Ik vraag me sterk af wat het probleem is van vasocontrictie bij het koelen van een brandwond. Je wilt tenslotte voorkomen dat het weefsel locaal verder beschadigd raakt. Vasoconstrictie zal het koelen van lokaal weefsel niet tegengaan, in tegendeel er wordt minder warmte toegevoerd door (warm) bloed...
Het nadeel van vasoconstrictie is dus dat er tijdelijk minder zuurstofrijk bloed naar het gebied gaat, zolang niet langer dan 15 min. gekoeld wordt lijkt dit geen probleem.
Wanneer een dergelijk antwoord komt van een chirurg werkzaam in een brandwondencentrum heb ik geen enkele moeite om deze informatie over te nemen.
Door de te koelen met erg koud water zouden de porien erg dicht trekken en de warmte van de brandwond in de diepere weefsels min of meer opsluiten..
Het verhaal zou zijn : dat het doel van koelen bij brandwonden is de temparatuur in het wond gebied weer naar de 37 graden te brengen.. (lager is echt niet nodig en kan zelfs schadelijk zijn). In duitsland is er door AGAN uitgebreid onderzoek gedaan.. (ik kan de bronnen niet terug vinden, omdat de AGAN site er al meer dan een half jaar uitligt)
Het koelen met koud water, de oppervlakte wel koelt maar dat door het samentrekken van de huid, haarvaten etc. bij sterke afkoeling bij diepere brandwonden de diepere warmte niet voldoende gekoeld kan worden..
In de vraagstelling zoals Jacques hem omschrijft hij het kleine brandwonden.. De definities voor een chirurg van klein en volgens de ehbo van klein is nog al verschillend.. Getuige het antwoord is een brandwond in het gelaat klein, terwijl de EHBO praat bij klein over de groote van rijksdaalder, c.q. Twee Euro munt of de 1% regel..(ter grote van de handpalm..) beetje welk boekje je leest..
Een brandwond ter grote van Hand in je gezicht, zou ik niet klein durven noemen. Terwijl dat op je onderarm we allemaal denken, dat valt gelukkig erg mee..
Ik mis wat nuance in het antwoord.. Ik heb nog wat vragen uitstaan.. ik zal er eens achter aan vissen..