Ooo...
maar als het verouderd is of zodanig kapot is dat het neit meer gebruikt kan worden, verkopen ze het dan aan particulieren?
Het grootste gedeelte van oude balken gaat retour fabriek, alwaar het wordt vernietigd of in opslag gaat als reserve in de "pool" met reserve-onderdelen en parts.
Verkocht aan particulieren wordt het niet. Tenzij je een goede bekende bent bij de diverse bedrijven moet je er niet op rekenen dat je zomaar wat meekrijgt, via de officiële kanalen dan.
Een hulpvaardig iemand die dicht bij het vuur zit zou misschien nog wat voor je kunnen betekenen of een aardige chef-werkplaats maar, zoals ik je al eerder gezegd hebt, reken er niet op dat je zomaar ergens tegenaan loopt.
Elke hobby kost geld, deze helemaal.
Ik heb mijn contacten sinds 1994 op moeten bouwen, soms heb je strontmazzel en loop je zo ergens binnen en krijg je zo iets mee, soms moet je jaren bezig zijn voor je het vertrouwen hebt en dan zit je ook in 1x goed.
Succes in ieder geval, reken erop dat je veel energie zal moeten investeren in het zoeken én bemachtigen van dit soort dingetjes.
Ik heb nu precies 100 lichtbalken in mijn verzameling, waarvan de laatste 3 jaar er zo'n 40 zijn bijgekomen omdat je steeds makkelijker je bronnen weet te vinden en toegang krijgt bij diverse instanties. Dat bouw je op in jaren verzamelen, niet in een paar maanden.
Op diverse sloperijen en politie-werkplaatsen (zonder toen nog de juiste contacten) ben ik er welgeteld in al die 12 jaren verzamelen slechts 2 lichtbalken tegengekomen die meemochten. Maar, niet geschoten is altijd mis Sam!
Succes!