Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 124300 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #440 Gepost op: 25 maart 2010, 13:38:31
ja, maar misschien makkelijker is op dezelfde manier als HOGE werken, gewoon de meldingen uit het gebied oppikken en je actief inmelden bij de kustwacht, dit werkt op andere plekken ook goed.

Over hoeveel meldingen op jaarbasis hebben we het eigenlijk? (om een beeld te vormen van het mogelijke aantal inzetten op jaarbasis), lijkt me nu vanuit p2000 monitor aardig te achterhalen, maar misschien heeft iemand dit al is bekeken?
[img]/img]


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #441 Gepost op: 25 maart 2010, 13:45:46
Juist in dat soort gebieden vaak moeilijk. Wordt hulp van diverse kanten geboden, ook vaak havensdiensten, RWS als in de buurt, Brandwierkorps hier, brandweer daar, KNRM meldingen geven geen locatie. Ongeacht hoe druk, Ik denk wel dat de zorg daar zou moete verbeteren.
Over hoeveel meldingen op jaarbasis hebben we het eigenlijk? (om een beeld te vormen van het mogelijke aantal inzetten op jaarbasis), lijkt me nu vanuit p2000 monitor aardig te achterhalen, maar misschien heeft iemand dit al is bekeken?



Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #442 Gepost op: 25 maart 2010, 14:06:07
Nou dat is een dappere uitspraak! Ten eerste valt Kampen niet onder het kustwacht gebied en ten tweede gaat de kustwacht niet graag in zee met zelfbenoemde reddingstations.
Mocht het station ooit echt 24/7 gaan draaien zou ik als ik Adema was toch echt proberen om onder de knop van het desbetreffende RAC zien te komen anders gaat er van daadwerkelijk gealarmeerd worden ook al niets terecht komen.


Nee, de meldingen voor uitrukken zullen zeker niet bij de kustwacht vandaan komen, ik denk dat Peter daarover nog geen kontakt over opgnomen heeft.

Er zijn twee belangrijke redenen waarom dat niet gebeurt:

Een bij de kustwacht ingeschreven instantie moet op alle meldingen reageren, ook de lege accu's in een vluchthaventje,

En moet een kwaliteitscontrole ondergaan gevolgd door een overeenkomst waarin dat geregeld wordt, Die sluit de kustwacht alleen af met haar partners als de KNRM, marine en rijkswaterstaat. Het RAC wordt ook moeilijk, want die zien iedere speler als een bedreiging voor hun voortbestaan.


Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #443 Gepost op: 25 maart 2010, 14:31:06
Nee, de meldingen voor uitrukken zullen zeker niet bij de kustwacht vandaan komen, ik denk dat Peter daarover nog geen kontakt over opgnomen heeft.

Het RAC wordt ook moeilijk, want die zien iedere speler als een bedreiging voor hun voortbestaan.

Henk

Is het niet de veiligheidsregio, die daar over gaat? En ze zien echt niet in iedere speler een bedreiging, dat lijkt mij sterk.

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #444 Gepost op: 25 maart 2010, 15:23:40
In het KWC gebied.. Kop van de IJssel, Ketelmeer, Zwarte meer, vossemeer ruim 38 alarmeringen door de KWC.

Bron : KNRM en KWC..  Dit zijn de gemiddelde uitrukken alleen door de KNRM Urk, en KNRM Elburg in die uitvaren naar dat gebied. (gemiddelde van drie jaren.. )
Van de regio IJsselland zijn er 5 meldingen, waarvoor de brandweer uitrukt..
Van de regio flevoland komen er  gemiddeld 12 meldingen bij..

dan zijn er diverse vormen van ongeorganiseerde passantenhulpverlening een stuk 40 in het vaarseizoen seizoen.. (schattingen van havenmeesters, RWS)

Voor de benedenstrooms van de IJssel en andere omgevingen zijn er geen echte cijfers bekend..   De Brandweer is daar ook slechts beperkt aanwezig..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #445 Gepost op: 26 maart 2010, 15:48:46
Is het niet de veiligheidsregio, die daar over gaat? En ze zien echt niet in iedere speler een bedreiging, dat lijkt mij sterk.

Groeten,
Mark

Bel ze maar eens om inlichtingen, die krijg je niet... "dat loopt via de KW" zeggen ze dan. Die ze helemaal niet of pas heel laat inlichten als de zaak al bijna opgelost is.  Dat wordt zorgvuldig afgeschermd. Of dat nu is of je een bedreiging vormt of niet, de uitkomst blijft gelijk. En de veiligheidsregio daar doe je zaken mee via het RAC. Als je daar geen gehoor vindt loopt het spoor dood tot de boot van Urk of Elburg bereid is te melden waar ze naar toe onderweg zijn.

Komen ze drie keer voor niets omdat je op die melding afgaat en ze voor bent krijg je meldingen zoals Marken ze over 16 doet: "we zijn onderweg, bijzonderheden en lokatie bekend". De enige makkelijke weg is via de kustwacht.  Maar daar maak je ook geen vrienden als je zelf niet over 16 meldt wat jij aan het uitvreten bent. Peter zal het dus ook moeten gaan melden over 16 als hij iets nuttigs doet op het gebied van hulpverlening.    

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #446 Gepost op: 27 maart 2010, 11:29:15
Bel ze maar eens om inlichtingen, die krijg je niet... "dat loopt via de KW" zeggen ze dan. Die ze helemaal niet of pas heel laat inlichten als de zaak al bijna opgelost is.  Dat wordt zorgvuldig afgeschermd. Of dat nu is of je een bedreiging vormt of niet, de uitkomst blijft gelijk. En de veiligheidsregio daar doe je zaken mee via het RAC. Als je daar geen gehoor vindt loopt het spoor dood tot de boot van Urk of Elburg bereid is te melden waar ze naar toe onderweg zijn.
[...]

Henk

Ik neem aan dat je het nu over uitvoerende zaken hebt. Het is namelijk prima mogelijk om (op bestuursniveau) een gesprek aan te gaan met de Veiligheidsregio, tenminste met IJsselland. Zie de nieuwsbrief:

http://www.veiligheidsregio-ijsselland.nl/data/styleit/files/Template_reddingsbrigade_Nederland_stelt_zich_voor.pdf

De eerste stap is hier nu gezet. Als er meer nieuws is, dan open ik wel een apart topic.

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #447 Gepost op: 27 maart 2010, 12:44:29
Nieuws van het Front..

Dank zij Stichting Kamper Kogge, zal Stichting MedicalRescue.NL zal toch aanwezig zijn op Sail.  Nu moeten een aantal voorbereidingen die stop gezet waren, nu weer met gezwinde spoed verder moeten gaan...
meer info volgt..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #448 Gepost op: 27 maart 2010, 17:29:42
Dat is goed nieuws voor SMR, maar is er al concreet iets bekend over het reddingstation,nieuwe ligplaats,manier van alarmeren etc?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #449 Gepost op: 28 maart 2010, 13:04:42
Dat is goed nieuws voor SMR, maar is er al concreet iets bekend over het reddingstation,nieuwe ligplaats,manier van alarmeren etc?

Helaas niet.. (tenminste niets, wat ik hier al kan en mag publiceren... :-X)