Overlevingskansen van een slachtoffer onder water

Auteur Topic: Overlevingskansen van een slachtoffer onder water  (gelezen 6724 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 19 december 2006, 09:54:37
Ik werk met die statistisch te verwaarlozen groep, en dat is geen pretje... Ik pleit hier absoluut niet tegen het starten van een reanimatie... maar ik vroeg me wel af hoe groot die groep is.
Arts  www.alphalog.nl


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #11 Gepost op: 19 december 2006, 10:31:06
De vraag die in deze discussie gesteld moet worden, naar aanleiding van de casus, is deze persoon meteen onderwater verdwenen of heeft hij nog enige tijd in het water gelegen en door onderkoeling en vermoeidheid uiteindelijk verdronken?
Als hij al erg lang in het water heeft gelegen en sterk onderkoeld was dan is zijn metaoblisme ook erg traag en verbruikt het lichaam weinig zuurstof waardoor zuurstoftekort beter te verdragen is, op het moment dat iemand onder water verwijnt.

ik ben benieuwd naar details van de casus
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #12 Gepost op: 19 december 2006, 14:46:07
Citaat uit Guinness Book of Records  ;):

Citaat
Langste overleving onder water
In 1986 herstelde de twee jaar oude Michelle Funk (VS) volledig nadat ze 66 min. onder water had gelegen.
Dat was dus geen 2,5 uur maar ruim een uur (mijn fout, hoe ik daar nou weer bij kwam). Dit is dus het langst bekende geval. Er speelt natuurlijk ook nog wel mee dat het meisje 2 jaar oud was.  ;)
343, never forget.


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #13 Gepost op: 19 december 2006, 15:17:57
In het LPA6 protocol 16.18, drenkeling > 16 jaar staat: Als s.o. (vermoedelijk) niet binnen een uur na submersie uit het water is, NIET starten met reanimeren.

Protocol 16.19 drenkeling 0+ < 16 jaar: idem!

Het staat je natuurlijk vrij om hiervan af te wijken.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #14 Gepost op: 19 december 2006, 15:38:45
Zonder medische kennis van zaken, kan ik alleen maar de richtlijn opdreunen die de ambulance medewerkers tijdens een oefenavond bij ons op de kazerne heeft gemeld:
Een persoon is "koud" overleden als deze warm ook is overleden. Kortom starten met de reanimatie totdat in het ziekenhuis bij normale temperatuur de persoon ook geen levenstekenen geeft.

Daarnaast gelden nog volgens mij de regels over het constateren van ingetreden dood. Alleen een arts mag dit volgens mij doen tenzij er een aantal duidelijke kenmerken zijn.
(FF wroeten in geheugen) In dat geval mag een andere hulpverlener de dood constateren.
- Hoofd en romp gescheiden (volgens mij zelf met een gedefinieerde afstand)
- Verkoold lichaam
- Lichaam in staat van ontbinding

Natuurlijk zal daar in de praktijk van afgeweken worden qua inzet.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #15 Gepost op: 19 december 2006, 16:02:58

(FF wroeten in geheugen) In dat geval mag een andere hulpverlener de dood constateren.
- Hoofd en romp gescheiden (volgens mij zelf met een gedefinieerde afstand)
- Verkoold lichaam
- Lichaam in staat van ontbinding
 


Wow.. da's wel even duidelijke taal  :-X
Dat zijn ook geen dingen waar ik in 1e instantie aan denk als ik aan hulpverleningsgerelateerde (thx kippenhok) zaken denk, maar die vast en zeker voorkomen. :-[


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #16 Gepost op: 19 december 2006, 18:54:43
hierover zijn al diverse discussies over gevoerd, maar toch even, het vaststellen van de dood mag en kan in principe iederen echter het juridische gedeelte waarbij er een verklaring van overlijden wordt afgegeven is voorbehouden aan artsen (natuurlijk, niet-natuurlijk etc.)

Iedereen die start met reanimatie constateert natuurlijk eerst de dood......en gaat op basis van die gegevens handelen

Wat betreft het credo iemand is pas dood als ie warm en dood is.......natuurlijk is dat zo, maar er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de kans van overleven en zodoende is er bijvoorbeeld protocolair vastgesteld dat er binnen de ambulance wereld indien de submersie > dan 1 uur er geen reanimatiepoging wordt gedaan (in principe)

Daarnaast zou het natuurlijk wel erg ver gaan om in maart/april de man met de noren nog aan zijn voeten te gaan reanimeren en warm te gaan krijgen.....het draait allemaal om GBV, gezond boeren verstand......... ;)..............en in combinatie met kennis van wetenschap en de werking van het menselijk lichaam in te schatten wat zinvol is en wat niet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #17 Gepost op: 19 december 2006, 19:45:25
Mijn GBV zegt dat het in maart anders nog knap kan vriezen.... ;D ;D
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #18 Gepost op: 20 december 2006, 12:55:21
hierover zijn al diverse discussies over gevoerd, maar toch even, het vaststellen van de dood mag en kan in principe iederen echter het juridische gedeelte waarbij er een verklaring van overlijden wordt afgegeven is voorbehouden aan artsen (natuurlijk, niet-natuurlijk etc.)

Iedereen die start met reanimatie constateert natuurlijk eerst de dood......en gaat op basis van die gegevens handelen
Ik kan (en heb) ook alleen maar gesproken over de regeltjes die ik vorig jaar tijdens een oefenavond heb gehoord van de ambulance medewerker/instructeur. Daarnaast heb ik de gegevens geprobeerd goed te herinneren die ik tijdens de cursus (Brandwacht) te horen heb gekregen.

Natuurlijk komt hier nog een zooitje boerenverstand bij kijken. Als iemand na 4 uur zoeken boven water komt (letterlijk), dan is er denk ik geen hulpverlener die vol goede moed begint met de reanimatie, maar wordt een deken gepakt. Ik denk ook dat, in mijn praktijk als brandwacht, wij geconfronteerd worden met relatief korte termijnen tussen incident en LHV hulpverlening.

Indien deze periode groter wordt, is de ambulance aanwezig en nemen de medewerkers van de cpa de leiding over de LHV taken. De beslissing voor reanimatie en ander soortige behandelingen liggen dan ook bij die hulpverleners.

Puur volgens de mij bekende regels zou er gehandeld moeten worden (in iedergeval door de brandweer) zoals gemeld. Maar ja, regeltjes :)

Citaat
Wat betreft het credo iemand is pas dood als ie warm en dood is.......natuurlijk is dat zo, maar er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de kans van overleven en zodoende is er bijvoorbeeld protocolair vastgesteld dat er binnen de ambulance wereld indien de submersie > dan 1 uur er geen reanimatiepoging wordt gedaan (in principe)

Zoals boven gemeld, ik denk dat als een incident langer duurt, de leiding voor de lhv wordt overgenomen door de cpa medewerkers.

Citaat
Daarnaast zou het natuurlijk wel erg ver gaan om in maart/april de man met de noren nog aan zijn voeten te gaan reanimeren en warm te gaan krijgen.....het draait allemaal om GBV, gezond boeren verstand......... ;)..............en in combinatie met kennis van wetenschap en de werking van het menselijk lichaam in te schatten wat zinvol is en wat niet

Ik ga ervan uit dat het lichaam dan al redelijk aangetast is door de tand des tijds (tenzij het heel goed gevroren heeft in die hele periode) Dan komt dus de "ontbinding" clausule (slechte seth gaaikema woordgrap)


Kortom, er zijn regels en verstand. De leidinggevende ter plaatse probeert daar goed in te handelen met de gegevens die er zijn. En daar tussen worden de regels opgerekt.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 21 december 2006, 17:56:20
De verlengde tijd is het gevolg van het snel afkoelen van het lichaam, waardoor cellen minder snel worden aangetast en verloren gaan.

Het dilemma waar Delta het over heeft, staat hier los van.
De constatering dat een groot deel na 14 alsnog is overleden heeft twee kanten.
Een economische en een psychosociale apect. voor mij geldt maar een argument.
Kan ik leven met mijn keuze ?, want die vraag speelt mij parten in mijn verdere leven.