Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 124152 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #220 Gepost op: 25 juni 2008, 13:38:18
Inmiddels meer informatie....  

In tegenstelling tot mijn eerdere informatie, is er wel sprake van een getuige die de man in het water heeft zien vallen, en is er direct gealarmeerd.  De duikteams zijn opgeschaald en pas na 1 uur zijn ze overgegaan naar Kadaver Search..
Vind de terminologie die je gebruikt niet zo vriendelijk..ik denk dan aan een koe of ander dier. 8)  slachtoffer, stoffelijk overschot etc is iets nettere benaming....

"IJSSELMUIDEN -  Politie en brandweer zijn dinsdag sinds het begin van de avond in het water van de IJssel bij IJsselmuiden op zoek naar een man die overboord van een pleziervaartuigje zou zijn geslagen. Dat heeft de politie gemeld. Opvarenden van een vrachtschip hadden de man van de boot zien vallen en waarschuwden de politie. Het slachtoffer was alleen aan boord van het vaartuig. Het ongeval gebeurde bij een zogenoemd zandgat, waar het op sommige plekken 15 meter diep kan zijn. "
[img]/img]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #221 Gepost op: 25 juni 2008, 17:11:20
Vind de terminologie die je gebruikt niet zo vriendelijk..ik denk dan aan een koe of ander dier. 8)  slachtoffer, stoffelijk overschot etc is iets nettere benaming....

"IJSSELMUIDEN -  Politie en brandweer zijn dinsdag sinds het begin van de avond in het water van de IJssel bij IJsselmuiden op zoek naar een man die overboord van een pleziervaartuigje zou zijn geslagen. Dat heeft de politie gemeld. Opvarenden van een vrachtschip hadden de man van de boot zien vallen en waarschuwden de politie. Het slachtoffer was alleen aan boord van het vaartuig. Het ongeval gebeurde bij een zogenoemd zandgat, waar het op sommige plekken 15 meter diep kan zijn. "

Mij excuses voor het gebruiken van vaktaal..    "Kadaver-search" is een zoek techniek voor het zoeken naar stoffelijk overschot.  
Kadaver-berging is de samenstel van technieken om met zoveel behoud van bewijslast, het bergen van een stoffelijke overschot.  Echter voor nabestaanden zal je dat anders noemen..

Ik was in de veronderstelling, uit eerdere berichtgeving dat er een paar uur tussen zat, tussen het plaats vinden van het incident en alarmeren van het uitrukken van de hulpdiensten.  waardoor ik me afvroeg waarom er met zoveel materieel en manschappen werd gezocht..  Echter bij het natrekken van informatie bleek, dat er direct is gealarmeerd en ook direct een response is geweest..


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #222 Gepost op: 25 juni 2008, 17:32:40
Mij excuses voor het gebruiken van vaktaal..    "Kadaver-search" is een zoek techniek voor het zoeken naar stoffelijk overschot.  
Kadaver-berging is de samenstel van technieken om met zoveel behoud van bewijslast, het bergen van een stoffelijke overschot.  Echter voor nabestaanden zal je dat anders noemen..

Ik was in de veronderstelling, uit eerdere berichtgeving dat er een paar uur tussen zat, tussen het plaats vinden van het incident en alarmeren van het uitrukken van de hulpdiensten.  waardoor ik me afvroeg waarom er met zoveel materieel en manschappen werd gezocht..  Echter bij het natrekken van informatie bleek, dat er direct is gealarmeerd en ook direct een response is geweest..

excuus aanvaard, nieuwsgierig als ik ben ook even gegoogled...er is niets over kadaver search /kadaver recovery etc te vinden, behalve jou reacties hier en 1 particuliere website. Als het vaktaal is had ik het eigenlijk wel op meer plaatsen verwacht?  8) maar zal m onthouden dan weet ik de volgende keer wat er mee bedoelt wordt!
[img]/img]


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #223 Gepost op: 25 juni 2008, 17:34:20
Peter,

De term kadaver- search (met of zonder streepje ertussen, of aan elkaar geschreven) kom ik op iGoogle 3x tegen. In alle 3 gevallen is dit woord door jou gebruikt (het verwijst naar jouw sites of opmerkingen op dit forum). Kadaverrecovery komt in Google 1x voor.....ook in een verwijzing naar een bericht van jouw hand.

Jij noemt het vaktaal. Dan zou ik dit woord vaker moeten tegenkomen. Bij de brandweer wordt deze term niet gebruikt, bij de politie ook niet Daar spreekt men gewoon Nederlands en heeft het over bergen. Heb je deze vaktaal zelf geïntroduceerd? Ik kan me voorstellen dat anderen zich aan deze vaktaal storen. Waar kan ik meer lezen over Kadaversearch???? Je bent me net voor Erny.....Tijdens het schrijven van mijn bericht kreeg ik de melding dat je me voor was.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #224 Gepost op: 25 juni 2008, 17:53:34
Welk vak ???


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #225 Gepost op: 25 juni 2008, 20:00:35
De correcte benaming is cadaver search, cadaver recovery..

Onderdelen van K9 (Zoekhonden trainingen),  Insarag Guidelines,

http://www.nasar.org/nasar/


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #226 Gepost op: 25 juni 2008, 20:31:55
Ik kom vooralsnog alleen de door jouw gebruikte vaktaal tegen in combinatie met zoekhonden. Niet in combinatie met brandweerduikers etc.

Ik denk alleen dat het makkelijker is de taal van de Nederlandse hulpverleners te spreken..........Misschien dat je dan makkelijker in gesprek komt met ze. Want als ik terug ga naar het onderwerp: Er is nog steeds geen reddingsstation aan de IJssel. Wanneer komt dat station er????


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #227 Gepost op: 25 juni 2008, 21:39:21
Ja wanneer komt dat station er nou eens!
Er wordt al 2 jaar lang van alles in speciale vakjargon uiteengezet over het Station, en nu lees ik weer dingen over ketenpartners, het klinkt allemaal heel mooi maar wanneer komt er eens iets van de grond?

nouja de website is er in ieder geval al!
Wanneer kunnen we verwachten dat jullie officeel inzetbaar worden?

Groet,

Tim


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #228 Gepost op: 26 juni 2008, 11:47:50
Ik snap echter niet waarom voor kadaver-search en berging er een grip 1 afgekondigd moest worden.. Maar ik zal het eens navragen bij de brandweer..

Laat je dan gelijk eens voorlichten over GRIP-procedures. Zelfs wanneer het om een bergingsactie was gegaan, had er ook gewoon GRIP 1 afgekondigd kunnen worden door 1 van de hulpdiensten. Heeft niets te maken met spoedeisend karakter van een melding, maar alleen maar met een georganiseerde overlegstructuur. Tijdens de halve marathon in Zwolle is zelfs GRIP 1 afgekondigd zonder dat er al sprake was van een incident, puur uit voorzorg.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #229 Gepost op: 26 juni 2008, 12:40:30
Ik kom vooralsnog alleen de door jouw gebruikte vaktaal tegen in combinatie met zoekhonden. Niet in combinatie met brandweerduikers etc.

Zoek dan eens op PSD (Public Safety Divers)..  Er zijn ontwikkelingen, waarbij de politie ook forensiche duikers gaat inzetten voor dit soort werk, en dit mogelijk geen taak meer is voor brandweerduikers.. (zie een andere discussie op het forum )

Ik ken de grip procedures,  echter bij kadaver-search is dit hooguit een samenwerking tussen dregteams, , en duikers, (Lees politie en brandweer) Coordinatie Plaats Incdent.  De vraag die je kan stellen is zelfs of een dreg niet een beter middel is, dan brandweer duikers.. gezien de risico's die duiken met zich mee brengt.  Echter door dat ik beschikte over onjuiste informatie bleek mijn verbazing onterrecht,

ja, Reddingstation Kampen komt er.. .. Echter ik kan en mag nog geen officiele datum hier neer zetten..  Ik ben ook gebonden aan afspraken..  :-X
Ik mag wel zeggen, dat er weldegelijk concrete voortgang is..