Start reanimatie, indien nodig

Auteur Topic: Start reanimatie, indien nodig  (gelezen 6975 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

martin vermeer

  • Gast
Gepost op: 13 december 2006, 16:30:58
Hallo allemaal,

een paar weken terug heb ik herhaling, voor AED gehad. Alles verliep opzich juist, maar op een gegeven moment,gaf de AED-trainer aan: geen schok geadviseerd.  8)

Daarna zei hij start reanimatie, indien nodig. Aan de hand waarvan, bepaal ik of dit nodig is? Moet ik dan de ademhaling weer controleren of de circulatie?

Mijn instructeur gaf tijdens de gewone reanimatie aan, dat er helemaal geen controle nodig is en de andere zegt juist dat er circulatie gemeten moet worden, ik kom er niet uit. :-X

Wie helpt mij uit de brand ???




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 13 december 2006, 16:37:00
Nog niet alle AED's zijn volgens de nieuwe richtlijnen geprogrammeerd.
Circulatiecontrole is met de nieuwe richtlijnen vervallen.

of kijk op www.reanimatieraad.nl


martin vermeer

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 december 2006, 16:45:21
Oke ;)

dat is duidelijk :|

Maar nu de discussie over het feit of er een ademhalingscontrole wordt gedaan, na het analyseren, zonder schok, of niet. Er zijn mensen die beweren, als de AED zegt: reanimeren, indien nodig, er eerst een controle moet worden uitgevoerd. Is dit dan ook niet een beetje overbodig? Op het moment dat er tekenen van leven zijn, zal er toch weerstand ontstaan, tijdens de beademing en/ hartmassages? En al zijn er tekenen van leven, als er geen fibrilatie wordt waargenomen, is de AED ook geen gevaar, toch.
 ::)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 13 december 2006, 17:05:00
Oke ;)

dat is duidelijk :|

Maar nu de discussie over het feit of er een ademhalingscontrole wordt gedaan, na het analyseren, zonder schok, of niet. Er zijn mensen die beweren, als de AED zegt: reanimeren, indien nodig, er eerst een controle moet worden uitgevoerd. Is dit dan ook niet een beetje overbodig? Op het moment dat er tekenen van leven zijn, zal er toch weerstand ontstaan, tijdens de beademing en/ hartmassages? En al zijn er tekenen van leven, als er geen fibrilatie wordt waargenomen, is de AED ook geen gevaar, toch.
 ::)


Wanneer na defibrileren het hart weer min of meer normaal gaat werken en er sprake is van terukkeer van de circulatiue dan kan het best even duren voor dat de ademhaling weer terugkeert, het lijkt dus logisch om de circulatie te controleren en niet de ademhaling, de situatie kan zich namelijk voordoen dat je nog moet doorgaan met beademen terwijl de circulatie al weer in orde is. Echter reanimeren op een werkend hart heeft weinig nadelige gevolgen dus je kunt je afvragen hoe veel voordeel het geeft om de compressies te stoppen/uit te stellen om de hartslag te controleren. De schade van het vertraagsd starten van een nog steeds noodzakelijke thoraxcompressie is waarschijnlijk groter dan die van het masseren van een werkend hart.

Ademhalingcontrole na de analyse door de AED lijkt me inderdaad niet zinnig, je kunt de periode van analyse door de AED mooi gebruiken on de ademhaling te controleren, daar hoef je  dus niet mee te wachten tot dat de AED dat na de analyse zegt. hen je een andemhaling dan mag je er van uit gaan dat er ook een circulatie is.

Een AED zal een goed werkend hart niet onnodige defibrileren.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


martin vermeer

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 14 december 2006, 10:53:33
Wanneer na defibrileren het hart weer min of meer normaal gaat werken en er sprake is van terukkeer van de circulatiue dan kan het best even duren voor dat de ademhaling weer terugkeert, het lijkt dus logisch om de circulatie te controleren en niet de ademhaling, de situatie kan zich namelijk voordoen dat je nog moet doorgaan met beademen terwijl de circulatie al weer in orde is. Echter reanimeren op een werkend hart heeft weinig nadelige gevolgen dus je kunt je afvragen hoe veel voordeel het geeft om de compressies te stoppen/uit te stellen om de hartslag te controleren. De schade van het vertraagsd starten van een nog steeds noodzakelijke thoraxcompressie is waarschijnlijk groter dan die van het masseren van een werkend hart.

Ademhalingcontrole na de analyse door de AED lijkt me inderdaad niet zinnig, je kunt de periode van analyse door de AED mooi gebruiken on de ademhaling te controleren, daar hoef je  dus niet mee te wachten tot dat de AED dat na de analyse zegt. hen je een andemhaling dan mag je er van uit gaan dat er ook een circulatie is.

Een AED zal een goed werkend hart niet onnodige defibrileren.



Zo denk ik er ook over, maar mijn instructeur gaf dus aan dat er wel een controle(hetzij ademhaling/ circulatie) moet plaatsvinden. Naar mijn mening is dat tijdsverlies, want op het moment dat er ademhaling komt, zal er ook weerstand zijn met inblazen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #5 Gepost op: 14 december 2006, 12:25:33
"INDIEN NODIG" heeft te maken met productaansprakelijkheid, lijkt mij. Anders heb je een malloot die het apparaat de schuld van geeft als ie gaat reanimeren op iemand die nog praat  ;D. Wanneer ga je AED gebruiken? Pas nadat er gecontroleerd is of er sprake is van een circulatiestiland. Voor die tijd mag het apparaat van mij niet uit de tas komen. Er zijn ook defibrileerbaar ritmes waar je nog circulatie op hebt en dus nog bij kennis bent. Dat is het probleem. het apparaat kan wel het ritme beoordelen maar niet de bewustzijn van een patient. Het zou kunnen gebeuren dat iemand nog wordt geklapt terwijl hij nog wakker is. Reken maar erop dat dat bijzonder pijnlijk is! Kortom, blijf je basiscontroles uitvoeren - BLS is en blijft het allerbelangrijkste.

De AED is een hulpmiddel, maar je moet natuurlijk wel blijven nadenken, toch?

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 14 december 2006, 14:02:56
ja, daarom is het wel vreemd, dat bij voorbeeld de drieknops variant van de LP500 niet meer leverbaar is..

Bijna Alle AED gaan automatisch in de Analyse fase, maar er zijn ook diverse omstandigheden denkbaar dat je niet automatisch in de analyse fase wil komen.. Denk aan AED gebruik aan boord van een reddingsboot, of in een rijdend voertuig.. waarbij de hulpverlener misschien eerst een andere handeling moet doen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 14 december 2006, 14:59:12
"INDIEN NODIG" heeft te maken met productaansprakelijkheid, lijkt mij. Anders heb je een malloot die het apparaat de schuld van geeft als ie gaat reanimeren op iemand die nog praat  ;D. Wanneer ga je AED gebruiken? Pas nadat er gecontroleerd is of er sprake is van een circulatiestiland. Voor die tijd mag het apparaat van mij niet uit de tas komen. Er zijn ook defibrileerbaar ritmes waar je nog circulatie op hebt en dus nog bij kennis bent. Dat is het probleem. het apparaat kan wel het ritme beoordelen maar niet de bewustzijn van een patient. Het zou kunnen gebeuren dat iemand nog wordt geklapt terwijl hij nog wakker is. Reken maar erop dat dat bijzonder pijnlijk is! Kortom, blijf je basiscontroles uitvoeren - BLS is en blijft het allerbelangrijkste.

De AED is een hulpmiddel, maar je moet natuurlijk wel blijven nadenken, toch?

WM.

Inderdaad, denk ook aan bijvoorbeeld een EMD of tamponade, de AED kan dan een prachtig ECG meten, terwijl en niet of nauwelijks sprake is van output.
De AED zal dus nooit kunnen bepalen dat compressies niet nodig zijn, andersom kan hij wel vaststellen dat er een ritme is dat niet met het leven verenigbaar is en dus aangeven dat er wel gereanimeerd moet worden.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #8 Gepost op: 17 december 2006, 12:25:48
Jacques,

De enige vorm van PEA dat defibrileerbaar is, is Ventriculaire Tachycardie/VF. De meeste apparaten herkennen dit dan ook en handelen er ook naar. Dat is nou juist het probleem, het apparaat is niet in staat te beoordelen of iemand daarbij perfundeert (in het geval van VT, uiteraard). Als iemand met VT nog pulsaties heeft (al dan niet met een intacte bewustzijn) dan dient de defibrillatie synchroon te gebeuren EN onder een sederend middel (bij voorkeur Midazolam).

De overige PEA's zullen niet defibrileerbaar zijn, daarvoor hebben we de 4H's en 4T's.

Hypothermie
Hypoxie
Hypokalaemie
Hyperkalaemie

Tensionpneumothorax
Toxicity
Trombo-embolic obstruction
Tamponade

Dit zijn de oorzaken van PEA waar je aan moet denken en evt. oplossen.

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 17 december 2006, 14:22:58
Helemaal mee eens ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources