Ik vind het heel fijn om te lezen dat sommige mensen liever de KNRM of de Reddingsbrigade deze taak zien vervullen dan de Brandweer, maar gelukkig hebben we voor dit soort situaties gewoon wetgeving en zijn we niet afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.
De Brandweerwet beschrijft de taken die een gemeente minimaal moet garanderen met haar brandweerkorp. Een van die taken is 'redden van mens en dier' en daar valt ook onder 'redding oppervlaktewater'. De gemeente is er wel vrij in om deze taken te garanderen via samenwerkingsverbanden, partnerschappen etc., maar zij blijft er verantwoordelijk voor dat de 'dienst' geboden wordt. Voor meerdere incidenten tegelijkertijd zijn natuurlijk protocollen, waarbij de meldkamer assistentie uit de regio laat komen etc. Dus het kan nooit zo zijn, zoals hiervoor omschreven door stormvogel, dat de Brandweer zomaar een drenkeling laat liggen vanwege een brand! Als er in de gemeente Kampen een drenkeling is, of een schip in nood is, dient de Brandweer Kampen uit te rukken, of de partij aan wie zij dit gemandateerd hebben.
Voorzover ik weet heeft de Brandweer Kampen deze taak bij zichzelf neergelegd, heeft daarvoor ook een boot én getrainde bemanning. Of dat beter is dan uitbesteden aan Reddingsbrigade, KNRM of Peter Adema is een andere discussie, maar zij hebben hiervoor gekozen.
Ik begrijp wel dat de gemeente geen geld gaat geven aan Peter om deze taak te vervullen, als zij de Brandweer al geld hebben gegeven om dit te doen. Blijkbaar vinden zij het zo afdoende geregeld, voldoen ze aan hun wettelijk taak en is daarmee voor hen de kous af. Of de veiligheid daarmee het best gediend is, daar kun je over discussiëren.
Komt nog bij dat de gemeente over het algemeen alleen binnen haar eigen grenzen kijkt en dus geen behoefte heeft aan een reddingsdienst die het hele gebied bestrijkt: als de brandweer het stuk binnen de stippellijntje op de kaart af kan doen, zijn zij tevreden. Wil je een integrale oplossing voor het hele gebied, dus met een gespreide dekking vanaf het water gezien ongeacht de gemeentegrenzen, dan zal toch echt de provincie of het Rijk moeten ingrijpen….