Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 124234 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #400 Gepost op: 16 maart 2010, 09:13:29
Er word hier wel gesproken over een reddingstation die bemand word door de brandweer alleen is er dan 1 probleem op het moment dat er een brand is ligt de prioriteit voor de BRANDWEER de naam zegt het al bij de brand en als er gelijktijdig een incident op het water is moet dat maar even wachten


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #401 Gepost op: 16 maart 2010, 10:03:36
Als Kampen nu een klein gat was met 12 man brandweer en 1 voertuig, zou dat kloppen. Maar Kampen heeft 5 blusgroepen, dus moet er al heel wat aan de hand zijn voor er niemand meer is om de boot te bemannen. En dan nog, mocht het nodig zijn, is de boot van Zwartewaterland (gestationeerd in Zwartsluis) ook zo in Kampen. Sneller in ieder geval dan de KNRM vanuit Urk.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #402 Gepost op: 16 maart 2010, 10:22:26
Als er nu zo,n behoefte is aan een reddingsboot in of in de buurt van kampen zou ik de voorkeur hebben aan een boot die bemand is door de reddingsbrigade of de KNRM die 24/7 middels een pieper oproepbaar is en niet een nevenfunctie van een brandweerkorps


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #403 Gepost op: 16 maart 2010, 10:24:58
Zoals een oud gezegde luid en wat ook meerdere malen op dit forum terugkomt schoenmaker hou je bij je leest gaat ook hier op en dat is niet negatief bedoeld richting een brandweerkorps maar vaak wel de feiten.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #404 Gepost op: 16 maart 2010, 10:52:52
Inderdaad, gaat mijn voorkeur ook naar uit, en niet naar 1 of ander particulier initiatief. Maar als RedNed of KNRM niet in het gat springen (blijkbaar niet nodig of geen prioriteit), vind ik de brandweer de aangewezen vervanger.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #405 Gepost op: 16 maart 2010, 11:29:46
Daar heb je gelijk in dat da brandweer dan een goede vervanger zou zijn mede omdat het materiaal er ook al is. Het gaat er verder meer om of de veiligheidsregio of de kustwacht daar een reddingsstation zouden willen. Als dat het geval is gaat de KNRM er wel naar kijken of het haalbaar is.


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #406 Gepost op: 16 maart 2010, 12:27:52
Gister is de KNRm Urk gealarmeerd voor rode vuurpijlen op het zwartewater./ganzediep,heb meegeluisterd op de scanner en helaas ging ook het één en ander via c2000 (ook de kustwacht ?) hoorde geen andere boten van brw kampen en/of zwartsluis, is het nodig binnen de afspraken van de samijregling 2010 dat daar een reddingsstation komt ? of neemt men genoegen met de paar actie's per jaar om of KNRM Urk of KNRM elburg te gebruiken?
ik meende dat reddingsstaion aan de ijssel in het verleden ook was aangesloten bij de samij-regeling is dit in de nieuwe samij 2010 ook nog zo ?
hulpdiensten-spotter


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #407 Gepost op: 16 maart 2010, 13:47:13
Dat lijkt me sterk want het station is nog in oprichting en streeft ernaar om 5 april 2010 te starten.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #408 Gepost op: 16 maart 2010, 14:08:37
Daar heb je gelijk in dat da brandweer dan een goede vervanger zou zijn mede omdat het materiaal er ook al is.

Ja, dat wel... maar het grootste probleem word toch echt de kennis en vaardigheden van de brandweermensen. Je kan niet even na een cursus van 2 dagen een reddingsboot bemannen, een klein bootje van de duikploeg op de plaatselijke vijver lukt nog wel... maar ga je bijvoorbeeld met windkracht 9 naar een boot aan lagerwal gaat dat het niet worden ::)  

En dit is zeker niet negatief bedoelt voor de brandweermannen en vrouwen, maar een reddingsbrigade gaat ook geen binnenbranden blussen ;)

Joost


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #409 Gepost op: 16 maart 2010, 14:46:35
volgens mij is een ieder die bij een reddingsstation zit eerst begonnen met oefenen ook jij Joost dus je moet iemand wel een kans geven om zich te ontwikkelen daarna kun je pas beoordelen of iemand wel of niet geschikt is voor die taak