Versnelling in Politie-Sirene

Auteur Topic: Versnelling in Politie-Sirene  (gelezen 14897 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 13 december 2006, 15:16:32
Beste allemaal,

Ik vroeg me nou zo af, hoe het zit met de wetgeving van de versnelling in de sirene. Zo weet ik dat de meeste ambulances het hebben, en ook een aantal brandweerwagens.

Nou was ik laatst een dagje mee met de politie in Amsterdam, en ik zat in een pitwagen met een sirene, waar ook een versnelling in zat. Nou hoorde ik later dat dit niet mocht bij politievoertuigen??

Ik hoor het graag hoe het hier mee zit, en of je die versnelling er zomaar mag 'inbouwen'.

Alvast bedankt, Max




Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #1 Gepost op: 13 december 2006, 15:27:06
Volgens mij staat er in de wet alleen de toonhoogtes beschreven en niet hoelang die moeten duren, dus dan zou het gewoon mogen. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.


paul_hartog

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 december 2006, 17:06:14
hier in Veenendaal zitten ze ook op de noodhulpwagens


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #3 Gepost op: 13 december 2006, 21:52:52
als je exact het RVV leest is het voor geen enkel voertuig toegestaan, immers de toonafstand voor de 2-toon en 3-toon is bepaald (650msec. voor de 2-toon en 900msec. voor de 3-toon).

in het toekomstig nieuwe/aangevulde RVV zal dit worden waarschijnlijk worden aangepast, deze voorstellen liggen er al een tijdje.
het geeft een hogere attentie waarde.

het ene politie korps past het wel toe en de andere wil er nog niet aan.(door de huidige regelgeving)
bij de ambulance is het aardig ingeburgerd, de brandweer past het ook wel of niet toe.(alleen in de elektronische sirenes)
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 13 december 2006, 22:08:24
de brandweer past het ook wel of niet toe.(alleen in de elektronische sirenes)

Tegenwoordig ook in de luchthoorns (martin hoorn), zie kazernewillem.nl => nieuw materieel => ladder osdorp => filmpje

Ik vind trouwens wel dat een versnelde politiesirene geen echte extra attentie waarde heeft, bij een ambulance waar hij harder en sneller gaat vind ik dat stukken beter!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2006, 22:30:56
Tegenwoordig ook in de luchthoorns (martin hoorn), zie kazernewillem.nl => nieuw materieel => ladder osdorp => filmpje

Ik vind trouwens wel dat een versnelde politiesirene geen echte extra attentie waarde heeft, bij een ambulance waar hij harder en sneller gaat vind ik dat stukken beter!

gelukkig is dit een forum waar iedereen iets mag vinden, onderzoek heeft aangetoond dat het een verhoogde attentiewaarde heeft bij zowel 2-toon als 3-toon.

ik heb ook wel eens een snellere martin horn gehoord, maar dat is nou een sirene die op geen enkele manier aan het RVV voldoet, en toch wordt hij veel toegepast, voor de duidelijkheid, ik vind hem prima

de ambu gaat harder bij versnellen, zo is de software ook gemaakt, bij de normale snelheid echter is hij vaak te zacht en voldoet weer niet aan het RVV (tenminste 100 dB), 1 van de reden dat de ambu vaak slecht of te laat wordt gehoord.
Nemo me impune lacessit


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #6 Gepost op: 14 december 2006, 20:24:24
Wie 'bepaalt' het eigenlijk of er een versnelling in komt?

In amsterdam hebben zeker niet alle golfjes een versnelling...
Is dit een test geweest? Hoe was/is dit geregeld bij de politie amstelland?

Vraag me toch af hoe het idee is geweest, om ook versnelling in een aantal politieauto's te 'bouwen'.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #7 Gepost op: 15 december 2006, 01:52:20
Wie 'bepaalt' het eigenlijk of er een versnelling in komt?

In amsterdam hebben zeker niet alle golfjes een versnelling...
Is dit een test geweest? Hoe was/is dit geregeld bij de politie amstelland?

Vraag me toch af hoe het idee is geweest, om ook versnelling in een aantal politieauto's te 'bouwen'.

wordt in het korps bepaald door de persoon/nen die de auto aanschaft, waarschijnlijk in overleg met zijn/haar commandant.

vrijwel alle ''Honac'' auto's hebben deze versnelling, echter is niet altijd geactiveerd, hij wordt overigens meestal bediend door de claxonring.

de optie van versnelling zit de laatste jaren gewoon standaard op veel sirenes, echter niet altijd aangesloten.
er wordt steeds meer gezocht naar manieren om een hogere attentie waarde van de sirene te bereiken, en versnellen is er 1 van, ander soort tonen/klanken (wel de juiste toonhoogte) is zo'n andere manier.

overigens wordt het ook bij brandweer auto's toegepast, vooral de kleinere voertuigen hebben vaak dezelfde sirene als de politie.
bij de ambu is het het meest bekend, vaak via een voetschakelaar.
Nemo me impune lacessit


paul_hartog

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 december 2006, 02:10:28
of ook gewoon via de claxon hoor ;) ;) ;) ;)


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 15 december 2006, 02:14:54
Dat wordt er ook gezegd, náást de voetschakelaar...

hij wordt overigens meestal bediend door de claxonring.