Versnelling in Politie-Sirene

Auteur Topic: Versnelling in Politie-Sirene  (gelezen 15205 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #20 Gepost op: 16 december 2006, 18:14:28

Zwaailichten áán: 1 druk op de claxon; sirene gaat áán een aantal secondes.

om precies te zijn, 4 tweetonen, wordt er opnieuw kort op de claxonring gedrukt dan maakt hij de cyclus in vernelde stand af

Zwaailichten & sirene áán; 1 druk op de claxon en de versneller gaat áán een aantal secondes.

2x zo snelle 2-toon, net zo lang totdat hij via de claxonring weer wordt uitgezet

Deze functie d.m.v. de claxon zit ook op alle KMAR voertuigen MAAR wordt bijna nooit gebruikt.

zijn dezelfde sirenes als in de politieauto's

als nu het blauwelicht aanstaat is het mogelijk door de claxonring ingedrukt te houden om de sirene continu aan te zetten, als de sirene 1x klinkt kan de claxonring worden los gelaten en kan door korte druk de versneller weer worden aangezet.
ook is het mogelijk om door de claxonring ingedrukt te houden al het geluid uit te zetten, tenzij hij bezig is met de versneller.


Nemo me impune lacessit


paul_hartog

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 16 december 2006, 18:53:36
de noodhulp in veenendaal heeft dat als je alleen blouw blouw aan hebt en je drukt op de claxon dan gaat de sirene in de versnelde versie.
zodra deze dan weer in gedrukt word gaat deze weer uit.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #22 Gepost op: 16 december 2006, 20:06:29
de noodhulp in veenendaal heeft dat als je alleen blouw blouw aan hebt en je drukt op de claxon dan gaat de sirene in de versnelde versie.
zodra deze dan weer in gedrukt word gaat deze weer uit.

dit kan, afhankelijk van het merk van de sirene, staat er een ''jumpertje'' op de sirene fout en doet hij het alleen versneld!
Nemo me impune lacessit


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #23 Gepost op: 23 december 2006, 21:49:38
welke sirene bedoel je dan, de enige niet digitale sirene waren 2 claxons gemonteerd op een beugel op het dak. (ik heb ze nog ;))

ik bedoelde deze:
http://www.112amsterdam.nl/Videos/police31.wmv

dacht dat dat "analoge" sirene's waren :) deze vind ik zelf mooier en beter klinken :D


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #24 Gepost op: 24 december 2006, 16:12:47
ik bedoelde deze:
http://www.112amsterdam.nl/Videos/police31.wmv

dacht dat dat "analoge" sirene's waren :) deze vind ik zelf mooier en beter klinken :D

dit is ook een ''digitale'' sirene, alle geluiden worden door een microprocessor opgewekt en via een versterker en 1 of 2 luidsprekers weer gegeven.

er is de laatste jaren nog al wat geexperimenteerd met verschillende ''klanken'' , mede bepaald door de toegepaste luidspreker.

de personen auto's zijn steeds meer geluidsgeisoleerd, dus de bestuurders horen geluiden van buitenaf steeds minder, dus ook de sirene van een hulpverlenings voertuig.

door andere klanken toe te passen wordt een hogere attentie waarde bereikt.

op het filmpje wordt voorzover ik het kan zien een whelen dakset gebruikt, dan weet ik waar de versterker vandaan komt. ;D
en weet dus ook welke toon er in zit (3 variaties in deze sirene mogelijk).
Nemo me impune lacessit


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #25 Gepost op: 8 januari 2007, 06:02:58
Ik zeg, door naar de amerikaanse tonen..

Je weet niet meer wat er aan komt, maar je hoort ze wel  ;D

Ik heb zelf een amerikaanse PA300 in mijn auto (wail, yelp, hi-lo en airhorn) en heb hem al getest op het duinpad, maar mensen gaan echt wel aan de kant hoor.. waarschijnlijk omdat ze zoiets nog nooit gehoord hadden 8)

(ik heb hem puur en alleen als test in de auto hoor..... 8)) van de zomer zal je hoogstwaarschijnlijk de reddingsbrigade van ouddorp met een US PA300 horen rijden (als het nodig is)


paul_hartog

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 8 januari 2007, 11:45:19
oh sinds waneer mag de reddingsbrigade met OGS rijden??? ??? ??? ???


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 8 januari 2007, 12:19:58
oh sinds waneer mag de reddingsbrigade met OGS rijden??? ??? ??? ???

Dat is nu vaak nog gebaseerd op lokale afspraken tussen reddingsbrigade en een kentenpartner of met de gemeente. Maar RedNed is bezig om op nationaal niveau toestemming te krijgen als ik het goed heb. Meer hierover is in het reddingsbrigade board te vinden ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #28 Gepost op: 8 januari 2007, 19:31:57
oh sinds waneer mag de reddingsbrigade met OGS rijden??? ??? ??? ???

ja mogen is een groot woord. Dat ben ik met je eens, maar je zou eens een dag met ons mee moeten rijden. als je bv naar een reanimatie moet, dan is alles handig om de aandacht te trekken op een vol duinpad. Maar omdat rijden met 2/3-toon wat meer juridische ellende met zich meebrengt, dacht ik. Dan maar een amerikaanse sirene er in... (we rijden ook niet met blauwe lampen)

de sirene wordt puur en alleen gebruikt op de voet/fietspaden en op het strand zelf. niet op de openbare weg


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 8 januari 2007, 21:03:49
de sirene wordt puur en alleen gebruikt op de voet/fietspaden en op het strand zelf. niet op de openbare weg

Vallen die voet- en fietspaden niet onder de openbare weg dan?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s