ambulance medewerkers en fitheid

Auteur Topic: ambulance medewerkers en fitheid  (gelezen 4249 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

fast-one

• ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
Gepost op: 16 december 2006, 13:19:19
hallo allemaal

in het kader van het nieuwe loopbaanplan en de pam die voor alle medewerkers in een bezwarende functie gaat komen ben ik benieuwd naar het volgende:

ik vraag mij af hoe het bij de verschillende RAV-en geregeld is met het werken aan de fitheid van de ambulancemedewerkers.
Zijn er bijvoorbeeld diensten die een volledig ingerichte fitness ruimte hebben en zo ja is er dan ook proffesionele begeleiding beschikbaar?
ook andere regelingen en mogelijkheden ben ik erg benieuwd naar.
kortom welke mogelijkheden biedt jullie werkgever op dit moment op dit gebied?

blijft natuurlijk een feit dat de medewerkers zelf zullen moeten zorgen dat men in een goede conditie verkeerd om zijn of haar werk goed te kunnen uitvoeren maar is dit iets wat voor 100% bij de medewerkers moet liggen?? de werkgever plukt ook de vruchten van gezonde werknemers (minder ziekteverzuim)

graag jullie reactie en ervaringen

groeten fast-one

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 december 2006, 15:32:12
Bij onze dienst is er de mogelijkheid om naar een sportschool te gaan. De baas betaald de helft van de contributie voor een onbeperkt lescontract. Dat is, zeker in ons werk met die onregelmatige tijden, erg handig. Je kunt gaan wanneer het jou uitkomt. Je kunt naar een sportschool in je eigen woonomgeving. :)

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #2 Gepost op: 17 december 2006, 15:41:20
Bij ons is er wat dat betreft niets geregeld, hetgeen ik overigens erg slecht vind want we moeten, afhankelijk van je leeftijd, wel 5 jaarlijks tot jaarlijks een gezondheidskeuring krijgen waarbij er tevens een fietstest wordt afgenomen, ik ben het met je eens dat de werkgever niet 100% verantwoordelijk is, maar ik vind wel dat als een werkgever deze keuringen eist er dan ook een mogelijkheid moet zijn dat de werkgever dit (deels) faciliteert, in de zin van een gedeelde contributie.

Ik ben benieuwd hoe dit bij andere diensten in den lande is geregeld.

Gegroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 december 2006, 19:16:18
Is er voor ambulancepersoneel een "norm" voor hun fitheid, conditie en lichamelijke gezondheid.. En is dat ergens na te lezen ?

Voor de politie is er een norm van een bepaalde hindernis baan die ze moeten halen binnen een bepaalde tijd en voor de brandweer repressieve functie is er een norm. Ook voor reddingsbrigades is er norm in de vorm van run-swim-run test..  Hoe is dat geregeld bij ambulancediensten ?

fast-one

• ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 december 2006, 11:41:34
@rescue:

die norm is er nu nog niet daar wordt wel aan gewerkt in de pam. op zich wel goed dat er een landelijke richtlijn komt.

groeten Fast-one

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #5 Gepost op: 18 december 2006, 18:57:39
las er iets over in het ambulanceblad 7 trappen met 2 spoedkoffers en dan nog even goed reanimeren. en over een evenwichtsbalk lopen met 2 koffers. ??? ??? ??? ziet er relevant uit. maar goed in deze tijd van veramerikanisering past het er wel bij.

Karim

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 december 2006, 13:23:50
Zo'n beetje alle ambulancediensten hier hebben een uitgebreide fitnesstest voordat je op interview enzo mag komen.

Ik moest met een koffer in de ene hand en lifepack 12 in de andere hand een trapje opstappen tig keer achter elkaar en dan na zo veel minuten werd je pols gemeten en die mocht niet boven een bepaalde waarden zijn.

Verder moest je wat met gewichten doen, leningheid (voeten aanraken met knieen recht enzo) en er werd een peakflow meting gedaan (waar je in een apart buisje moet blazen en ze je longcapaciteit bekijken).

Faalde tijdens een van die assessments kon je gaan en hoefde je ook niet meer terug te komen voor een interview.

Ik fitness nu bij een fitness centrum vlak naast mijn flat en krijg daar speciale NHS (Engelse gezondheidszorg) korting.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 19 december 2006, 13:36:21
Zo'n beetje alle ambulancediensten hier hebben een uitgebreide fitnesstest voordat je op interview enzo mag komen.

Ik moest met een koffer in de ene hand en lifepack 12 in de andere hand een trapje opstappen tig keer achter elkaar en dan na zo veel minuten werd je pols gemeten en die mocht niet boven een bepaalde waarden zijn.

Verder moest je wat met gewichten doen, leningheid (voeten aanraken met knieen recht enzo) en er werd een peakflow meting gedaan (waar je in een apart buisje moet blazen en ze je longcapaciteit bekijken).

Faalde tijdens een van die assessments kon je gaan en hoefde je ook niet meer terug te komen voor een interview.

Ik fitness nu bij een fitness centrum vlak naast mijn flat en krijg daar speciale NHS (Engelse gezondheidszorg) korting.

Kan de NHS in de UK dit zich (blijven) veroorloven? Ik neem aan dat in Nederland de dalende instroom van nederlandse verpleegkundigen bij de nederlandse ambulancediensten op termijn al een probleem wordt, laat staan als de fitheidstesten officieel worden. Dan zal de animo niet erg vergroot worden om bij ambulancedienst te gaan werken. Is er in de UK ook een dalend animo om in de wondere ambulancewereld te gaan werken? ??? :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Karim

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 19 december 2006, 19:29:47
Is er in de UK ook een dalend animo om in de wondere ambulancewereld te gaan werken? ??? :o

Nee helemaal niet, ik hoorde laatst dat London in de laatste 6 maanden een paar duizend extra man personeel had aangenomen, en ik heb ook tig vacancies gezien toen ik aan't solliciteren was en nog steeds worden er overal courses gegeven en mensen aangenomen.

Veel aanbod, en heel veel gewillegen.

Maar de gemiddelde leeftijd ligt hier wel 'n stuk lager, het duurt in NL nu eenmaal een poosje voordat je een ambupleeg bent, maar in Engeland is 't niet raar op met 23-24 al een paramedic te zijn.

Het stikt hier dan ook op de stations van 25-36 jarige, en tel daarbij op dat ruim 65 % van het vrouwelijk geslacht is en je kan zelf wel bedenken hoe gezellig het hier op sommige stations kan zijn.....  ;)

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #9 Gepost op: 24 december 2006, 11:41:39
Is er voor ambulancepersoneel een "norm" voor hun fitheid, conditie en lichamelijke gezondheid.. En is dat ergens na te lezen ?

Voor de politie is er een norm van een bepaalde hindernis baan die ze moeten halen binnen een bepaalde tijd en voor de brandweer repressieve functie is er een norm. Ook voor reddingsbrigades is er norm in de vorm van run-swim-run test..  Hoe is dat geregeld bij ambulancediensten ?

Zover ik weet is er landelijk geen norm voor de reddingsbrigades. Misschien per brigade?
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge