Overlevingskansen van een slachtoffer onder water

Auteur Topic: Overlevingskansen van een slachtoffer onder water  (gelezen 6730 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Gepost op: 18 december 2006, 18:33:46
2,5 uur? Zonder luchte enzo? Halen ze dan op de ene of andere manier zuurstof uit het water of zo?? Want dat snap ik niet helemaal hoor....  ???

Wie heeft het over 2,5 uur onder water? Een mens is geen vis en iemand die een paar minuten onder water is heeft al weinig kans om te overleven, het gaat dus om langere tijd in het water met de bijkomende gevolgen zoals onderkoeling.

Groeten, Peter.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2006, 18:37:36
Naar aanleiding van het niet goed lezen van onderstaand bericht naar hier verplaatst!  :)

Als jullie willen weten hoe de overlevingskansen van een slachtoffer onder water zijn dan s.v.p. een vraag stellen in de 'witte kolom' op dit forum!!  ;) :)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 18 december 2006, 19:20:02
Wie heeft het over 2,5 uur onder water? Een mens is geen vis en iemand die een paar minuten onder water is heeft al weinig kans om te overleven, het gaat dus om langere tijd in het water met de bijkomende gevolgen zoals onderkoeling.

Groeten, Peter.


Een goede technische duiker met diverse middelen houdt dat makkelijk vol.. het is wel decompressie duiken.. , Ik snap de aanleiding en de vraag niet.. of gaat het nu over een drenkeling die 2,5 uur onder water ligt..  ?


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #3 Gepost op: 18 december 2006, 19:26:10
Even ter verduidelijking: de vraag is of iemand die 2,5 uur onder water heeft gelegen nog op enige wijze tekenen van leven zou kunnen vertonen. Dit na aanleiding van een waterongeval wat vanmorgen heeft plaatsgevonden. Deze persoon had 2,5 uur onder water gelegen.. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 18 december 2006, 19:47:11
Citaat
update
Vermiste matroos in Gouwe gevonden
Uitgegeven op maandag 18 december 2006 om 16:04:46  
(Novum) - Duikers hebben maandagochtend bij de Julianasluis ten westen van Gouda de matroos gevonden die eerder als vermist werd opgegeven door de schipper van het zandschip waarop hij werkt. De man is in kritieke toestand overgebracht naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.
Politie en brandweer begonnen na de melding rond 10.00 uur samen met duikers een zoekactie bij de sluis tussen de Hollandsche IJssel en de rivier de Gouwe. Na een uur werd de matroos onder het schip gevonden. Vermoed wordt dat hij tijdens het werk overboord is gevallen. Zijn huidige toestand is bij de politie niet bekend.
www.nieuws.nl

Uit een ander persbericht begreep ik dat hij na een reanimatiepoging in het ziekenhuis het niet overleefd is..


DanielB

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 december 2006, 22:34:51
Even ter verduidelijking: de vraag is of iemand die 2,5 uur onder water heeft gelegen nog op enige wijze tekenen van leven zou kunnen vertonen. Dit na aanleiding van een waterongeval wat vanmorgen heeft plaatsgevonden. Deze persoon had 2,5 uur onder water gelegen.. ;)

Lijkt mij zonder hulpmiddelen niet. Ik heb geleerd dat reanimatie z.s.m. toegepast moet worden, omdat er na 6 of 10 minuten permanente beschadigingen gaan optreden... Lijkt me dus vanuit wat ik geleerd heb raar :)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #6 Gepost op: 18 december 2006, 22:45:29
Veel hangt van de situatie af: watertemperatuur, conditiepersoon, etc. Bij drenkelingen is het zeker mogelijk om na geruime tijd (max 1 uur) nog een reanimatiepoging te doen. Ik ken persoonlijk een geval waarbij een persoon 25 minuten onder water in een auto heeft gelegen en welke na een geslaagde reanimatie al na enkele dagen zonder restletsel het ziekenhuis kon verlaten. Het was midden in de winter, koud water, persoon was bewusteloos bij te waterraking, kreeg dus geen water in de longen.\, allemaal factoren die van invloed kunnen zijn op iemands kansen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 18 december 2006, 23:42:15
Overigens: overleven en hersenbeschadiging gaan helaas erg vaak samen bij reanimaties... Weet iemand hoe je uit zo'n rea komt na 30 minuten?  :-\
Arts  www.alphalog.nl


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #8 Gepost op: 19 december 2006, 08:52:37
In het geval wat ik hier boven noemde is het slachtoffer zonder hersen- of ander letsel er bovenop gekomen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 december 2006, 09:43:02
Overigens: overleven en hersenbeschadiging gaan helaas erg vaak samen bij reanimaties... Weet iemand hoe je uit zo'n rea komt na 30 minuten?  :-\

Ja, lees de arrest onderzoeken maar eens. Samengevat voor alle reanimaties extramuraal: veel gaan binnen 14 dagen toch nog dood, enkelen overleven het restloos en een statistisch te verwaarlozen groep heeft ernstige restverschijnselen. Conclusie: altijd starten (ook na 1 uur) en je uiterste best doen.