Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 126341 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #130 Gepost op: 3 mei 2007, 08:04:46
Nee was aan het werk om die tijd,mischien kan rescue het zeggen
hulpdiensten-spotter


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #131 Gepost op: 16 mei 2007, 11:21:17
't is stil rondom het nieuwe reddingsstation op de ijssel en het ketelmeer,ik hoor ze nauwelijks op de scanner inmelden bij het kustwachtcentrum,lukt het allemaal nog voor het eigelijke (drukke) watersportsezoein begint.??? ??? ??? ???
hulpdiensten-spotter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #132 Gepost op: 18 mei 2007, 21:08:22
Tussentijdse update..

Onze geplande tijdelijke voorziening blijkt niet te werken.. Dus de aanlegplek aan de IJssel laat even op zich wachten..  Wel hebben we veel belovend gesprekken gehad, die ons wat moed geven om op tijd klaar te zijn..

We komen nog wat centjes te kort om volledig operationeel te worden.. Maar ook dat lijkt niet onmogelijk.. Echter garanties hebben we nog niet..

we hebben tijdens de IVIC wel leuke contacten opgedaan.. En mensen die erg geinterresseerd zijn in de technieken en materialen die we gebruiken.. We hebben afspraken gemaakt om met een aantal organisaties onder de noemer "Buiten spelen voor volwassen" wat gezamenlijk te gaan oefenen en hun ook te laten kennis maken met de technieken die we onze vrijwilligers leren en gebruiken..

Een paar foto's van de IVIC..







Over de reddingstation aan de IJssel hoop ik binnenkort wat meer te berichten..  We melden trouwens nu alleen incidenten naar kustwacht waar we assistentie voor nodig hebben, Verder zijn we vollop aan het trainen.. De trainingsmissies worden alleen aan de kustwacht gemeld, als er een verwachting als we met vuurwerk gaan spelen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #133 Gepost op: 28 mei 2007, 13:12:00
Over de reddingstation aan de IJssel hoop ik binnenkort wat meer te berichten..  We melden trouwens nu alleen incidenten naar kustwacht waar we assistentie voor nodig hebben,


Mmmm, wij melden juist alles aan de kustwacht. Om te voorkomen dat iemand anders uitvaart voor iets dat wij al aan het oplossen zijn. Als ze dan toch nog voor niets uitvaren is het hun probleem.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #134 Gepost op: 28 mei 2007, 13:40:18
Mmmm, wij melden juist alles aan de kustwacht. Om te voorkomen dat iemand anders uitvaart voor iets dat wij al aan het oplossen zijn. Als ze dan toch nog voor niets uitvaren is het hun probleem.

Henk

Als we langs een surfer varen die niet aan de overkant kan komen, of een bootje, dat 5 meter van de sluis met motorpecht ligt. Helpen we die even zonder daar verder melding van te maken.. Of als een roeibootje lek is, en het is kleine moeite om ze ff te helpen en kost geen tijd en geen extra resources en het gaat niet of nauwelijks ten koste van onze inzetbaarheid bij grotere incidenten, is het niet zinvol om de kustwacht daar mee lastig te vallen. Dat is gewoon passantenhulpverlening.  Elke ander soortige incident word natuurlijk gewoon gemeld.
De Schipper c.q. Incidentmanager maakt daarin een eigen afweging..
Melden om Melden of Melden om zogenaamd in de picture te blijven vinden we wat onzin..  En voor dit soort klusjes "uitrukberichten te maken" vinden we te veel ophef..

Aan de andere kant kost zo'n klusje wel veel tijd, gaat ten koste van onze inzetbaarheid, melden we natuurlijk wel..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #135 Gepost op: 28 mei 2007, 15:29:15
Als we langs een surfer varen die niet aan de overkant kan komen, of een bootje, dat 5 meter van de sluis met motorpecht ligt. Helpen we die even zonder daar verder melding van te maken.. Of als een roeibootje lek is, en het is kleine moeite om ze ff te helpen en kost geen tijd en geen extra resources en het gaat niet of nauwelijks ten koste van onze inzetbaarheid bij grotere incidenten, is het niet zinvol om de kustwacht daar mee lastig te vallen. Dat is gewoon passantenhulpverlening.  Elke ander soortige incident word natuurlijk gewoon gemeld.
De Schipper c.q. Incidentmanager maakt daarin een eigen afweging..
Melden om Melden of Melden om zogenaamd in de picture te blijven vinden we wat onzin..  En voor dit soort klusjes "uitrukberichten te maken" vinden we te veel ophef..

Aan de andere kant kost zo'n klusje wel veel tijd, gaat ten koste van onze inzetbaarheid, melden we natuurlijk wel..

Je meldt niet om jezelf te promoten, maar om te voorkomen dat de surfer die niet aan de kant kan komen door een passerende automobilist die 112 belt een alarmering wordt die straks langs verschillende kanalen gaat lopen. Het coördineren van de kustwacht gaat alleen als alle incidenten gemeld worden. Tot aan een stuk plastic op de dijk kan nog reden voor een alarmering zijn, te voorkomen door het even op te ruimen. Een van de door de overheid opgelegde doelstellingen aan de kustwacht, het doelmatig inzetten van mens en middelen, kan alleen behaald worden als zij ook op de hoogte gesteld wordt van de bewegingen en de verdichtingen van de eenheden. Natuurlijk moet je jezelf dan niet zien als passant...

Het wordt al minder als je je  -zoals hier gisteren weer gebeurde- pas meldt als je ter plaatse bent na uitgevaren te zijn voor een motorstoring. Ook dan kan al een parallelle melding zijn gaan lopen en vaart er iemand mogelijk voor niets en dat is iets dat ten alle tijde voorkomen moet worden.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #136 Gepost op: 28 mei 2007, 15:35:12
Je meldt niet om jezelf te promoten, maar om te voorkomen dat de surfer die niet aan de kant kan komen door een passerende automobilist die 112 belt een alarmering wordt die straks langs verschillende kanalen gaat lopen. Het coördineren van de kustwacht gaat alleen als alle incidenten gemeld worden. Tot aan een stuk plastic op de dijk kan nog reden voor een alarmering zijn, een reden om dat op te ruimen. Een van de doelstellingen, het doelmatig inzetten van mens en middelen, kan alleen behaald worden als zij ook op de hoogte gesteld wordt van de bewegingen en de verdichtingen van de eenheden. Natuurlijk moet je jezelf dan niet zien als passant...

Het wordt al minder als je je  -zoals hier gisteren weer gebeurde- pas meldt als je ter plaatse bent na uitgevaren te zijn voor een motorstoring. Ook dan kan al een parallelle melding lopen en vaart er iemand mogelijk voor niets en dat is iets wat voorkomen moet worden.

Henk

Zodra we volledige operationeel zijn, zullen we daarover aanvullende afspraken maken met de kustwacht.. echter in de voorbeelden die we noemden kwamen we als passant langs.  Dus toevallig en niet gealarmeerd, en er was ook geen alarmering daarover..
Verder zou het aardig zijn, als de kustwacht alle reddingseenheden kan volgen door middel van tracking and tracing, is ze nog veel meer op de hoogte en weten ze tot op de meter nauwkeurig waar we zijn en wat onze status is..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #137 Gepost op: 28 mei 2007, 15:43:01
Zodra we volledige operationeel zijn, zullen we daarover aanvullende afspraken maken met de kustwacht.. echter in de voorbeelden die we noemden kwamen we als passant langs.  Dus toevallig en niet gealarmeerd, en er was ook geen alarmering daarover..
Verder zou het aardig zijn, als de kustwacht alle reddingseenheden kan volgen door middel van tracking and tracing, is ze nog veel meer op de hoogte en weten ze tot op de meter nauwkeurig waar we zijn en wat onze status is..

Hoe weet je dat ergens geen alarmering over is?  Omdat je hoopt dat anderen het wel melden als ze wat gaan doen? Kan jij het echt zien als iemand vanuit de auto 112 belt?
Ik vind dat je je uitstekend presenteert als reddingsboot, inclusief blauw zwaailicht. Met jezelf dan een passantenstatus aanmeten tot je volledig operatoneel doe je jezelf (en collega's) tekort.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #138 Gepost op: 8 juni 2007, 10:28:55
terug naar topic,
meende van de week de chester in te horen melden bij de kustwacht maar weet niet of dat voor een inzet was ,of voor oefening?  is er al weer een update van het nieuwe reddingsstaion en de operationele mannen (lees; en vrouwen natuurlijk).
 :(
hulpdiensten-spotter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #139 Gepost op: 8 juni 2007, 11:00:01
Dat kan, en gisteren kan je ook ons gehoord hebben, echter we zaten toen op het Drontermeer.., Dit weekend zitten we ook veel op het water..

Korte update..

Het trainen van de ploeg concentreert zich nu op twee fronten..

Zwemmen in stromend water,
Werken in wetlands, moerasachtige gebieden, rietvelden etc..
Werken op gladde dijken en touwtechnieken..

Met de interim locatie aan de IJssel lopen we flinke vertraging op.  De onderhandelingen daarin lopen nog.  De exploitatiebegroting is rond, echter de investeringsbegroting nog niet.. Daar gaapt nog een flink budgetair gat..
We zijn gestart met flinke ambities, en daar gaan we meer door.., Echter natuurlijk weten we ook dat we nog flink wat moeten doen.. en dat het soms lastig is, om neuzen te richten..
Gelukkig vinden steeds meer mensen dat we goede initieven nemen.. Echter de partijen die er ook belang bij hebben stellen niet op korte termijn middelen beschikbaar..

De vertraging is met name erg voor de watersporters in dat gebied, echter daarmee is nog geen Man over boord.. In het ergste geval blijft dit seizoen bij het langere aanvaartijden en dan mindere beschikbaarheid van vrijwilligers.. Echter we werken er had aan om dat anders te laten zijn.

Daarnaast hebben we ook andere zaken die we moeten doen.. En iedereen doet het in z'n vrije tijd.. Het dat vergt metname van de bestuurders en andere vrijwilligers veel inspanning..