Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 124117 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #260 Gepost op: 6 juli 2009, 13:05:23
Tot ongeveer een uur na het te water gaan kun je nog spreken van een redden, daarna zou je het bergen moeten noemen.

Voordeel van de voorzichtige opzet zoals Rescue die kiest is wel dat je niet in iemands vaarwater zit, je ontmoet minder tegenstand zolang je geen praktische inzet pleegt. Zelfs de KNRM heeft indertijd moeten vechten voor een plek in Harderwijk. Het werd daardoor dan uiteindelijk ook Elburg, met niet onverdienstelijke hulp van een particulier.

Medical Rescue legt de lat heel hoog en dat maakt een start niet makkelijker. Ik denk dat juist door die hoge lat en kunde er partijen zullen zijn die minder opgeleid zijn en ben bang dat tegen de tijd dat Peters club echt zal operationeel zijn, hij al zijn communicatieve vaardigheden nodig zal hebben om zijn plaats in de hulpverlening te verdienen cq te behouden.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #261 Gepost op: 6 juli 2009, 16:00:41
Het oogt alsof peter het een en anderrheeft geleerd vanuit het verleden door eerst het een en ander voor elkaar te hebben voordat je de publiciteit opzoekt, dat klinkt erg verstandig. Hiernaast heeft Kampen het voordeel dat er weinig hulpverleners te water in de buurt zijn waardoor er mogelijkheden zijn. Tijd zal het leren of het financiele plaatje rond komt.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #262 Gepost op: 6 juli 2009, 16:36:23
Volgens mij is daar de brandweer, de politie te water en de Orca behoorlijk aktief. Zit daar niet ook al een reddingsbrigade van Willem van de Kooi?


Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #263 Gepost op: 6 juli 2009, 18:35:37
Soms kan het ook "politiek"handig zijn je gezicht te laten zien, dat is meer wat ik bedoelde.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #264 Gepost op: 6 juli 2009, 23:07:00
Tot ongeveer een uur na het te water gaan kun je nog spreken van een redden, daarna zou je het bergen moeten noemen.

Voordeel van de voorzichtige opzet zoals Rescue die kiest is wel dat je niet in iemands vaarwater zit, je ontmoet minder tegenstand zolang je geen praktische inzet pleegt. Zelfs de KNRM heeft indertijd moeten vechten voor een plek in Harderwijk. Het werd daardoor dan uiteindelijk ook Elburg, met niet onverdienstelijke hulp van een particulier.

Medical Rescue legt de lat heel hoog en dat maakt een start niet makkelijker. Ik denk dat juist door die hoge lat en kunde er partijen zullen zijn die minder opgeleid zijn en ben bang dat tegen de tijd dat Peters club echt zal operationeel zijn, hij al zijn communicatieve vaardigheden nodig zal hebben om zijn plaats in de hulpverlening te verdienen cq te behouden.

Henk
Ja, we leggen de lat hoog,  maar niet onrealistisch,  we hebben wel wat pech gehad, waardoor er financieel beperkingen..

Het oogt alsof peter het een en anderrheeft geleerd vanuit het verleden door eerst het een en ander voor elkaar te hebben voordat je de publiciteit opzoekt, dat klinkt erg verstandig. Hiernaast heeft Kampen het voordeel dat er weinig hulpverleners te water in de buurt zijn waardoor er mogelijkheden zijn. Tijd zal het leren of het financiele plaatje rond komt.

9910001

Absoluut, we communiceren pas weer, als alle vitale stappen, ook echt de gestelde service parameters kunnen waar maken..
Volgens mij is daar de brandweer, de politie te water en de Orca behoorlijk aktief. Zit daar niet ook al een reddingsbrigade van Willem van de Kooi?

In het beoogd primair inzetgebied hebben direct te maken met brandweer kampen, en KNRM Urk en de KLPD te water.  Twee bergers zijn Hebo en Post uit Urk.
In het secondair inzetgebied hebben we KNRM Elburg, Reddingsbrigade Veluwemeer, Brandweer Zwolle, Brandweer Elburg, Harderwijk, Brandweer Flevoland.  We hopen dat we niet te veel in het secondair gebied actief hoeven zijn..  We komen daar alleen voor evenementen of als men assistentie van ons nodig heeft..

Soms kan het ook "politiek"handig zijn je gezicht te laten zien, dat is meer wat ik bedoelde.
We zijn redelijk zichtbaar voor diverse activeiten..  En we presenteren ons regelmatig in ons inzetgebied, voor demonstraties, evenementen en trainingen.. en we beantwoorden vele vragen en we krijgen langzaam wat Wind in de rug in plaats van tegenwind.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #265 Gepost op: 24 augustus 2009, 17:00:08
Ben benieuwd hoe het er voor staat in Kampen...
Vind het een moeilijk maar zinnig project. Gaan jullie je aansluiten bij de KNBRD?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #266 Gepost op: 24 augustus 2009, 17:15:41
Ben benieuwd hoe het er voor staat in Kampen...
Vind het een moeilijk maar zinnig project. Gaan jullie je aansluiten bij de KNBRD?


Het is een moeilijk traject.. dat is het zeker...

Aansluiting bij de KNBRD word tegengehouden door Reddingsbrigade Zwolle, en de vorige KNBRD voorzitter wil niet met ons praten.. Hoe dat met het huidige bestuur zit weet ik niet..  Misschien dat mensen het vreemd vinden dat we andere technieken en andere persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken, of dat ze een van de huidige bestuursleden, niet aardig vinden..  Ik weet het niet..  

Ons medisch kunstje is op orde, en diversen mensen hebben inmiddels de Rescue3 Swiftwater rescue trainingen afgerond.  De schippertrainingen worden deels intern en deel extern gegeven.. Met een totale ploeg van 21 man komen we ver..

Volgend jaar bestaan we als Stichting MedicalRescue.NL formeel 5 jaar..  En ik hoop dat we dan ook het eerste jaar operationeel kunnen zijn vanaf de nieuwe ligplaats..  

We zijn alleen voorzichtig met communiceren geworden, omdat er mensen zijn, die het leuk vinden om het ons zo moeilijk mogelijk te maken.. Van de mensen die er toedoen, krijgen we steeds vaker groen licht...


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #267 Gepost op: 24 augustus 2009, 18:55:44
Aansluiting bij de KNBRD word tegengehouden door Reddingsbrigade Zwolle, en de vorige KNBRD voorzitter wil niet met ons praten.. Hoe dat met het huidige bestuur zit weet ik niet..  Misschien dat mensen het vreemd vinden dat we andere technieken en andere persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken, of dat ze een van de huidige bestuursleden, niet aardig vinden..  Ik weet het niet..  

Let even op Peter: wij houden niets tegen (ik spreek nu even als bestuurslid). Destijds is er een aanvraag door de stichting MR ingediend om begunstigd lid te worden van de KNBRD. Het toenmalige bestuur van de RBZ heeft aangegeven dit niet als een verrijking van de KNBRD te zien. Dit is een advies geweest en niet een veto of zoiets, want dat kunnen wij niet. Het bondsbestuur heeft dit advies ter harte genomen.

De mening van het toenmalig bestuur was voornamelijk gebaseerd op het beeld dat MR van zichzelf liet zien in de media en de meningen van diverse personen uit de meest uiteenlopende takken van de hulpverleningswereld. Het was misschien netjes geweest om ook met MR in gesprek te gaan, maar dat is er toen niet van gekomen.

Ik ben van mening dat je best een nieuwe aanvraag zou kunnen doen, maar ik durf niet te zeggen wat daar dan uitkomt.

We zijn alleen voorzichtig met communiceren geworden, omdat er mensen zijn, die het leuk vinden om het ons zo moeilijk mogelijk te maken.. Van de mensen die er toedoen, krijgen we steeds vaker groen licht...  

Ik beleef er geen lol aan om het je moeilijk te maken, mocht je dat denken. Ik blijf er echter wel bij, dat ik een begunstigd lidmaatschap van MR ook nu niet zo aanbevelen (op eigen titel gesproken; dit is geen mening van het huidige bestuur). Het lijkt me echter voor de beeldvorming geen verkeerd idee om dan met een afvaardiging van RN, RBZ en MR eens om de tafel te gaan zitten. Of het lidmaatschap dan nog door de ALV moet, weet ik eigenlijk niet.

Voor een gesprek sta ik in elk geval altijd open.

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #268 Gepost op: 24 augustus 2009, 19:35:14
wij hebben nog nooit een aanvraag gedaan om begunstigd lid te worden.. We hebben een verzoek gedaan om met de KNBRD eens een gesprek te hebben...  Men heeft dat maar als een verzoek als begunstigd lid geintepreteerd..

Mijn nog al sterk geuite mening tegen de Vlet als reddingsmiddel en mijn kritiek op het opleidingsysteem voor volwassenen tegen de toen gevestigde orde was.. Door dat wij een andere opleidingsysteem gebruikte waren wij uit de gratie..  Ook dat mijn bedrijfje indertijd opleidingen gaf aan HOGE, was sommigen erg tegen het zere been.

Echter degene die toen besliste hebben nog nooit met mensen van Stichting MedicalRescue.NL gesproken. En Mark,  jullie voorziter is een aardige dame en die weet bij mij wel te bereiken of andere bestuursleden wel te bereiken.. Wij zijn nooit tegen de KNBRD geweest, we zitten niet in jullie vaarwater, en we gaan nu gewoon onze eigen gang.
Als men vanuit de KNBRD met ons willen praten staan de deuren natuurlijk open..


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #269 Gepost op: 24 augustus 2009, 21:19:12
Zaken zitten altijd anders in elkaar dan je denkt, Peter, zo blijkt maar weer. Gedane zaken nemen geen keer, maar als de bond alsnog wil praten, dan merken we dat vanzelf wel.

We hebben als buren vast nog wel contact! We zitten in elk geval (nog) niet in elkaars vaarwater.... en als dat wel zo is, dan komen we daar vast wel uit!

Groeten,
Mark