Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 124343 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #90 Gepost op: 10 april 2007, 16:59:27
En Rescue,
Nu het seizoen voor de watersport is begonnen is het 24/7 team al inzetbaar?
En met elk ac en het KWC al geode afspraken kunnen maken ??
Kom naar Sailkampen, daar zullen we ons presenteren.. (tot zolang blijft het nog even radio-stilte..)

Ik zie prachtige foto's van een demo..maar geen inhoudelijke presentatie. Ben erg benieuwd dus...kom maar op!  8)
[img]/img]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #91 Gepost op: 10 april 2007, 19:37:22
Volledige Operationeel zijn we nog niet..

Er zijn nog twee grote obstakels en paar kleine opstakels..

Tijdens Sail hebben we 15 nieuwe aanmeldingen voor vrijwilligers voor met name het Water Rescue team gekregen.. Dit maakt de bezettings probleem voor 24 uur dienstverlening aanzienlijk kleiner.. Als het grote deel van de mensen door de sollicitatie en trainingsprocedures komen, kunnen we de 24 uur dienstverlening leveren..

Tweede obstakel, is dat we wel een tijdelijke ligplaats hebben, echter dat we daar aanzienlijk moeten investeren in de beveiliging en de aanrijroute voor vrijwilligers te lang naar onze zin is..  We zijn ook nog met twee andere oplossingen bezig..

De exploitatiebegroting is nagenoeg gedekt..
De investeringbegroting is nog lang niet gedekt.. Echter we hebben een aantal toezeggingen gehad, die mogelijk dat probleem oplossen..

Ach er zijn nog wel een paar uitdagingen te gaan, voor dat we optimaal draaien..  De ambities blijven hoog..  We hebben ons nu goed kunnen presenteren en de reacties zijn allemaal zeer positief..  Dus misschien dat Sail ons een net het zetje in de rug geeft om een de laatste hobbels te nemen en misschien duurd het nog iets langer..

Ook al hadden we nu een drijvend boothuis langs de IJssel waren we nog lang niet klaar, sommigen dingen gaan absoluut sneller dan verwacht en een paar belangrijke dingen gaan absoluut langzamer..  
Kijk als iemand ons nu 500.000 euro stort, hebben we nog maar 1 klein hobbeltje te nemen..  ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #92 Gepost op: 11 april 2007, 15:00:15
Iemand had gevraagd om een kaartje van ons (geplande) inzetgebied..



Voor het Reddingstation Kampen, word het inzetgebied verdeeld in twee delen.

Primair Inzetgebied :
  • Kop van de IJssel/IJsselmond
  • De IJssel van Kampen tot aan Wilsum,
  • Zwarte Meer,
  • Ketelmeer tot aan de Ketelbrug
  • Vossemeer, incl. Roggebotsluis

Secondair Inzetgebied :
  • IJsselmeer, Indien nodig voor ondersteuning KNRM station URK
  • Drontermeer, Veluwemeer, Wolderwijd, Ondersteuning KNRM Station Elburg
  • IJssel tot aan Hattem
Dit gaat in als we een aanlegplek hebben nabij de Eilandbrug (N50)


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #93 Gepost op: 11 april 2007, 16:13:49
mooi kaartje en erg duidelijk.. is het al gelukt om alarmering via de ac's en den helder rescue te verkrijgen.
ik zie ook dat er afspraken zijn met knrm elburg en urk ,goed dat samen kan gaan ,raakt urk wel een stuk inzetgebied kwijt .
en nu wachten op de 1e inzet Rescue en natuurlijk wat voor soort klus dit gaat worden   spannend voor jullie ........
hulpdiensten-spotter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #94 Gepost op: 11 april 2007, 17:50:50
KNRM Urk raakt niets kwijt, ze krijgen er hulp bij...  ;),

We hebben de afgelopen week al twee inzetjes gehad. Beide bootjes met motorpech...  Eentje op de IJssel en eentje op het Vossemeer..  We hebben nog geen ei gelegd of we elke incident zullen publiceren of niet...

Informeel gebeurd er al veel, echter We zijn nog druk bezig met alle afspraken met alle ketenpartners te formaliseren..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #95 Gepost op: 12 april 2007, 18:46:48
http://www.destentor.nl/kampen/article1302688.ece

 12 april 2007

Waterambulance voor moeilijk begaanbare plek
door Pieter Steenbergen

KAMPEN - De particuliere Stichting MedicalRescue.NL probeert voet aan wal te krijgen bij de gemeente Kampen.

De vrijwilligersorganisatie verleent sinds anderhalf jaar acute hulp bij incidenten op het water. "Op de reddingsboot van de brandweer na, zijn er geen boten die bij ongevallen op de IJssel, Ketelmeer, Zwarte Meer en Vossemeer uit kunnen varen. Is de brandweer druk met een auto te water in de gracht, dan zijn ze niet beschikbaar voor andere incidenten. De reddingsboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij liggen in Urk en Elburg. Die doen er dertig minuten over om dit gebied te bereiken. Als we onze plannen realiseren, scheelt dat tien minuten", zegt voorzitter Peter Adema van MedicalRescue. Het liefst zou de reddingsclub een plekje krijgen bij de Eilandbrug. "Vrijwilligers uit heel Kampen kunnen die plek snel bereiken. We liggen momenteel met een reddingsstation bij de Roggebotsluis. Maar daar zit een sluis tussen en een zone langzaam varen, waardoor we niet snel genoeg ter plaatse zijn. Watertoerisme speelt een grote rol in Kampen en er is een sterke groei van partyboten in de nabije omgeving. Uit onderzoek van de Kustwacht en de KNRM blijkt dat er een sterke behoefte is aan een snelle reddingsboot."

De stichting presenteert zich als aanvulling op de reguliere diensten. Adema: "We zijn geen concurrenten, maar zeker op moeilijk begaanbare plekken is het wenselijk dat redding en medische zorg kunnen worden toegepast door één team. Bij ons ligt de nadruk op medische zorg. Een commercieel sleep- en bergingsbedrijf gaan we niet in de weg zitten."

Het afgelopen jaar kwam MedicalRescue zo'n vijftien keer in actie. "We reageren op alle incidenten op het water. Denk aan een giek tegen het hoofd of motorpech, ongelukken waar het duikteam van de brandweer niet op afgaat. Wij worden gealarmeerd door de Nederlandse Kustwacht en een enkele keer door 112, maar nog niet door de meldkamer van de brandweer. Wellicht gebeurt dat in de toekomst."

MedicalRescue ontvangt geen subsidie, maar leeft van giften. Zo is de nieuwe uitrusting (droogpakken) mogelijk gemaakt door een bijdrage van deltaWonen (2500 euro). "We willen graag een drijvend boothuis, dan is je boot minder kwetsbaar. Maar dat kost drie ton. Hoewel dit lang leeft, nemen we binnen twee weken formeel contact op met de gemeente om onze plannen te bespreken."


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #96 Gepost op: 13 april 2007, 12:37:04
De Stentor, Regio Editie Kampen, Donderdag 12 april 2007









bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #97 Gepost op: 13 april 2007, 16:09:19
Ik heb met iemand gesproken die bij de Sail Kampen is geweest. Hij heeft daar van Peter een foldertje ontvangen. Komend weekend zal ik dat eens bekijken.

Wat dat betreft was deze persoon niet erg onder de indruk van het hele Rescue-gebeuren, maar dat zal er wel aanliggen dat ik hem al jarenlang kwel met preventie i.p.v. repressie van waterongevallen. Zo miste hij preventief toezicht bij de kades. Veel meer dan een EHBO-post en een razende reddingsboot heeft hij niet kunnen ontdekken.

Ik kan me nog de opening van de Eilandbrug herinneren, waarbij we ook de nadruk legden op preventie langs de waterkanten en met een boot op de IJssel patrouilleerden.

Uiteraard is de doelstelling van MR repressie en ik denk dat je dat wel bereikt met een demo, zoals gegeven op Sail Kampen. Voor evenementen als Sail is het mijns insziens logischer om een preventieve reddingsbrigade in te schakelen, met uiteraard repressieve capaciteiten.

Zondag zal ik zoals gezegd het foldertje eens bekijken en mogelijk nog een mening daarover plaatsen. Voorlopig ben ik druk met de voorbereidingen van het Bevrijdingsfestival Overijssel.

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #98 Gepost op: 13 april 2007, 17:04:48
Ik heb met iemand gesproken die bij de Sail Kampen is geweest. Hij heeft daar van Peter een foldertje ontvangen. Komend weekend zal ik dat eens bekijken.

Wat dat betreft was deze persoon niet erg onder de indruk van het hele Rescue-gebeuren, maar dat zal er wel aanliggen dat ik hem al jarenlang kwel met preventie i.p.v. repressie van waterongevallen. Zo miste hij preventief toezicht bij de kades. Veel meer dan een EHBO-post en een razende reddingsboot heeft hij niet kunnen ontdekken.

Ik kan me nog de opening van de Eilandbrug herinneren, waarbij we ook de nadruk legden op preventie langs de waterkanten en met een boot op de IJssel patrouilleerden.

Uiteraard is de doelstelling van MR repressie en ik denk dat je dat wel bereikt met een demo, zoals gegeven op Sail Kampen. Voor evenementen als Sail is het mijns insziens logischer om een preventieve reddingsbrigade in te schakelen, met uiteraard repressieve capaciteiten.

Zondag zal ik zoals gezegd het foldertje eens bekijken en mogelijk nog een mening daarover plaatsen. Voorlopig ben ik druk met de voorbereidingen van het Bevrijdingsfestival Overijssel.

Groeten,
Mark

Mark,  

Je heb helemaal gelijk als je zegt dat er preventief een reddingsunit en langs de waterkanten toezicht gehouden had moeten worden.
We hebben dat de organisatie zelfs gratis aangeboden..  Dit was niet nodig. Het hele incidentmanagement lag bij de Politie en KLPD te water.. Preventief toezicht was niet nodig en werd gedaan door Politie en stadwacht.. Onze bemoeienis in deze was niet nodig..
Volgens de organisatie was de brandweer, de KLPD, de KNRM en de mariniers volledig compleet beschikbaar voor repressief optreden.

Achteraf, was de KLPD er niet volledig en Maandag er pas om 15:00 op de maandag.. en 's avonds al niet meer aanwezig
De KNRM was er alleen met PR-middelen en niet met Redcapaciteit, De brandweer was alleen zaterdag op het water om een fotograaf rond te varen..
De Mariniers wisten van niets. en zouden ons wel komen bijstaan als het nodig was..

Wij hebben ons gelukkig kunnen concentreren op de onze demonstraties en onze presentatie aldaar en een paar kleine incidentjes waar we repressief hebben moeten opgetreden.. Het Rode Kruis team en ons team zullen de organisatie van feedback voorzien over wat mogelijke verbeter punten zullen zijn..

Als je evenement preventief goed had willen afdekken door de hele stad en langs alle havens, had er een adequaat integraal incident management en 5 boten en 60 man op de kade moeten zetten.. (Alle drie de havens, langs de kade, in de binnenstad langs de grachten..)  tja hoever moet je gaan...
Dat was allemaal niet nodig.. En achteraf is er bijna niets gebeurd.. Dus had de organisatie van Sail misschien wel gelijk..

Bij evenementen inzetten van SMR staat het voorkomen van incidenten voorop.. Dus we zijn er niet alleen voor repressieve taken.. Echter we waren daar niet voor ingehuurd..
Voor SMR was het grotendeels een PR campagne en die was succesvol..

In 2010 is er pas een volgende Sail, misschien gaat de organisatie wat met de aanbevelingen doen.., Ieder zo zijn verantwoordelijkheid.. toch ?


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #99 Gepost op: 13 april 2007, 21:12:59
Rare jongens, die jongens van Sail.

Als je in Zwolle wilt bungee-roeien (ook op Sail) dan moet je daar een brigade bij inhuren; hetgeen trouwens bij alle (risicovolle) evenementen op het water is.

Zo zie je maar wat er allemaal anders is als je gemeentegrens passeert!

Groeten,
Mark