een dergelijk incident waarbij het gaat om een oppervalkte redding. Dus de inzet van brandweerduikers bij een dergelijke inzet is jammer maar kost teveel tijd en geld.

RR (er zit toch een stuur in een boot?)

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #61 Gepost op: 21 december 2006, 23:24:05
Er is een nieuw topic geopend over brandweer duikers.  ;) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=15276.0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #62 Gepost op: 31 december 2006, 11:15:19


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #63 Gepost op: 3 januari 2007, 14:25:21
Ik mis enkele dingen in het verhaal:
- wanneer wordt dit team opgeroepen en door wie (dwz alleen bij Medisch of ook bij andere klussen)
- is de chester zoals gezegdt wordt bij een ramp met 50 personen opgewassen voor die klus
- het Ketelmeer ligt in gebied Ac Flevoland 'gaat die ook alarmeren
- is er  concrete samenwerking gezocht met Brandweer Kampen/Flevoland  GGD en KNRM Elburg/Urk voor inzetprotocollen en manier van aanpak cq oefeningen ??

pas dan kan er goede gezamelijke dekking worden gesproken ??

Wie reageert ??
hulpdiensten-spotter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #64 Gepost op: 3 januari 2007, 14:37:32
Dit verhaal is ook nog niet compleet..

De bedoeling is dat de Chester opgeroepen word voor alle taken die nodig zijn om incidenten op het water te voorkomen.  Waarbij de kerntaak van de Chester is SAR en medische zorg. Dus bijvoorkeur niet bergen en/of slepen van bootjes.. Dat laten we graag aan andere partijen over..

De Chester kan in zijn eentje niet 50 slachtoffers aan.. En volgens mij kan dat geen enkele boot in deze regio..

Het Ketelmeer ligt ook in de gebied van de Kustwacht. Deze zal ons bijvoorbeeld alarmeren of de andere meldkamers ons gaan alarmeren is nog niet duidelijk.
We werken in het gebied van 3 veiligheidsregio's. Met 2 van de 3 regio's zitten we reeds om tafel., Het is me nog te vroeg om over de samenwerking met de genoemde partijen publiekelijk uitspraken te doen ? geloof me als alles rond is, horen jullie meer..

Er stroomt voorlopig nog heel veel water door de IJssel voor dat we helemaal operationeel zijn..


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #65 Gepost op: 3 januari 2007, 16:01:39
Rescue is er al een datum die als uitgangspunt genomen wordt en kun je een kaartje laten zien met de beoogde ligplaats ??
Ben benieuwdt ?
hulpdiensten-spotter


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #66 Gepost op: 4 januari 2007, 19:56:14

Wat betreft de brandweer, die hebben zelf een boot.

Bron: www.brandweerkampen.nl

Groeten,
Mark


Zeer recentelijk ben ik op een info avond van de Kamper brandweer geweest en op die avond werd daar
net de nieuwste aanwinst naar binnen gereden.
Een splinternieuwe boot (eentje met hydrojet) welke er al een heel stuk beter uitziet dan de oude (vertrouwde).
Het duikteam was er zeer mee in zijn nopjes, en wellicht zal hij ook snel op hun website te zien zijn.

De link onder de foto is overigens verkeerd, het moet zijn
www.brandweerkampen.net
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #67 Gepost op: 5 januari 2007, 14:30:10
Rescue is er al een datum die als uitgangspunt genomen wordt en kun je een kaartje laten zien met de beoogde ligplaats ??
Ben benieuwdt ?

Zoals in het eerste en tweede artikel staat moet de hele boel in maart draaien.... Misschien kan Hans klok een drijvend reddingsstation toveren??? Of ligt het station al bij iemand in de achtertuin of sloot?

Al met al lijkt het idee mij goed, maar aan een reële planning ontbreekt het in mijn ogen! (ik val in herhaling... ;))

Groeten,
Mark

[op persoonlijke titel, zoals altijd]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #68 Gepost op: 5 januari 2007, 15:21:36
Zoals in het eerste en tweede artikel staat moet de hele boel in maart draaien.... Misschien kan Hans klok een drijvend reddingsstation toveren??? Of ligt het station al bij iemand in de achtertuin of sloot?

Al met al lijkt het idee mij goed, maar aan een reële planning ontbreekt het in mijn ogen! (ik val in herhaling... ;))

Groeten,
Mark

[op persoonlijke titel, zoals altijd]

Tja, Mark wat zal ik zeggen..  We zijn 1,5 jaar bezig... en we hebben hoge ambities..  En misschien gaat het nog lukken ook en misschien moeten we onze ambities in de planning bijstellen..  Weet je misschien ook hoelang het geduurd heeft om KNRM station Elburg uit de grond te stampen ?.. In Maart is de aftrap en hopelijk al op de plek langs de IJssel, maar dan zijn we nog niet klaar..  Een drijvend boothuis zit hellaas nog niet in de plannen voor dit voorjaar.?  Maar er zijn gelukkig ook andere oplossingen mogelijk..


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #69 Gepost op: 5 januari 2007, 15:40:13
Tja, Mark wat zal ik zeggen..  We zijn 1,5 jaar bezig... en we hebben hoge ambities..  En misschien gaat het nog lukken ook en misschien moeten we onze ambities in de planning bijstellen..  Weet je misschien ook hoelang het geduurd heeft om KNRM station Elburg uit de grond te stampen ?.. In Maart is de aftrap en hopelijk al op de plek langs de IJssel, maar dan zijn we nog niet klaar..  Een drijvend boothuis zit hellaas nog niet in de plannen voor dit voorjaar.?  Maar er zijn gelukkig ook andere oplossingen mogelijk..


Zo wordt het dus niet in de krantenartikelen weergegeven.... dat kan ik toch zeker niet helpen? Misschien had je van te voren het artikel eens grondig moeten doorlezen, zodat je mening weergegeven wordt, zoals jij die aan de verslaggever hebt weergegeven. Bovendien getuigen de beide huis-aan-huis-blaadjes nou niet echt van journalistieke kunde. De RBZ heeft ook wel eens een interview in de Swollenaer of Sassenpoorter gezet, maar dat is omdat we nou eenmaal niet verder dan Zwolle hoeven te reiken, wat betreft ledenwerving en promotie. Wellicht dat een artikel in de regionale krant "De Stentor" meer indruk op me had gemaakt.

De beide artikelen komen op mij over alsof er ergens een maart 2007 een boothuis uit de lucht komt vallen en dan naast de Eilandbrug in Kampen ligt. Dat lijkt mij namelijk, ook al zou je het al 1,5 jaar voorbereiden, onmogelijk. In het artikel dat ik plaatste was zelfs de gemeente Kampen (da's wel een belangrijke partner) nergens van op de hoogte.

En iets tijdelijks zal toch zeker ook goedkeuring van de gemeente moeten hebben....

Hoe lang het in Elburg geduurd heeft? Geen idee, ik kan het voor je navragen bij de KNRM, maar het duurde vast langer dan 1,5 jaar en drie maanden, hoewel het boothuis van KNRM Elburg prima past in de aanwezige infrastructuur van de jachthaven. Daarvoor hoefden geen bergen voor verzet te worden (of gebeld te worden met Hans Klok  ;D )

Groeten,
Mark